Svärmor
Jag tror det är något större som rör sig i din svärmors huvud mer än att din svåger och svägerska har flyttat utomlands. Vem av dem är din mans syskon? Är det sonens fru som är "den älskade" eller är det deras dotter? Om det är sonens hustru kan det bara vara en reaktion på att det är kvinnan som ska ta hand om deras son istället för mamman. Den relationen brukar kunna vara ganska komplicerad.
Att ni gör precis allt fel låter helt galet. Kan du prata med din man om det och fråga om hans mamma brukar vara så här eller om det är något han kan prata med henne om? Jag har en ganska bra relation till mina svärföräldrar och kan åka och hälsa på dem ensam om min sambo är upptagen, men jag tror ändå jag skulle be min sambo om råd eller hjälp innan jag konfronterade svärmor med något.
Förhoppningsvis finns det en lösning på det så att ni åtminstone kan umgås igen utan att du behöver må dåligt. Min mamma och min farmor har inte kommit överens de senaste 25 åren, och det är många som hamnar i kläm när man måste "välja sida" i familjen. Annars kanske du kan försöka få en stund på tu man hand med din svärfar och fråga honom vad det är som gör att din svärmor beter sig som hon gör. Det kanske är lättare för henne att han säger något istället för att du gör det. Då behöver du inte lösa det en helg på torpet, då kan det få ta den tid det behöver.
Antingen vet din svärmor vad hon gör, eller så gör hon det inte. Oavsett vilket så kommer er relation att vara lika lång som ditt förhållande med din man. Det behöver inte vara lika kärleksfullt, men det ska åtminstone vara drägligt.