Svärmor
Jag har tidigare (fram till kanske två år sedan) haft en väldigt bra relation med min svärmor, men sedan min svåger och svägerska flyttade från Sverige har den bara blivit sämre och sämre. Nu är min svägerska uppsatt på piedestal och fullkomligt dyrkad, svärmor pratar bara om henne med epitetet "vår älskade ..." och allt jag gör är betydligt sämre än vad svägerskan hade åstadkommit. Kan tillägga att innan de flyttade utomlands var allt min svägerska gjorde fel, allt hon sa var konstigt, svärmor anmärkte på hennes humör, matvanor etc etc. Aldrig (tror jag) till henne direkt, men till oss andra. Men nu har det som sagt svängt.
Jag vet inte riktigt vad jag vill få ut av den här tråden mer än att jag behöver tips på hur jag ska bete mig. Som det är nu har jag slutat prata med svärmor och svarar på tilltal men undviker att vara ensam med henne så mycket det går. Nu till sommaren antar jag att det kommer att "krävas" att vi är ett par dagar (minst) i deras torp, och det vill jag hemskt gärna vara för att träffa resten av familjen (min svärfar och jag kommer väldigt bra överens) men jag vet inte hur jag ska orka det. Det känns knappast hållbart i längden att undvika henne, men jag vet inte alls hur jag ska ta mig ur det. Sist vi var på samma plats mer än ett par dagar slutade det med att jag bara satt och grät de sista kvällarna och ville hem för jag var så slut mentalt på att allt jag gjorde var fel (inklusive hur vi åt vårt bröd till frukost). Är det någon som har något tips?