Svärmor
Jag hade en svärmor som var helt hopplös. Som tur var så var det precis lika jobbigt för min f d man och han gillade henne inte heller men släkten är släkten och ibland måste man ju umgås...
Henne hade det inte heller gått att prata med, så den biten förstår jag fullt ut. Annars är jag mycket för att prata och "prata ut".
Jag tänker såhär:
- hon är som hon är och hon kommer inte att ändra på sig. Det enda du kan ändra på är din inställning till henne och hur du väljer att reagera. Jag menar inte att du ska låta henne hunsa dig eller vara öppet elak, men det är bara du som kan bestämma hur du själv ska reagera på det hon gör och säger.
- du behöver din mans stöd. Du måste vara helt 100% säker på att han stöttar dig i att det är svärmor som är dum mot dig, för det är ju så du upplever det. Han måste välja att vara lojal m dig hellre än med henne. Annars går det inte.
- du och din man behöver en strategi för hur ni ska ta er igenom dagarna på torpet. Hur sover ni när ni är där, har ni eget rum, egen stuga? Har ni barn med er? Går det att dra sig undan? Kan din man hjälpa dig att ge dig det utrymme du behöver? Kan han "ursäkta" dig på ett sätt som går hem hos de andra om du behöver avvika för att inte explodera? (om det är är så det känns) Kan du ägna dig åt barnen?
- min strategi gentemot min ex-svärmor var att inte förvänta mig att hon skulle vara intresserad av mig och det jag höll på med (jobb, fritid etc). Jag bara lyssnade på henne och bekräftade henne i allt hon gjorde och sa, berömde hennes mat, vilka fina kläder hon köpt på senaste rean, skrattade åt hennes roliga historier osv. Det låter kanske falskt, men det var enda sättet (för mig) att hantera att jag behövde umgås med henne. Jag var oxå otroligt hjälpsam, intresserad, uppmärksam och vansinnigt trevlig, inte fjäskig, men ville absolut inte uppfattas som sur.
Om det inte alls går bra att spendera de där dagarna på torpet, måste du tyvärr överväga att inte följa med nästa gång eller helst få även din man att stanna hemma.
Sen tycker jag precis som anonym skrivit här ovan att du ska försöka få en samtalskontakt för att hjälpa dig komma ur snurren av tankar.
Lycka till!