Inlägg från: Anonym (Vet hur det är) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vet hur det är)

Svärmor

Tyvärr tror jag inte att det kommer att tjäna något till att prata med svärmor. Hon märker antagligen inte själv hur hon håller på: hennes gnäll har blivit en del av hennes personlighet.

I vårt fall är det min mamma som håller på sådär. Det är fel på allt, det är fel på mig som vill ha ett stort bröllop ("du vill bara stå i centrum", "det är inte genuint om man har massor med gäster" osv. ) Mina bröders sambor avgudas fram tills de gör något som mamma tycker är onödigt. Givetvis är det mina svägerskors fel att mina bröder är lata, inte tar ansvar och är skitdåliga att höra av sig.

Jag har försökt prata med min mamma om hennes negativitet. Jag har skrivit mail. Jag har sms:at. Jag har gråtit, jag har skrikit, jag har försökt vara konstruktiv. INGENTING når fram, för det är MIG det är fel på, och mamma är fullständigt normal (enligt sig själv).

Så fort vi gör något med sambons familj blir min mamma svartsjuk och det känns jättejobbigt.

Efter att ha kämpat med mina känslor i många år, försökt jämka viljor och vara alla till lags har jag faktiskt börjat i terapi och insett att JAG kan välja hur jag vill bli behandlad. En sak jag lärt mig i terapin är att min mamma antagligen är väldigt osäker på sig själv och att bitterhet/nedlåtande attityd är en försvarsstrategi hon använder sig av, av rädsla för att inte duga.

Jag umgås så lite som möjligt med mamma, helt enkelt för att jag inte orkar med den konstanta kritiken. Jag träffar henne kortare stunder, typ en fika på stan eller så, för då kan vi hålla någotsånär god ton i samtalet. Längre vistelser slutar bara i dramatiska gräl, och det suger musten ur både mig och min sambo.

Mitt råd till dig är att du ska försöka få en samtalskontakt, psykolog eller kurator och där få prata av dig precis hur du känner och utan att bli dömd. På så sätt kan du jobba med dig själv, och förhoppningsvis uppnå en situation där du accepterar dig själv och inte låter svärmor trycka ner dig. För som sagt, hon kommer inte att ändra sig. Du kan däremot ändra dig och det sätt du låter andra behandla dig.

Kämpa på!

Svar på tråden Svärmor