Inlägg från: Alyllyra |Visa alla inlägg
  • Alyllyra

Vad förväntar du dig egentligen?

Jag håller med, är man missnöjd med något ska man klaga direkt, inte samla det på hög. Dessutom bör man klaga till rätt person. Vad ska personalen i repan göra åt att maten var dålig, t.ex.? Det var ju inte de som lagade den.

Jag kan själv acceptera rätt mycket om jag får ett bra pris, men INTE när personalen är otrevlig. Det är verkligen det värsta. Om man inte kan ordna något som jag frågar om så säger man det snällt och vänligt, men om man snäser får man förvänta sig att jag snäser tillbaka.

En annan sak som jag har väldigt svårt för är när jag ska göra mycket själv. Att gå på kafé, betala typ 35 spänn för en vanlig bryggkaffe och sen ombes "vänligen plocka undan din disk", sånt kan jag bli rasande på! En stor del av kostnaden för den kaffen är ju personalkostnader (kaffet i sig kostar ju typ 30 öre per kopp), så varför ska jag göra personalens jobb?
    Om kaffet istället kostar 10 kr kan jag absolut tänka mig att plocka undan. Det är en helt annan femma. Men att jag första ska gå till disken och stå i kö, sedan köpa en kaffe och en kaka för nästan 100 spänn och bära det till min plats och sen plocka undan disken, nej då lackar jag.
    Och ja, det är ett i-landsproblem. Men man kan väl få ha sådana också? Tungan ute 

• Alyllyra
    Chicita skrev 2013-05-16 13:58:50 följande:
    När det gäller caféer så kan jag acceptera höga priser + självservering / plocka bort disk osv om det är ett litet café där man i princip gör allt på 1-2 personer. Alltså där du märker att det är hembakt, och att personen som tar betalt kanske står med fläckar efter chokladsmeten på förklädet och mjöl på kinderna... Tja jag tror att du förstår hur jag menar Flört

Men dom där stora "kliniska" caféerna som har 7 personer innanför disken och säljer massproducerade bakelser och kanske till och med har en kaffeautomat som gör "cappuchino" med ett knapptryck... Tja där är priset verkligen avgörande. Jag vill inte betala 95:- för en kopp bryggkaffe och en delikato-kaka och sen förväntas städa efter mig...
    Exakt så menar jag! Betalar gör man för servicen, inte för förmånen att få sitta i deras fåtöljer, för sittplatser har jag gott om hemma. Och ibland, när sambon är på det humöret, är servicen bättre där också Solig

För att svara på dina typexempel så hade jag nog (om jag hade eftersträvat god service):

Fall 1: Visat honom bekräftelsen och sagt att om han ville så kan jag ringa till de andra hotellen i staden och fråga om de har rum istället. Och sen sagt elaka saker om honom när han inte hörde.

Fall 2: Igen, visat bekräftelsen, upprepat att de hade det största rummet hotellet har att erbjuda och att det tyvärr inte finns några andra rum lediga (även om det hade funnits det). Sen hade jag nog sagt något i stil med "jag förstår att det blir trångt, men kom ner i morgon bitti så ska vi se om inte vi kan kompensera er på något vis" och sen dagen efter (om han hade nöjt sig med det) erbjudit något till barnen, typ kritor/leksaker som kompensation för att DE fick sova trångt. Föräldrarna hade jag inte velat erbjuda någonting.

Fall 3: Jag hade nog erbjudit henne en smutt av de viner hon ville prova, trots att man inte får bjuda på alkohol. En klunk av en 3-4 viner gör ju knappast någon full, och om hon sen sitter kvar har ju jag ansvaret för att inte överservera henne. Däremot hade jag aldrig serverat större glas än standard, då hade jag förklarat att det här är den standard vi har i vår bar och det kan inte jag ändra på. 

Fall 4: Jag hade nog hoat och hummat och beklagat att hon hade en så tråkig upplevelse, samt frågat varför hon inte ringde ner till repan och bad om att få byta rum. Och sen kvittrat glatt att jag ska prata med resturangen om buffén och maten och hoppas att hon får en bättre upplevelse nästa gång. Och debiterat fullpris.

Fall 5: Tycker jag är svårast. Jag vet faktiskt inte vad jag hade gjort. Det känns när man läser om det som att hon har satt det lite i system att göra på detta viset. Men jag hade nog bett kocken steka på en ny biff ordentligt, burit ut den och sagt att "vår andra kock har gjort den här, se om du tycker den är bättre", även om det bara fanns en kock. Det kan ju inte hon veta. Sen hade jag försökt meden ny maträtt om hon fortsatt inte var nöjd. Och jag hade möjligen bjudit henne på maten, men inte vinet eller hennes sällskaps mat.
Svar på tråden Vad förväntar du dig egentligen?