• Chicita

Vad förväntar du dig egentligen?

Jag har jobbat med service i många år (i olika former) och ibland blir jag fundersam över vad folk egentligen tänker på för sätt.
    Jag är nyfiken på hur ni skulle bemött dessa situationer nedan, och vad du som gäst på ett hotell eller restaurang har för förväntningar. Vad du "står ut med" och vad du skulle klaga på. Och vad som skulle räcka som kompensation (räcker det med en ursäkt, eller vill ni ha pengar tillbaka) och när framför ni klagomål? Direkt - när det går att rätta till? Eller när ni ska gå därifrån?

Jag vill inte hänga ut några gäster eller anställda, men jag tar några exempel från verkligheten  (jag har inte råkat ut för alla själv)

1: En man bokar 3 enkel/combirum och vet att det är 140 cm breda sängar i alla rummen, att det inte får plats extrasängar och att hotellet är fullbokat så att det inte finns extra täcken, kuddar osv. Men han får ett riktigt bra pris. Han betalar bara för 3 enkelrum + frukost för person nr 2 på rummen.

Dom kommer till hotellet och han börjar gapa om att han vill ha en piccolo som ska ta hand om deras bagage (hmm... det är inte USA) och han blir väldigt arg när det inte finns varken piccolo eller såna där vagnar som han sett på film (hollywoodfilmer).
    Han skriker och gapar hela tiden han gör klart för att checka in.
    Och sen kommer han ner till receptionen ca 1 minut efter att han kommit upp. Och börjar skrika att han hade beställt extrasängar och att det saknades fler kuddar, täcken osv.
    Receptionisten förklarar att det här är vad han beställt, det står i bekräftelsen han fått på mail också och som han godkänt.
    Han skriker åt henne att lyfta sitt feta arsel och gå och handla kuddar och täcken (kl 21 en söndagkväll) för han skulle ha det han betalt för...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
    2: En familj har beställt ett dubbelrum med två extrasängar och fått förklarat att det kommer att bli väldigt trångt. Detta står också på bekräftelsen som mannen får via mail.
    När dom kommer så kräver mannen ett större rum (dom har det största möjliga) och dessutom kompensation för att "han har blivit lurad"...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
    3:  Ett sällskap kommer till baren och en av kvinnorna vill "smaka ett par klunkar vin" för att veta om hon tycker om de viner som säljs per glas.
    (Anledningen till att man får smaka på vinet är för att se om det är kork-skadat. Inte för att se om det var gott. Och det finns alltså ingen egentlig anledning att smaka av ett vin med skruvkork eller som kommer från BIB / tunna).
    Hon blir erbjuden en smutt (som det brukar vara) men hon insisterar på att det ska vara minst ett par klunkar för att "så är det på alla andra ställen".
    Vinglaset ska dessutom vara fullt när/ om hon köper det påpekar hon "för det finns lagar som reglerar sånt" (ett glas vin = 15 cl och det är inte ett helt glas, speciellt inte om man har stora glas) 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
    4: En dam ska checka ut. När hon ringde och bokade så försökte hon pruta på priset, men det gick inte.
    Vid utcheck klagar hon på kvällsmaten, kaffebuffén och att sängen var för mjuk. Men hon har inte sagt till på en gång så att restaurangen kunde bjuda på dessert eller kanske reglera notan eller göra om maten om den var så dålig. Hon har inte ringt receptionen och sagt att sängen kändes mjuk och nerlegad (nya sängar förvisso, så ok att ens personliga smak säger att den är för mjuk, men nerlegad?).
    Hon står nu och rabblar upp sak efter sak som var dålig... Och poängterar att hon inte klagar för klagandets skull...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    5: Ett par är ute och äter middag på en restaurang av lite finare snitt (för att vara i en mindre stad/ort).
    Hon väljer att oxfilén ska stekas Medium- rare eftersom hon hört att det ska vara bäst.
    När köttet kommer så är det lite blodigt i mitten och hon blir arg. Servitrisen erbjuder att köket ska steka på köttet till "well done" men tjejen tycker att kocken är inkompetent som skickar ut blodigt kött och vägrar betala för varken förrätten, vinet dom beställt till maten eller partnerns mat trots att denne är nöjd.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hur skulle ni bemöta ovanstående om ni var receptionisten / bartendern / servitrisen?
    Varför skulle göra så?

Diskutera gärna lite om förväntningar, beteende osv. Vad är service helt enkelt? Glad 

• Svar på tråden Vad förväntar du dig egentligen?
  • Aniara4

Jag tycker alla dina exempel handlar inte bara om människor med orimliga förväntningar, utan även människor som är otrevliga. Och det gör ju alltid situationen svårare att hantera - och gör dessutom förmodligen personalen mindre villig att anstränga sig lite extra. Men förmodligen funkar det titt som tätt för att man helt enkelt inte vill tjafsa eller ställa till en scen (eller medverka i scenen som gästen ställer till).

De gånger jag skulle vilja ha något lite extra på ett hotell, en restaurang, eller var som helst, något som inte ingår men som jag tror kanske skulle gå att ordna och som jag gärna vill ha, så väljer jag nog en helt annan approach. Jag framhåller att jag är medveten om att det inte ingår och att jag inte förväntar mig någonting, men att jag skulle bli jätteglad om det gick att ordna. Ibland går det, och ibland inte. Går det uttrycker jag min tacksamhet både i ord och i dricks (i förekommande fall), går det inte svarar jag soligt att det är helt ok men att jag ändå ville fråga.

Det som kan irritera mig är de situationer som händer då och då, när jag vänligt och ödmjukt har frågat om det möjligen skulle vara möjligt att få någonting, och den anställde svarar med att bli jättesur över frågan och snäsa att det står vad som ingår (typ). Jeez, det var en försiktig fråga, spänn av! Och ja, jag förstår att det oftast handlar om att de först har råkat ut för typerna som beskrivs ovan så att de bara är helt aptrötta på odrägliga gäster som försöker tillskansa sig fördelar, och ibland inser jag efteråt att just den frågan har de fått svara på alldeles för många gånger redan, men ändå. Det är inte mitt fel att andra är otrevliga.

• Red Lion

Tycker alla dessa pesoner verkar dumma i huvudet, på ren svenska... Och så är vissa helt enkelt. Jobbar inom skolan och däe får man ju också höra vissa saker...Det värsta är väl att man inte får säga vad man egentligen tycker och tänker i dessa yrken men personangrepp borde man väl få betacka sig...

• Chicita

Tja nr 4 är ju inte otrevlig eller oförskämd.
    Hon kanske inte bara har rätt sätt att hantera situationen?

Jag som ser det från "icke gästens" sida kan ju tycka att man klagar direkt om något är fel. Hellre bli arg och säga ifrån på en gång och ge baren / restaurangen / hotellet en chans att korrigera det.
    (är  inte maten bra - man kanske kan få ny mat. Är inte sängen bra - man kanske kan få byta rum. eventuellt uppgraderas till ett bättre rum osv).
    Här vet man att hon har försökt pruta i förväg. Så att samla på flera stycken mer eller mindre allvarliga klagomål på hög tills man checkar ut kan ju då uppfattas som att hon vill pressa ner priset nu när det inte gick tidigare.
    Det är inte otrevligt, men väldigt väldigt vanligt...

Vissa kan stå ut med skitiga hotellrum om dom får billigare pris, eller hår i maten om dom får den gratis osv...
    Andra är villiga att betala det som det ska kosta - bara dom får det rätt gjort (välstädat, vällagad mat osv) 

• Chicita
    Red Lion skrev 2013-05-16 13:27:24 följande:
    Tycker alla dessa pesoner verkar dumma i huvudet, på ren svenska... Och så är vissa helt enkelt. Jobbar inom skolan och däe får man ju också höra vissa saker...Det värsta är väl att man inte får säga vad man egentligen tycker och tänker i dessa yrken men personangrepp borde man väl få betacka sig...
    hehe visst kan man tycka att dom är dumma i huvudet Flört
    Men man måste ju hantera det... 
    Hur hade du gjort?
    Bett om ursäkt, kompenserat på priset, gett dom en chokladask...? Tja... använd fantasin och få dom nöjda utan att lägga dig flat och låta dom köra över dig... 
  • Alyllyra

Jag håller med, är man missnöjd med något ska man klaga direkt, inte samla det på hög. Dessutom bör man klaga till rätt person. Vad ska personalen i repan göra åt att maten var dålig, t.ex.? Det var ju inte de som lagade den.

Jag kan själv acceptera rätt mycket om jag får ett bra pris, men INTE när personalen är otrevlig. Det är verkligen det värsta. Om man inte kan ordna något som jag frågar om så säger man det snällt och vänligt, men om man snäser får man förvänta sig att jag snäser tillbaka.

En annan sak som jag har väldigt svårt för är när jag ska göra mycket själv. Att gå på kafé, betala typ 35 spänn för en vanlig bryggkaffe och sen ombes "vänligen plocka undan din disk", sånt kan jag bli rasande på! En stor del av kostnaden för den kaffen är ju personalkostnader (kaffet i sig kostar ju typ 30 öre per kopp), så varför ska jag göra personalens jobb?
    Om kaffet istället kostar 10 kr kan jag absolut tänka mig att plocka undan. Det är en helt annan femma. Men att jag första ska gå till disken och stå i kö, sedan köpa en kaffe och en kaka för nästan 100 spänn och bära det till min plats och sen plocka undan disken, nej då lackar jag.
    Och ja, det är ett i-landsproblem. Men man kan väl få ha sådana också? Tungan ute 

• PMB

Klagar de är det svårt att vara tålmodig och hjälpsam trots att man borde vara det. Har stött på det både när jag var engagerad i studentlivet och när jag undervisat. Om personen som framför klagomål är konstruktiv (och trevlig är ju aldrig fel det heller) är det lättare att vara tålmodig och hjälpsam för då är de oftast mer mottagliga till att ta emot den information man för fram (som att det går inte för att hotellet är fullbokat och ni har bekräftat att ni är med på den dealen vi har sagt). Däremot är otrevliga personer som att prata med en vägg. Där är risken stor att man till slut går ner på samma nivå och häver ur sig något som blir helt fel. (Som i fall 3 hade jag nog om jag varit irriterad, hämtat alla de där lagarna som finns kring alkoholhantering och bett dem att visa exakt var det står så i lagtexten) Okej, jag hade nog mer tänkt att jag hade velat göra det Oskyldig

Men jag håller med Aniara4, det kan lika gärna vara så att man som kund åker på en orimlig utskällning för att man råkar fråga något (artigt) som råkar vara samma sak som någon frågat otrevligt eller är samma fråga som 100 andra frågat tidigare. Men det kan ju inte jag veta och det är inte jag som ska få skulden för det.

Så för att gå in på din fundering på vad service är: Det är att se alla kunder som individer och inte tro att nästa kund ska veta det du berättat för 100 andra redan och inte ge dem utbrottet du ville ge till den jobbiga. (Du är i det här fallet en allmän term för servicemänniskor och inte riktad direkt till dig Chicita)  Men att ge alla vad de vill ha är inte vad jag tycker man ska kräva av en serviceinrättning. Det måste för det första vara inom lagen (som alkoholhantering, där man inte får kompensera med alkohol hur som helst) och sen rimligt. För om den personen som skriker högst får allt han vill (även det omöjliga) så sänder det ju bara signaler till andra alla att du ska bete dig som ett svin och då får du allt gratis eller välkompenserat vilket kan resultera i att hotellet eller restaurangen måste stänga igen efter att ha bjudit alla på allting.

Tyvärr kan jag inte ge några bra förslag till vad man skulle säga i dina fall för när jag försöker skriva ner det så ser jag hur sarkastiskt det blir och inte alls ett bra kundbemötande. Flört

• Chicita
    Alyllyra skrev 2013-05-16 13:46:06 följande:
    Och ja, det är ett i-landsproblem. Men man kan väl få ha sådana också? Tungan ute 
    Haha... jo men jag håller med dig.
    Högre priser = bättre service.
    Eller borde i alla fall vara.

När det gäller caféer så kan jag acceptera höga priser + självservering / plocka bort disk osv om det är ett litet café där man i princip gör allt på 1-2 personer. Alltså där du märker att det är hembakt, och att personen som tar betalt kanske står med fläckar efter chokladsmeten på förklädet och mjöl på kinderna... Tja jag tror att du förstår hur jag menar Flört

Men dom där stora "kliniska" caféerna som har 7 personer innanför disken och säljer massproducerade bakelser och kanske till och med har en kaffeautomat som gör "cappuchino" med ett knapptryck... Tja där är priset verkligen avgörande. Jag vill inte betala 95:- för en kopp bryggkaffe och en delikato-kaka och sen förväntas städa efter mig...
  • Chicita
    PMB skrev 2013-05-16 13:50:22 följande:
    Många bra poänger Glad

Ibland funkar det ju med humor också. Men om inte personen är mottaglig för det så kan den ta det som en förolämpning. Man måste ha lite fingertoppskänsla och kunna läsa av folk Glad
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Men för att ta ett konkret exempel på någon som hade för höga förväntningar...
    Härom veckan stod vi med fullbokat hotell. Jag var ensam i receptionen, hade hand om baren också och hela lobbyn full med folk, telefonterror och vi skulle visa hockeyVM hade något snille kommit på (med VM-priser i baren naturligtvis Tungan ute)
    En hotellgäst gick förbi kön i receptionen och avbröt mig mitt i ett telefonsamtal. Han talade om att han inte fick in kanal 4 på rummet men alla andra funkade (det stod sändningsfel när han slog på 4:an sa han).
    Jag sa att det ju lät som om 4;an kunde ha problem med sändningen då, men att han kunde prova att röra på kablarna på baksidan av TV'n och se om det var något glapp bara (även om jag inte trodde det eftersom dom andra kanalerna funkade). Han skulle bo flera nätter så jag lovade att städavdelningen (vi har ingen fast vaktmästare) skulle kolla på TV'n dagen efter. Vi fick in 4:an i Lobbyn där vi har ett annat abbonemang och han var ju varmt välkommen att kolla på matchen där också.

Han tackade och gick.
    Sen får vi en kundutvärdering när han har checkat ut som talade om att jag var lat och inte serviceinriktad eftersom jag tyckte att han kunde prova att röra på kablarna själv Tungan ute
  • Alyllyra
    Chicita skrev 2013-05-16 13:58:50 följande:
    När det gäller caféer så kan jag acceptera höga priser + självservering / plocka bort disk osv om det är ett litet café där man i princip gör allt på 1-2 personer. Alltså där du märker att det är hembakt, och att personen som tar betalt kanske står med fläckar efter chokladsmeten på förklädet och mjöl på kinderna... Tja jag tror att du förstår hur jag menar Flört

Men dom där stora "kliniska" caféerna som har 7 personer innanför disken och säljer massproducerade bakelser och kanske till och med har en kaffeautomat som gör "cappuchino" med ett knapptryck... Tja där är priset verkligen avgörande. Jag vill inte betala 95:- för en kopp bryggkaffe och en delikato-kaka och sen förväntas städa efter mig...
    Exakt så menar jag! Betalar gör man för servicen, inte för förmånen att få sitta i deras fåtöljer, för sittplatser har jag gott om hemma. Och ibland, när sambon är på det humöret, är servicen bättre där också Solig

För att svara på dina typexempel så hade jag nog (om jag hade eftersträvat god service):

Fall 1: Visat honom bekräftelsen och sagt att om han ville så kan jag ringa till de andra hotellen i staden och fråga om de har rum istället. Och sen sagt elaka saker om honom när han inte hörde.

Fall 2: Igen, visat bekräftelsen, upprepat att de hade det största rummet hotellet har att erbjuda och att det tyvärr inte finns några andra rum lediga (även om det hade funnits det). Sen hade jag nog sagt något i stil med "jag förstår att det blir trångt, men kom ner i morgon bitti så ska vi se om inte vi kan kompensera er på något vis" och sen dagen efter (om han hade nöjt sig med det) erbjudit något till barnen, typ kritor/leksaker som kompensation för att DE fick sova trångt. Föräldrarna hade jag inte velat erbjuda någonting.

Fall 3: Jag hade nog erbjudit henne en smutt av de viner hon ville prova, trots att man inte får bjuda på alkohol. En klunk av en 3-4 viner gör ju knappast någon full, och om hon sen sitter kvar har ju jag ansvaret för att inte överservera henne. Däremot hade jag aldrig serverat större glas än standard, då hade jag förklarat att det här är den standard vi har i vår bar och det kan inte jag ändra på. 

Fall 4: Jag hade nog hoat och hummat och beklagat att hon hade en så tråkig upplevelse, samt frågat varför hon inte ringde ner till repan och bad om att få byta rum. Och sen kvittrat glatt att jag ska prata med resturangen om buffén och maten och hoppas att hon får en bättre upplevelse nästa gång. Och debiterat fullpris.

Fall 5: Tycker jag är svårast. Jag vet faktiskt inte vad jag hade gjort. Det känns när man läser om det som att hon har satt det lite i system att göra på detta viset. Men jag hade nog bett kocken steka på en ny biff ordentligt, burit ut den och sagt att "vår andra kock har gjort den här, se om du tycker den är bättre", även om det bara fanns en kock. Det kan ju inte hon veta. Sen hade jag försökt meden ny maträtt om hon fortsatt inte var nöjd. Och jag hade möjligen bjudit henne på maten, men inte vinet eller hennes sällskaps mat.
  • Chicita
    Alyllyra skrev 2013-05-16 14:23:08 följande:
    Ja det är vad jag skulle ha gjort också (eller i de fall där jag var inblandad - gjorde).

I fall 3 så blev hon ju erbjuden en smutt, men ville ha flera klunkar. En smutt räckte alltså inte.
    Flera klunkar av varje vinsort skulle nog kunna ha blivit närmare ett glas. Och jag vet inte om det är jag som är oförstående (flera av er håller nog med mig dock) men det tycker jag inte att man kan förvänta sig att få... 
Svar på tråden Vad förväntar du dig egentligen?