Vad förväntar du dig egentligen?
Jag har jobbat med service i många år (i olika former) och ibland blir jag fundersam över vad folk egentligen tänker på för sätt.
Jag är nyfiken på hur ni skulle bemött dessa situationer nedan, och vad du som gäst på ett hotell eller restaurang har för förväntningar. Vad du "står ut med" och vad du skulle klaga på. Och vad som skulle räcka som kompensation (räcker det med en ursäkt, eller vill ni ha pengar tillbaka) och när framför ni klagomål? Direkt - när det går att rätta till? Eller när ni ska gå därifrån?
Jag vill inte hänga ut några gäster eller anställda, men jag tar några exempel från verkligheten (jag har inte råkat ut för alla själv)
1: En man bokar 3 enkel/combirum och vet att det är 140 cm breda sängar i alla rummen, att det inte får plats extrasängar och att hotellet är fullbokat så att det inte finns extra täcken, kuddar osv. Men han får ett riktigt bra pris. Han betalar bara för 3 enkelrum + frukost för person nr 2 på rummen.
Dom kommer till hotellet och han börjar gapa om att han vill ha en piccolo som ska ta hand om deras bagage (hmm... det är inte USA) och han blir väldigt arg när det inte finns varken piccolo eller såna där vagnar som han sett på film (hollywoodfilmer).
Han skriker och gapar hela tiden han gör klart för att checka in.
Och sen kommer han ner till receptionen ca 1 minut efter att han kommit upp. Och börjar skrika att han hade beställt extrasängar och att det saknades fler kuddar, täcken osv.
Receptionisten förklarar att det här är vad han beställt, det står i bekräftelsen han fått på mail också och som han godkänt.
Han skriker åt henne att lyfta sitt feta arsel och gå och handla kuddar och täcken (kl 21 en söndagkväll) för han skulle ha det han betalt för...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
2: En familj har beställt ett dubbelrum med två extrasängar och fått förklarat att det kommer att bli väldigt trångt. Detta står också på bekräftelsen som mannen får via mail.
När dom kommer så kräver mannen ett större rum (dom har det största möjliga) och dessutom kompensation för att "han har blivit lurad"...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
3: Ett sällskap kommer till baren och en av kvinnorna vill "smaka ett par klunkar vin" för att veta om hon tycker om de viner som säljs per glas.
(Anledningen till att man får smaka på vinet är för att se om det är kork-skadat. Inte för att se om det var gott. Och det finns alltså ingen egentlig anledning att smaka av ett vin med skruvkork eller som kommer från BIB / tunna).
Hon blir erbjuden en smutt (som det brukar vara) men hon insisterar på att det ska vara minst ett par klunkar för att "så är det på alla andra ställen".
Vinglaset ska dessutom vara fullt när/ om hon köper det påpekar hon "för det finns lagar som reglerar sånt" (ett glas vin = 15 cl och det är inte ett helt glas, speciellt inte om man har stora glas)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
4: En dam ska checka ut. När hon ringde och bokade så försökte hon pruta på priset, men det gick inte.
Vid utcheck klagar hon på kvällsmaten, kaffebuffén och att sängen var för mjuk. Men hon har inte sagt till på en gång så att restaurangen kunde bjuda på dessert eller kanske reglera notan eller göra om maten om den var så dålig. Hon har inte ringt receptionen och sagt att sängen kändes mjuk och nerlegad (nya sängar förvisso, så ok att ens personliga smak säger att den är för mjuk, men nerlegad?).
Hon står nu och rabblar upp sak efter sak som var dålig... Och poängterar att hon inte klagar för klagandets skull...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5: Ett par är ute och äter middag på en restaurang av lite finare snitt (för att vara i en mindre stad/ort).
Hon väljer att oxfilén ska stekas Medium- rare eftersom hon hört att det ska vara bäst.
När köttet kommer så är det lite blodigt i mitten och hon blir arg. Servitrisen erbjuder att köket ska steka på köttet till "well done" men tjejen tycker att kocken är inkompetent som skickar ut blodigt kött och vägrar betala för varken förrätten, vinet dom beställt till maten eller partnerns mat trots att denne är nöjd.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hur skulle ni bemöta ovanstående om ni var receptionisten / bartendern / servitrisen?
Varför skulle göra så?
Diskutera gärna lite om förväntningar, beteende osv. Vad är service helt enkelt?