• Monika513

Barn på bröllop

Hej!
    Jag är journalist på Aftonbladets relationssidor och ska skriva om barn på bröllop.
    Jag vill undersöka varför det ofta blir ett känsligt ämne och ta upp lite för- och nackdelar med att ha barn med på kalaset. Jag söker brudpar (som antingen är på planeringsstadiet eller redan har gift sig) som kan berätta hur de tänkt kring sitt bröllop. Känner ni att barn skulle förstöra festen, eller tycker ni tvärtom att livet är tomt utan barnskratt? Hör av er! monika.israelsson@aftonbladet.se el 0767726484.
    /Monika

• Svar på tråden Barn på bröllop
  • kärlekensbrudpar

Vi ska ha barn vi har till och med ordnat ponnyhästar till barnen :) och lekledare :)

• metalwedding

Vi kommer att ha barn med på bröllopet. Skulle inte var detsamma utan våra respektive syskonbarn!

• TheD

Jag tycker det är självklart att barn ska bli bjudna. Barn som inte uppför sig beror på föräldrarnas lathet vad gäller uppfostran.

• Kalaspinglan

Vi kommer inte att ha barn med. Har inga egna, men gästerna har desto fler
    Om alla gäster tog med sina barn, skulle vi ha 25 st barn, varav 20 st är under 5 år.

Vi kommer att ha sittande 3-rättersmiddag på en restaurang, så det finns inte direkt några extrarum som kan användas som lekrum heller.

• Monika513

Tack för kloka inlägg. Fler?

• ElinaAstrom

Vi ska ha med barn, eftersom vi älskar barn trots att vi inte har några egna. Det kommer finnas ett lekrum  i anslutning till lokalen samt fotbollsplaner på utsidan. Eftersom vi kommer ha buffé och inte sittande trerätters hoppas vi att middagen kommer bli avslappnad och det brukar ju barn bidra till. Vi ber vissa gäster åka över hela landet för att komma på vårt bröllop så därför skulle det kännas konstigt att be dom lämna barnen hemma. 

• Annica70

Vi kommer inte ha några barn med. Anledningen är inte att jag inte tycker om barn men våra barn är vuxna nu och jag känner att jag vill ha en fest där jag kan slappna av utan att det springer en massa barn omkring och stimmar.

En annan anledning är att vi sklulle bli så vädligt många om alla skulle ta med sina barn..

Sen kommer det att förekomma alkohol på vårt bröllop och jag tycker att kombinationen alkohol och barn på sådana fester inte är någon bra kombination..

Men jag ÄLSKAR barn annars

• stormhelen

Vi har satt en åldersgräns på 7 år.  (Men givetvis så är alla välkomna på vigseln i kyrkan).

Detta för att vi ska ha en tre rätters middag som man blir serverad av personalen som arbetar på lokalen vi ska vara i (lite som att gå på restaurang). Middagen beräknas att ta minimum 3 timmar.

Mindre barn har lite mer spring i bena och har därför svårt att sitta still, medan barn som går i skolan får lära sig att sitta still då de har lektioner. Därför satte vi en åldersgräns på just 7 år.

Vi vill att föräldrarna ska kunna ha det trevligt utan att jaga runt efter sina ungar som inte kan sitta still. Vilket kan störa de andra gästerna.

Det blir bara tre stycken barn (i åldrarna 8, 9 och 10) på bröllopet så vi sätter dem tillsammans längst ute på ett hörn så har de någon som är i deras ålder att prata med. Givetvis kommer deras föräldrar att sitta tillsammans med dem.

Än så länge med lite drygt 3½ månad kvar till bröllopet så är det ingen som har klagat, utan alla småbarns föräldrar har respekterat vår önskan. Vilket är skönt.

Det är snarare gäster som inte har några barn (eller som har vuxna sådana) som uttryckt att de tycker att det är skönt att det inte kommer att vara små barn med på bröllopet, och att de tycker att åldersgränsen som satts är bra.

• BlackWIngedAngel

Vi hade bjudit med barn till vårt bröllop, men vi hade även förvarnat om att lokalen låg på en brygga och att föräldrarna utifrån det fick göra bedömningen om de ville ha med barnen. Vissa valde att ta med sina, andra valde att skaffa barnvakt. En del hade flytvästar med som en säkerhetsåtgärd. Vi hade inga problem att slappna av och barnen lekte med sina bordsplaceringsdekorationer och fiskade krabbor.

• jimmyojennifer

Jag älskar barn, men vårt bröllop ska vara vuxenfest inte barnkalas. Om det är barn med blir det lätt att föräldrarna är frånvarandra för att dom behöver passa och ta hand om sina barn. Sen vill vi inte att tal och likande ska bli avbrutet, vi vill inte ha barn som springer runt, inte kan sitta still, inte vill äta för att dom inte tycker om och sedan blir på svinhumör för att dom är hungriga.

Sen vill vi inte att alla våra nära med barn ska gå hem tidigt för att ungarna börjar bli trötta.

Nej, den dagen får barnen stanna hemma.

Framtiden är den du själv skapar
Svar på tråden Barn på bröllop