Inlägg från: Marjasinus |Visa alla inlägg
  • Marjasinus

Överreagerar jag (med min väns klädsel)?

Ni överreagerar allihopa. Vi angav klädkod på inbjudan för gästernas skull för att dom ska känna sig bekväma men för min skulle kan de gott komma i nätbrynja och foppatofflor bara de kommer. Jag tycker ni glömmer bort att det är ni som ska vara tacksamma för att de kommer, inte omvänt.

Jag är fullständigt övertygad om att folk vet vilka det är som gifter sig oavsett vad gästerna har på sig.

• Marjasinus

Det finns ju två saker som är intressanta här. Om man som TS gjort har talat om för sin vän att man inte önskar en viss klädsel så kan man ju begära att vänner åtminstone beter sig som en vuxen och kan diskutera frågan. Men man kan ju också förstå hennes besvikelse, hon har lagt ut massa pengar på en klänning hon tyckte var fin.

Vad gäller det allmänna, det här att det är underförstått att folk bara ska förstå att man inte ska ha vitt som gäst så tycker jag ni har fel.

Folk är så moderna nuförtiden och alla ska ha sin unika vigsel och att bryta mot "underförstådda" etikettsregler med mantrat "det är vår fest, vi gör som vi vill". Det är långt ifrån säkert att det är just vitt som bruden kommer ha. Hur ska då gästerna veta hur de ska bete sig? Att som stormhelen skriver ha en väldigt tydlig beskrivning till gästerna tror jag är jättebra, att bara förutsätta att saker är underförstått är som att be om problem.

Varför nu man ska se det som ett problem. Så länge inte gästen i vita klänningen sätter in en tackling på er och tar plasen vid er mans sida längs altargången så lär alla fatta att det är ni som gifter er. 

• Marjasinus
    lenuz skrev 2013-05-17 22:30:40 följande:
    Fast det är väl knappast en underförstådd etikettsregel att man inte får bära helvitt som gäst på ett bröllop. Tycker det är rent oförskämt mot brudparet att inte följa etiketten på detta.
    Det finns bara två lägen, antingen är den uttalad eller så är den underförstådd. 
  • Marjasinus
    lenuz skrev 2013-05-17 22:58:14 följande:

Den är uttalad. Som gäst på en tillställning som är så pass högtidlig som ett bröllop har man väl ändå ett ansvar som gäst att läsa på etiketten om man inte kan den.

På samma sätt som att inte bete sig illa vid bordet eller att inte tala högt med sin bordsgranne och störa när brudens far håller tal, så tillhör det etiketten att inte bära vitt som gäst. Det är så självklart att brudparet inte ska behöva poängtera detta för sina gäster.

Uttalat menar jag att man har talat om det för sina gäster hur man vill ha det. Allt annat klassas som underförstått.

Men du har en bra poäng. Nånstans går ju gränsen till vad som kan klassas som "vanligt hyfs". Men det är ju uppenbart att TS vän inte kände till det (jag gjorde inte heller det). 
Svar på tråden Överreagerar jag (med min väns klädsel)?