Överreagerar jag (med min väns klädsel)?
Gifter mig i sommar och fick veta för några dagar sedan att min bästa vän beställt en kort och drömlik, vit klänning. Jag sa till henne när hon visade bilden "Men den är ju vit!" Till svar fick jag "NÄ, den är CREME!"
Sa inget mer då (är inte den typen som gillar det här med konflikter), men kände att jag irriterade mig så mycket på det, så jag samlade mod och ringde henne på kvällen. Sa att det inte kändes rätt att hon skulle ha vit klänning (som dessutom är enfärgad). Hon blev irriterad och sa "Men du sa ju att det var vitt man inte skulle ha, den här är ju inte vit, den är creme!). Hon blev sur och har inte hört av sig sedan dess.
Med vit menar jag alla nyanser av vitt. Kritvitt eller varmvit, skit samma. Jag vill inte att någon annan har en vit klänning. Sen att hon inte förstod det, ja.. Inte så mycket att göra åt.
Men det som hör till saken är att hon fortfarande ska ha klänningen trots att jag visat mitt missnöje och det känns bakvänt att HON är sur.
Ja, säkert barnsligt men för mig faktiskt (uppenbarligen) viktigt.
Klart alla kommer se och veta att det är jag som är bruden, men ändå. Känns bara inte ok.
Vill bara höra er åsikt.. Överreagerar jag?