Överreagerar jag (med min väns klädsel)?
Jag tycker absolut inte att du har överreagerat.
Det är ju underförstått att när man säger att gästerna inte ska bära vitt så menar man ju alla nyanser av vitt. Cream är en nyans av vitt och är därför inte okej enligt min mening att bära (det är ju skillnad om klänningen är flerfärgad där vit är en av färgerna).
Det är endast okej om det står i inbjudan att brudparet önskar att alla gästerna bär helvita kläder eller helsvart. Men då är det ett undantag. Står det inget på inbjudan tillhör ju detta "allmän kännedom."
Till våra inbjudningskort så skickade vi med en lös lapp med lite allmäna förhållningsregler, där det t.ex. stod att "kvinnliga gäster inte får bära helvita eller helsvarta klänningar. Helvitt bär endast bruden och svart bär man till begravningar."
Detta just för att är det någon som inte vet om detta så har man förklarat vad som gäller och gett dem en förklaring till varför. Å' de som redan vet om detta får en liten påminna. =)
Förhoppningsvis så fattar alla gästerna galoppen att det gäller alla nyanser av vitt.
Man tycker ju att man inte ska behöva vara så övertydlig det borde man ju lixom fatta.
Skulle din vän ändå bära den klänningen på ditt bröllop kommer hon att göra bort sig, då alla vet att man inte ska bära vitt.
Gör hon det iaf så är det Väldigt respektlöst av henne.
Visst man kan inte helt bestämma vad andra ska ha på sig. Men till viss del så styr man ju ändå vad gästerna ska ha på sig genom att ha en klädkod. Sedan är det underförstått att kvinnliga gäster inte ska bära helvita eller helsvrarta klänningar till ett bröllop.
Jag tycker att du ska ta ett till snack med din vän om att vitt, så som t.ex. kritvit, cramfärgad, elfenben osv inte är okej för henne att ha på sig.
Förklara för henne att cream är en nyans av vitt, och att inga nyanser av fären vit är önskvärd att ha på sig (om man nu själv inte är bruden). Om hon önska komma till bröllopet bör hon respektera detta. Hon ska ju ändå föreställa att vara din vän. Det här är din stora dag, då får hon stå tillbaka och respektera din önskan.
Förklara på ett trevlig sätt och försök att inte kritisera för mycket så kanske hon lyssnar utan att er vänskap ska få sig en knuff. Berätta för henne hur du känner dig och att det här faktiskt är lite av allmän vett och ettiket. (kanske bättre att ta det ansikte mot ansikte).
Tycker hon fortfarande efter att ni pratat med varandra att klänningen är viktigare än er vänskap så säger ju det en hel del.