• amerika

Jag behöver råd å tips NU!!!

Låter jättejobbigt att det har blivit såhär för er!

I mina öron låter det lite konstigt att det skulle ha med bröllopet att göra, för vad är det egentligen som har förändrats så drastiskt då ni redan har barn tillsammans och bor ihop? Jo, jag vet, det juridiska och själva ansvaret det innebär att vara gift, men ärligt talat, i dagens samhälle är det ju inte så stor skillnad på att vara gift och att vara sambo (jag vet att ni alla vet vad jag menar och jag hoppas att ni alla oxå förstår att jag vet precis hur man så gärna hellre vill vara gift än sambo - varför skulle vi annars hänga här??!!)

Jag tänker såhär:
    - försök rannsaka dig själv om du förändrats något sen bröllopet. Ställer du andra krav på honom nu än tidigare, omedvetet kanske? Är du mera vaksam därför att det känns så speciellt att vara fru & man snarare än sambo? Jag säger inte att det är ditt fel, bara att hans reaktion på något du ev gör/säger (eller inte säger) kanske visar sig på det där konstiga sättet.

- inträffade det någonting i samband m bröllopet som ger honom anledning till oro eller stress? (t ex ekonomiska problem, problem m relationer m släkt el vänner som ansåg sig förbigångna eller orättvist behandlade? Nu gissar jag bara hejvilt!)

- hade han betänkligheter innan ni gifte er, var ni lika angelägna båda två? 

Jag tycker att han har ett ansvar för er relation och er familj. Då kan man inte tiga ihjäl saker. Du känner honom bäst, du vet om det är klokt att ge honom lite space, men jag tycker inte att han kan "slippa ifrån" att berätta vad det är som trycker honom.

Mitt heta tips är: skaffa barnvakt, fixa nåt för bara er två (middag, konsert, bio, vad som helst) och se till att det finns pratutrymme. Börja med att säga att du mår dåligt av att han verkar må dåligt. Anklaga inte. Var noga med att få fram att du vill hjälpa honom, inte få något att sätta dit honom på. Säg oxå till honom att om du ska kunna vara hans hustru i "nöd och lust" så måste du veta vad som står på. Du vill stötta, du vill finnas där. Du älskar honom, oavsett vad och du blir ledsen av att se honom ledsen. Så hoppas vi att han kan lätta sitt hjärta för sin livskamrat, det är ju trots allt så det är tänkt i ett förhållande...

Lycka till! 

Svar på tråden Jag behöver råd å tips NU!!!