mirre01 skrev 2013-05-22 12:54:09 följande:
Jag har betanlockare sedan ett par år men andningen skall jag absolut testa. Och min blivande cet om detta
Funkar betablockerarna för dig då? Obs du måste ta dem i tillräckligt god tid för att de ska fungera, minst 1 timme innan du tänkt dig att inte vara nervös
Andningsgrejen funkar för de flesta, att andas i fyrkant håller dessutom hjärnan sysselsatt eftersom man måste koncentrera sig på det man håller på med.
Annars tycker jag du ska satsa på att visualisera hela vigseln (jag antar att det är den som du är mest nervös för). Tänk igenom både katastrofscenariot (från början till slut!) OCH en situation där du lyckas till 100 %.
När man är väldigt rädd för något vill man helst inte tänka igenom det läskiga från början till slut, utan man börjar tänka på det, slår bort tankarna och ger inte sig själv någon ro. Genom att tvinga sig själv att visualisera hela katastrofen blir det ofta mer lätthanterligt, och man kan tänka ut vad man ska göra om det värsta händer.
Att tänka på att man lyckas är ändå viktigare, för genom att så många gånger som möjligt tänka på att man kommer att lyckas skapar bra "minnesspår" i hjärnan.
Ta en halvtimme varje dag nu och så tänker du först katastrof och sen några gånger på den perfekta vigseln.
Andas djupt om du känner att du blir nervös när du tänker!