• Anonym (Första gången)

Uppgradera flyg gratis

Hej. Jag är anonym av flera anledningar, dels är mina vänner medlemmar även om de inte är så aktiva och sedan skäms jag lite för hela situationen, att ens fråga. Så jag hoppas det respekteras. Vi ska åka till Rom och gifta oss i Augusti. Vi har varit ett par i tio år men aldrig åkt utomlands ihop, aldrig åkt på semester. Vi har haft det väldigt dåligt ställt i många år men har senaste året fått fast jobb och nu kan vi leva med vettig mat på borden och göra " vanliga" saker. Fantastiskt så klart. Vi har sparat till bröllopet och vi har inga släktingar så vi väljer att åka utomlands. Vi vill ju så klart att resan ska bli en fantastisk upplevelse och det blir den nog oavsett vad vi gör. Bara flygbussen kommer kännas som en pirrig dröm. Ibland hör man om folk som blir uppgraderade på flyget och det hade ju varit otroligt, och jag fattar att det oftast sker i kompensationssyfte. Men man kan ju hoppas, någon som har bra råd på hur man ska lyckas? Vem fjäskar man med, de på flygbolaget, incheckningen, flygvärdinnan? Tror ni det är helt omöjligt? :)

• Svar på tråden Uppgradera flyg gratis
  • ellie01
    Akjson skrev 2013-05-23 11:20:24 följande:

Jag jobbar med resor och har gjort det väldigt länge. Uppgraderingar sker oftast endast vid överbokningar el att en resenär har hög status på sitt bonuskort med flygbolaget. Jag rekommenderar INTE att komma sent till incheckningen. Då riskerar du att inte få åka med alls om flyget är överbokat. Jag skulle som står ovan först fråga lite gulligt och snällt vid incheckningen och hänvisa till att ni är på er bröllopsresa. Och om inte det fungerar, fråga vid gaten igen. Men vilka flyger ni med? Det är nämligen inte så stor skillnad på business och economy inom Europa.... Man får sitta längre fram, oftast är mittensätet på en 3 rad tomt och man blir bjuden på maten och dryck. Har ni bokat via webben el resebyrå? Om resebyrå kan ni be dom skriva in en rad till flygbolaget att ni är honeymooners.
    Lycka till!!!!

Vilket bra tips att berätta för resebyrån! Det måste jag komma ihåg! 
  • Anonym

Men du är väl ändå inte seriös? Om det är så viktigt att sitta bekvämare i 2-3 timmar så får ni väl betala för det?

• TheD

Anonym skrev 2013-05-23 16:03:05 följande:Men du är väl ändå inte seriös? Om det är så viktigt att sitta bekvämare i 2-3 timmar så får ni väl betala för det?

• anne på grönkulla

I princip så får man ju det man betalar för. Uppgraderingar får ses som ytterst sällsynta, om man inte t ex har rätt mycket bonuspoäng eller på nåt annat sätt utmärker sig som god kund. Inom Europa lär första klass inte ens finnas och värdet av business class är ju upp till var och en, men det brukar väl i princip innebära att det inte sitter nån mellan och att det är finare mat? På längre sträckor kan jag se värdet av större säten.

• Anonym (Flygvärdinnan)

Som flygvärdinna kan jag säga att alla flyg till Rom inte längre kör med olika klasser så det beror ju på vilket bolag du flyger med. :)
    Men som andra säger varför man kan bli "uppgraderad" till bättre klasser kan helt enkelt bero på hur det är bokat i planet som kan göra att vikten och balansen i planet måste ändras.

Sen att försöka tjata sig till en plats är lönlöst, gatepersonalen pratar alltid med flygarna och att tjata om en bättre klass kan ibland medföra att man inte alls hamnar där utan blir satt kvar där man är inbokad  

Så mitt tips till dig om du vill åka i bättre klass, kolla vilket bolag du åker med (berättar du det här kan jag nog redan berätta för dig ifall de har klasser eller inte )  och sen så tjatar du inte och sena in checkade personer gillas inte av någon så prova inte på det heller Det är helt enkelt slumpen så är du så sugen på en klass betala då de där extra pengarna som är för att få åka i högre klass. 

• Alyllyra
    Anonym skrev 2013-05-23 16:03:05 följande:
    Men du är väl ändå inte seriös? Om det är så viktigt att sitta bekvämare i 2-3 timmar så får ni väl betala för det?
    Moget att klaga på TS anonymt.

Man har väl rätt att fråga? Alla skulle väl önska att nån gång bli bortskämda, framför allt när man är på sin bröllopsresa?

För övrigt har jag hört (och flygvärdinnor i denna tråd kanske kan bekräfta/dementera) att man åtminstone får lite extra uppassning om man anmäler innan att man är flygrädd. Att de kollar till en lite extra, kanske ger en lite extra dryck/mat eller så. Och om det är första gången ni är utomlands ihop så kanske de där nerverna kan börja spela er ett spratt och det kan vara skönt att flygvärdinnorna har lite extra koll på en...
  • Anonym (Flygvärdinnan)
    Alyllyra skrev 2013-05-24 09:23:45 följande:
    Moget att klaga på TS anonymt.

Man har väl rätt att fråga? Alla skulle väl önska att nån gång bli bortskämda, framför allt när man är på sin bröllopsresa?

För övrigt har jag hört (och flygvärdinnor i denna tråd kanske kan bekräfta/dementera) att man åtminstone får lite extra uppassning om man anmäler innan att man är flygrädd. Att de kollar till en lite extra, kanske ger en lite extra dryck/mat eller så. Och om det är första gången ni är utomlands ihop så kanske de där nerverna kan börja spela er ett spratt och det kan vara skönt att flygvärdinnorna har lite extra koll på en...
    absolut tar vi hand om våra flygrädda lite extra, men det känns väl lite tråkigt att utnyttja det bara för man vill ha EN gratis vattenflaska eller hur. Men som sagt det är ju bara att säga till flygvärdinnorna att ni aldrig flygtit förut och att ni är lite nervösa för det. 
  • Alyllyra
    Anonym (Flygvärdinnan) skrev 2013-05-24 10:05:36 följande:
    absolut tar vi hand om våra flygrädda lite extra, men det känns väl lite tråkigt att utnyttja det bara för man vill ha EN gratis vattenflaska eller hur. Men som sagt det är ju bara att säga till flygvärdinnorna att ni aldrig flygtit förut och att ni är lite nervösa för det. 
    Precis, jag menade inte att man skulle utnyttja det Bara att man har all rätt att säga till om man känner sig lite nervös och vill ha lite extra stöd, om så bara moraliskt! 
  • Anonym (Första gången)
    Anonym skrev 2013-05-23 16:03:05 följande:

Nej, jag skriver här på skämt! Surpuppa. Vi betalar ganska mycket, men jag ser inte problemet i att ställa en fråga.

Trist att du inte ens vågar stå för vad du tycker! Pinsamt.

• Anonym (Första gången)

Tack för alla svar! Kul att höra era synpunkter och tips, och hur det faktiskt kan vara. :)

En fråga kostar ju inget. :)

• ellie01

Lycka till med allt nu!! Med extra benutrymme eller inte så kommer ni säkert att få det fantastiskt! 

• Akjson

Jag är ju inte flygvärdinna men jobbar på resebyrå... Checka in väldigt tidigt och be om plats vid nödutgång. Det är lite lyxigt att få sitta där kan jag själv tycka. Och som sagt, lägg in i bokningen att ni är honeymooners. Det har jag gjort i min flygbokning till Nice. Har ni tur blir ni lite extra uppvaktade. Händer lite då och då...

• anne på grönkulla

Ja, det där med att checka in sent förstår jag inte alls, det brukar bara leda till usla mittplatser långt bak och inte i sällskap, så det avråder jag bestämt ifrån.Vill man få välja sittplats så är mitt bästa tips att checka in på nätet dan innan man ska flyga, såfort nätincheckningen öppnar typ. Eller ange önskemål redan i bokningen, det kan en resebyrå ordna, nån gång har en nätbokning gett den möjligheten också.
    Nödutgångsplatser är ju bra om man vill ha extra benutrymme men är ingen bra ide om man är lite flygrädd - så det är ju verkligen en smaksak. Dessutom brukar man få lägga upp allt sitt handbagage där.

• jolm

Vår familj har blivit det flera gånger men det beror på att min pappa reser i arbetet och har ett "guldkort" som visar att han har ett visst antal poäng. Jag tror inte att uppgraderingar sker alls inom eruopa men där är skillnaden mellan klasserna så liten ändå.

• pulmonate

Hej hej!
    Flygresan ner till Rom tar inte mer än ca 2-2,5 timmar. Det kommer förmodligen att bli en spännande upplevelse för er i alla fall, med tanke på att ni inte reser så mycket. Jag flyger ca 2 gånger i månaden, vilket jag tycker är rätt ofta och kan säga att jag aldrig blivit uppgraderad, inte ens under vår bröllopsresa. Desutom som andra redan har påpekat så finns det knappt skillnader i flygplanen på så korta resor. Max att där är lite extra benutrymme, men inte att ni får världens delux.

I Rom har jag bott i 6 år. Ni kommer att ha en jätte romantisk resa. Det är en underbar stad. Gå en runda i Trastevere och ät en god middag på Capo de Fero, Via di San Cosimato, 16. Att bara gå omkring i området kring Pantheon, Piazza Navona, Campo dei Fiori. Självklart se St.Pietro, Capella Sistina, Colosseo och ruinerna ifrån romerska riket, fontana di trevi. Glass vid vatikanen på Old Bridge, Viale Bastioni di Michelangelo, 5.
    Ha en trevlig resa!

• Anonym (Första gången)
    pulmonate skrev 2013-05-26 22:26:06 följande:
    Hej hej!
    Flygresan ner till Rom tar inte mer än ca 2-2,5 timmar. Det kommer förmodligen att bli en spännande upplevelse för er i alla fall, med tanke på att ni inte reser så mycket. Jag flyger ca 2 gånger i månaden, vilket jag tycker är rätt ofta och kan säga att jag aldrig blivit uppgraderad, inte ens under vår bröllopsresa. Desutom som andra redan har påpekat så finns det knappt skillnader i flygplanen på så korta resor. Max att där är lite extra benutrymme, men inte att ni får världens delux.

I Rom har jag bott i 6 år. Ni kommer att ha en jätte romantisk resa. Det är en underbar stad. Gå en runda i Trastevere och ät en god middag på Capo de Fero, Via di San Cosimato, 16. Att bara gå omkring i området kring Pantheon, Piazza Navona, Campo dei Fiori. Självklart se St.Pietro, Capella Sistina, Colosseo och ruinerna ifrån romerska riket, fontana di trevi. Glass vid vatikanen på Old Bridge, Viale Bastioni di Michelangelo, 5.
    Ha en trevlig resa!
    Tack så mycket! :) Bra tips!!
Svar på tråden Uppgradera flyg gratis