passionsblomman skrev 2013-05-22 23:17:42 följande:
Jag har en helt annan grundinställning till hela möhippegrejen-och därmed också en annan tanke om vad som är lago rent kostnadsmässigt.
Jag har sett en utveckling som gått från att handla just precis om "en kväll på stan" med mat och lite skoj, ofta en vardag med kidnappning på jobbet typ, till att handla om heldagar som mer handlar om ett dygn (och oftare och oftare hör man om weekendresor numera). Aktiviteterna är inte en sak, utan det ska späckas ett schema som kulle kunna göra vem som helst utmattad och det verkar mer och mer viktigt att överträffa allt som någonsin hänt tidigare, både i fråga om andras hippor (arrangören vill ha fixat tidernas bästa) och i fråga om maxade upplevelser för bruden. Svensexorna är ännu värre. Jag har jobbat i upplevelseindustrin, och jag kan säga att jag vet med säkerhet att somliga brudgummar hade fått mer än nog redan innan de kom till mig-och då var dagen bara ung än.
Jag tycker inte att det behöver vara så himla speciellt. jag tycker bara det behöver vara trevligt och att det är kul om ens kompisar vill uppmärksamma en lite. Jag tycker vi gått på lite av industrin runtomkring-det finns verklgien pengar att tjäna på att vi idag på allvar tyckr att det behöver vara SPA, champangeprovning, fallskärmshopp, go-cart, spela in CD, dansa poledance och allt vad det nu är dagen ska innehålla. Sedan ska det ätas och drickas under hela denna dag också.Klart det blir dyrt om man dessutom inte lagar något själv/kör knytis.
Jag fattar att ni andra med de tankegångarna inte tycker att summan är så dyr-må så vara. Det är väl också en orsak till att det börjat få kosta mer-vi gifter oss senare i livet och folk har mer pengar att spendera. Spenderar man till vardags, så är det inte så farligt att ta i lite till. Folk har mer pengar att röra sig med, det syns på barnkalasen också, liksom under julgranen. Det har hänt ganska mycket på bara 30 år. I min mammas värld är summor som en tusenlapp för en sådan sak, rena fantasierna. Så det är stor stor skillnad på inte så himla lång tid.
Men jag tycker att det har blivit något hysteriskt över hela arrangemangen i sig. Det blir nästan en skryt-grej "vad fick du för hippa då?" "Nämen guuu vad dåligt-du skulle varit med på den jag var med och fixade"
Herregud! Vad är det för fel med picknick och kubb i parken och lite glada upptåg innan man går ut och dansar-eller vad bruden nu kan tänkas tycka är trevliga former att umgås under-för en kväll. Faktiskt, jag skulle verkligen tycka att det räckte med en kväll-och det är roligare om fler kan ta sig tid och råd att hänga med, än om det är värsta lyxgrejen och så får folk lov att avstå.
Jag går inte på hippor där summorna drar iväg på tusenlappar-det finns ingen anledning. Dessutom så är det inte sant att det är något man får en gång i livet-det är gott om folk som gifter om sig. Förövrigt kommer det en massa andra "en gång i livet-högtider" i ens vänners liv, så man behöver ju inte dra på med precis alla idéer till samma tillfälle kan jag tycka. Firandet kan spridas ut lite över tillvaron för min del. jag kan bli bjuden på något kul när jag fyller 50 också. Tillexempel en trevlig middagskväll på stan...
Jo jag förstår hela grejen med att det har blivit lite väl hysteriskt. För mig är det inte så viktigt vad vi gör, utan det viktigaste är att min vän har lagt ned tid på att fixa något som hon tror att jag gillar, och att träffa alla. Jag tror inte vi kommer ha så avancerad hippa. Jag tänker att man kanske käkar lunch ca 100 kr, aktivitet 150 kr, champangeskål med plastglas 20 kr (dock alkoholfri då jag sagt att jag inte vill ha alkohol under dagen). Kanske någon accessoar eller annat smågrejs som ska inhandlas 30 kr. Sen middag på kvällen 300 kr, inträde klubb 100 kr, alkohol 200 kr. En i mina ögon ganska enkel möhippa som ändå kostar ca 900 kr. Det är lite det jag menar att det behöver ju inte vara en extravvagant möhippa som kostar 1000 kr. Bara middag och utekväll kostar ju ca 700 kr och då kan inte jag förstå hur folk kan tycka att det är alldeles för dyrt med 1000 kr.