• jenniferochaugust

Pris möhippa

Jag har också lite svårt att förstå vissa som avstår att medverka på sina vänners möhippor för att 1000 kronor är en hutlöst hög avgift. Nu är jag eller mian vänner i och försig inte studenter, arbetslösa eller liknande... men ändå! Som någon skrev tidigare så kostar ju en vanlig utekväll om man äter middag, dricker alkohol och sedan går ut på nattklubb säkert 1000 kronor, varför skulle man då inte kunna lägga det på en dag för att fira en kompis? Jag tycker att det låter som en helt rimlig summa, har svårt att förstå hur det skulle kunan bli billigare :)

• jenniferochaugust

Alltså, nu vet man ju vilka bekantskapskretsen är och vad de har för ekonomisk situation. Om det finns någon som ligger på existensminimum så kanske man får ta det i beräkning när man arrangerar en möhippa.
    Men jag skulle tycka att det kändes jäkligt tråkigt om ens kompisar inte kan tänka sig att lägga pengar på ens möhippa. Man kan som sagt inte förvänta sig att allt är gratis och om det är en person av 10-15 stycken som inte har lust att lägga pengar så får väl den personen helt enkelt avstå kan jag tycka?
    Jag har väl också varit student, timvikarie och varit mellan två jobb någon gång, men att jag skulle avstå en möhippa pga min taskiga ekonomi skulle inte varit på kartan. Jag kanske är priviligerad med ett gott ekonomiskt sinne, men oftast skickas ju bröllopsinbjudningarna ut typ ett halvår innan och då har man god tid på sig att spara ihop den där tusenlappen eller vad det nu kan vara. Att fira en kompis som ska gifta sig ligger väldigt högt på min prioriteringslista i alla fall.

Sen kan jag såklart förstå om det börjar handla om 50 mils resa och flera tusen... Det är mycket pengar och kräver mycket planering!

Svar på tråden Pris möhippa