• Alyllyra

Pris möhippa

När jag var student tackade jag nej till en möhippa därför att jag inte hade råd att lägga de pengarna (det var rätt kort varsel med betalningen, så jag kunde inte riktigt "spara ihop" det heller). Så jag vet hur det är.

Numer har jag börjat jobba och har följaktigen råd att lägga lite pengar på en heldag med aktiviteter. Ska på en möhippa om några helger, och även om jag och bruden inte är bästa kompisar (jag känner hennes blivande mycket bättre än henne) så ska det bli sjukt kul att vara med, och jag betalar mer än gärna 1100 kr för en heldag. Och det är inte bara för hennes skull, det kommer ju fler på hippan, varav flera är mina vänner, och det ska bli jättekul att umgås allihopa.

Vi betalar alltså 1100 kr var. För det får vi; frukost (med champagne), lekar på stan i grupp som vi ordnar själva, lunch, bensin till bilar som skjutsar oss eftersom bruden bor utanför stan, en arrangerad aktivitet som alla får vara med på, middag hemma med vin och frukost dagen efter. Om man inte vill göra aktiviteten behöver man inte betala för den, vilket drar ner priset till rimliga 600 kr. För fyra måltider, alkohol och skjuts. Det hade jag nog haft råd med även när jag var student.

Jag skulle gärna önska att alla mina vänner hade råd att vara med på möhippan. Samtidigt så kan man inte räkna med att det är gratis, om inte annat så måste man förmodligen betala åtminstone en måltid under tiden man umgås tillsammans. Så länge det är rimliga kostnader, dvs. anordnarna ska inte tjäna på hippan, så tycker jag att det är helt ok.

Svar på tråden Pris möhippa