• Marjasinus

Vill ha barnförfritt och ändå anmäler de att barnen kommer

Stå för att ni vill ha barnfritt, linda inte in det i några hitteåpanledningar som att "alkohol och barn hör inte ihop" för det är bara BS.

• Marjasinus
    Victoria skrev 2013-05-24 19:38:41 följande:
    Tack för fina svar!

Så här skrev jag till henne och jag hoppas verkligen inte att det blir några sura miner nu:
    Hej NN!!  
    Tack för anmälan till bröllopet. Jag vill bara förtydliga att vi hemskt gärna önskar oss en barnfri bröllopsfest men det får vara med vid vigseln i kyrkan. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att vi varit för otydliga i inbjudan och hoppas att detta inte skapar några problem. Men om det nu skulle bli det eller att barnen jätte gärna önskar vara med fixar vi naturligtvis till det. Men jag vill bara att du ska veta om detta då det inte kommer medverka några andra barn för de att umgås med. Jätte förlåt och jag hopps du och NNMAN ändå gärna kommer och firar med oss!!  
    kram Victoria 

Har så ont i magen nu tills hon svara att jag inte vet vad..... hoppas att hon tar det bra nu :-/ 
    Jag vill inte ge dig mer ångest, men den meningen jag fetmarkerade ovan tror jag var olycklig att du skrev. Den typen av föräldrar som skulle ta illa upp av ditt svar är ofta den typen av föräldrar som ska krångla med sina barn på allt även mot brudparets uttryckliga vilja. Så risken är att du får både gäster som blir småsura och dessutom barn på festen.

---

Föräldrar (och folk i allmänhet) är inga mingvaser som man måste behandla med yttersta varsamhet. Raka rör är oftast bäst.  
  • Marjasinus
    karamell skrev 2013-05-26 20:45:21 följande:
    det var kanske inte ett snällt sätt men jag blir irriterad på folk som inte förstår läget när det kommer till inbjudningar!

Det är bara att vara rak och hård. Jag läste innan att många inte uppfattar detdär och skrev därför på själva infobladet och i inbjudan att det är barnfritt, och de namn som står på kuvert är de som är bjudna. 
    Fast man måste se sitt eget ansvar i det där också. Om det är något jag lärt mig av att hänga på bröllopstorget det senaste året är det att det är så mycket lättare om man försöker förebygga problem istället för att ta tag i dom när dom uppstår. Man kan inte vara nog tydlig, särskilt inte om det är saker som är viktiga för en!
  • Marjasinus
    jimmyojennifer skrev 2013-05-27 10:30:02 följande:

Vi var övertydliga tror jag.

Jag tror inte man kan vara övertydlig... :)
  • Marjasinus
    Victoria skrev 2013-05-27 13:52:55 följande:
    Då har hon svarat och jag sitter nu med gråten i halsen och vill inget annat är att fanskapet ska fatta!! Hade jag fått ett medelande från bruden till det bröllopet jag är bjuden till att de "MER ÄN GÄRNA ÖNSKAR ETT BARNFRITT BRÖLLOP" hade jag på engång sagt att oj förlåt men nej våra barn kommer inte. 
    Men inte här! SÅ här svarade hon :'(

Halloj.Ja det blev ju jätte tokigt!!Men mina barn följer gärna med både o kyrkan och under middagen.Dom har båda väldigt stor erfarenhet av finare kalas😊😊.Så det kommer att gå jättebra.Ha d bäst.Kram NN 

Nu vill jag bara helt och hållet sätta barnen i ett enskilt rum med en korv tallrik och en läsk... VILL JU INTE HA DOM MED!! :'(
    Men du kan ju inte utgå ifrån att alla är som du för då hade inte gästen OSA:t med sina barn från första början.

Du bjöd in till den här situationen genom att dels ta det skriftligt istället för att ringa personen och dels uttrycka dig som du gjorde. Nu är uppförsbacken ännu brantare men du har ju fortfarande möjligheten att ta kontroll över situationen. Ring upp personen och stå för vad du tycker.

Sen finns det väl en ganska stor risk att du inte får någon i familjen som gäster och/eller att de surnar till. Så du får ju ställa dom scenariona mot varandra och fundera vad som är värst.

Men att hämnas är inte okej. 
  • Marjasinus

Du vinner ingenting på att ljuga sådär. Dessutom så är den lögnen så genomskinlig för det är helt orimligt att du skulle fått massa reaktioner på det där på så kort tid.

Att ta obekväma beslut är en del av att vara vuxen så det är bara att lära sig. Jag tycker dock fortfarande att du borde ringa personen och inte sköta det skriftligt. Om du är angelägen att undvika sura miner d v s

• Marjasinus
    jimmyojennifer skrev 2013-05-28 14:25:05 följande:

Jag har aldrig hört någon ifrågasätta att barn inte är bjudna till en 30-års fest så varför är det alltid en diskussionfråga när det gäller bröllop?

Jag har nog aldrig hört om en 30-årsfest där det har varit så angeläget att barn inte kommer heller.

Jag kan inte förstå varför barnfritt eller inte är en så känslig fråga, men det räcker ju med att hänga här några veckor för att inse att den är det. Men det är ju bara att vara rak och tydlig så det inte blir några missförstånd.
    TheD skrev 2013-05-28 18:22:49 följande:
    Ursäkta  men "mitt"?!
    Jag antar att hon har en karl också, men det är väl lite att märka ord :)

• Marjasinus
    Victoria skrev 2013-05-28 21:54:38 följande:
    Ja, de går forfarande att benämna VÅRT bröllop som MITT för det är väl ändå inte ditt eller hur? :) Ja, försökte lungt och metodiskt förklara VARFÖR vi väljer barnfritt och precis innan jag ringde hade en annan gäst precis hört av sog och berättat att deras osa kommer rätt så precis innan sista dagen pga just att de har svårt att hitta barnvakt. Färsökte du förklara även då för henne att det skulle kunna finnas gäster som tar illa vid sig ifall vi tillåter hennes barn. Då blev hon skit sur och säger åt mig att jag är dum i huvudet som tvingar hennes barn att stanna hemma. Att hon inte alls läst Herr och fru på kuvertet utan tog förgivet att barnen även är bjudna på ett släkt bröllop och nu tänker ingen komma. Detta gjorde mig ännu mer ledsen....hur svårt ska det vara att respektera vårt val? Som sagt tidigare det är mitt jävla bröllop och mina regler deal with it
    Jag tror att du hade kunnat göra saker bättre och gjort din uppförstbacke något mindre brant. Men man får nog ha klart för sig att det finns vissa slag man inte kan vinna och göra alla nöjda - kanske hade det inte spelat någon roll.

Jag håller med PB i allt hon skriver, det är så otroligt märkligt att det ska bli såhär om och om igen. 
  • Marjasinus
    Sjörå skrev 2013-05-31 08:04:26 följande:
    Det där med alla läser på kuverten ska man inte räkna med.
    Vi visste inte namnen på alla barn, därför stod det bara de vuxnas namn på våra inbjudningar, men våra gäster får gärna ta med sina barn (vilket står på hemsidan).

Det man nog bör tänka på är att bröllopsinbjudningar inte följer någon allmän mall utan ingen är den andra lik. Vissa skriver bara ut kusinens namn (eftersom man inte vet om hen har någon partner) men tycker det är självklart att kusinen får ta med sin partner om hen vill det, andra tycker det är fruktansvärt oförskämt när någon OSA:r en okänd respektive. Likadant med barn, vissa tycker det är så självklart att barn är bjudna att det inte ens behöver skrivas och lika många tänker precis omvänt.

Man kan nog inte vara för tydlig men är det så att gästerna missuppfattar så får man ju vara ödmjuk inför det och se sin eget ansvar i det hela - men samtidigt måste man våga stå upp för hur man vill ha sitt bröllop och inte börja kompromissa med saker man tycker är viktigt bara för att gästen missuppfattade.
  • Marjasinus
    annapia skrev 2013-05-31 12:31:31 följande:
    samtidigt måste man våga stå upp för hur man vill ha sitt bröllop och inte börja kompromissa med saker man tycker är viktigt bara för att gästen missuppfattade.
    Jag skrev ju det Drömmer
Svar på tråden Vill ha barnförfritt och ändå anmäler de att barnen kommer