• Victoria

Vill ha barnförfritt och ändå anmäler de att barnen kommer

Nu behöver jag verkligen hjälp! Hur hade ni löst detta!!?!?!
    När vi skickade ut vår inbjudan skrev vi på kuverten HERR och FRU efternamn eller bara namnen på paret och trodde att folk skulle fatta att då var ett barnfritt bröllop.

Men nu la jag upp på facebook att det bara är 14 dagar kvar till bröllopet och att vi påminner. Då skriver min mammas kusin att hon, hennes man och kidzen kommer. HUR F*N ska jag formulera mig fint att vi inte vill ha barn på festen pga av att det serveras alkohol och inga andra barn kommer att medverka?

Hjälp snälla  

• Svar på tråden Vill ha barnförfritt och ändå anmäler de att barnen kommer
  • daniiel

Tyvärr är det nog oftast så att man måste vara övertydlig och vill man ha barnfritt, så måste man helt enkelt väldigt tydligt skriva ut vad som gäller.

Nu får ni antingen låta barnen följa med helt enkelt, eller så får ni skriva som det är. "Vad roligt att ni vill komma, men vi hade tänkt oss en barnfri fest. Det var därför inbjudan endast var adresserad till er vuxna. Hoppas att det inte ställer till det för er och att ni kan komma ändå, men utan barnen just den här kvällen." Släng in någon glad gubbe också någonstans, så det verkar som att du är på toppenhumör ;)

Kanske inte den bästa formuleringen, men det gäller nog bara att försöka vara trevlig och få fram att ni önskar en barnfri fest.

• Emelie87

"Vi tycker inte att barn och alkohol passar ihop, därför har vi valt att endast bjuda in vuxna personer till vårt bröllop. Har ni möjlighet att ordna barnvakt?" Eller något liknande... Om det bara är 14 dagar kvar till bröllopet gissar jag att OSA-datum redan har passerat? Förhoppningsvis har hon bara tagit för givet att barnen också är bjudna, och tar inte illa upp när hon inser att hon tolkat inbjudan fel.

• Chicita

Om man vill ha barnfritt så är det nog bra att skriva det uttryckligen eftersom att det annars är kutym att barnen är medbjudna även om dom inte är nämnda vid namn. (såna där gamla etikettregler där barnen liksom "ingår i konceptet" Flört )
    Dessutom slänger många kuverten. Jag skulle nog inte ens reflekterat över att det bara hade stått mitt eller makens namn på kuvertet när vi öppnade det. Så om det inte stod på själva inbjudningskortet så hade jag nog bara antagit att det gällde hela familjen.
    Inte för att vara elak på något sätt och försöka tränga mig med om jag inte var bjuden. Utan bara för att kuverten åker i brännbart-sorteringen direkt, för det är ju inbjudningskortet som är värt att spara.

Men för att lösa situationen så är det väl bäst att säga det du precis sa. Inbjudan gäller de som var nämnda vid namn på kuvertet. Och att bröllopet är barnfritt.

Man kan väl försöka formulera det lite fint typ: Vi har märkt att vi borde ha skrivit namn på de inbjudna även på själva inbjudningskortet och inte bara på kuvertet, för det har uppstått lite missförstånd.
    Bröllopet är barnfritt även om det inte står uttryckligen på inbjudningskortet. Vi hoppas att det inte ställer till allt för mycket problem med att ordna barnvakter.

• Victoria

Tack snälla för hjälpen!! Såg också att jag skrev fel och menade så klart att det är 14 dagar kvar till sista osa-dagen.

Ska försöka skriva något fint, men är alltid upplärd att det står det endast mitt eller mig och min sambos namn på kuvertet så är det vårt brev/vi som är inbjudna, står det fam.efternamn så inkluderar det hela min familj. Men det verkar som sagt vara svårt..

Tänker även på att det kanske är bra att säga till medtanke på att resterande inbjudna har förstått att det är barnfritt men inte just hon och då kanske det känns jobbigt för henne med att inse på bröllopsdagen att det bara är hennes barn som är på festen...vad vet jag?

Det här var bara så jobbigt....Men tycker att daniiels formulering lät väldigt bra så jag kanske kommer kopiera den helt!! Tack snälla allafall fina ni!!  

• Kalaspinglan

Det där var vi också med om. Och då hade vi skrivit "tyvärr kan vi inte ta emot våra gästers barn" i infolappen som fanns med inbjudan.

Sambons kusin svarade ändå såhär: "Jag, min fru och XX 2 år kommer gärna, för vi vill inte lämna XX hos barnvakt."

Sambon fick ringa upp och förklara läget, att lokalen inte är barnvänlig och att ALLA andra gäster som har barn antingen fixat barnvakt eller tackat nej. Han betonade i synnerhet att det skulle vara väldigt orättvist mot alla andra gäster om ett par "fick" ta med sitt barn, när alla andra ordnat barnvakt.

Det blev sura miner, men vi stod på oss. Nu har de löst det så att sambons kusin, kusinens fru och kusinens mamma tar turer. Dvs. 2 av dem är med i kyrkan, sen byter de så den som avstår från kyrkan kommer till middagen och vid kaffet åker kusinens mamma hem till sin son och byter av den förälder som då vaktar barnet.

Hur många portioner mat vi ska boka till dem är ännu oklart, sambon får väl ringa och fråga hur många som tänkt äta middag.

• jenniferochaugust

Jag tror också att för många det så självklart att hela familjen blir bjuden och så tänker de inte mer på det. Vi valde att vara superdupertydliga med att barn inte var bjudna, just för att det inte skulle bli något missförstånd... Tror inte folk menar något illa, men det är såklart jobbigt att behöva neka barnen att komma när de osat för barnen. Men skriv något liknande det Daniiel skrev så kommer det säkert bli bra :)

• annapia

Ring bara upp och säg helt enkelt. Oj, oj, oj. Jag har inte varit tydlig nog i min inbjudan men det är så att vi valt att ha vårt bröllop barnfritt. Jätteledsen att det har blivit ett missförstånd och jag hoppas innerligt att ni kan lösa det för vi skulle uppskatta så om ni kan komma.
    Ingen borde bli arg eller upprörd över en sådan förklaring. Om du tar på dig orsaken till missförståndet och inte lägger skulden på dem (att de borde förstå att inbjudan gäller dem den är ställd till) så borde det kunna bli bra.

• Js Fästmö

Jag hade inte förstått att det var ett barnfritt om det inte stod det i inbjudan. Man brukar ju inte skriva hela familjens namn på kuvertet.

Men jag hade nog ringt upp och sagt att det blev en miss och att det är ett barnfritt bröllop. :)

Vi har fått inbjudningar där det bara står en persons namn på, men ändå är det till mig och fästmannen, alla tänker ju så olika. Så det är lätt att det blir missförstånd. Tror ingen blir sur om du förtydligar.

• Mmmaria

Hoppas att det löser sig. Jag hade inte sagt något om att anledningen var att barn och alkohol inte hör ihop. Det är upp till föräldrarna att ta det ansvaret tycker jag och bröllop brukar inte vara några fylleslag (eller?). Ni behöver egentligen inte ha någon annan anledning än att ni vill ha det barnfritt (inget spring, lugnare vid ev tal, föräldrarna kan sitta och koppla av etc).

Svar på tråden Vill ha barnförfritt och ändå anmäler de att barnen kommer