• Victoria

Vill ha barnförfritt och ändå anmäler de att barnen kommer

Nu behöver jag verkligen hjälp! Hur hade ni löst detta!!?!?!
    När vi skickade ut vår inbjudan skrev vi på kuverten HERR och FRU efternamn eller bara namnen på paret och trodde att folk skulle fatta att då var ett barnfritt bröllop.

Men nu la jag upp på facebook att det bara är 14 dagar kvar till bröllopet och att vi påminner. Då skriver min mammas kusin att hon, hennes man och kidzen kommer. HUR F*N ska jag formulera mig fint att vi inte vill ha barn på festen pga av att det serveras alkohol och inga andra barn kommer att medverka?

Hjälp snälla  

• Svar på tråden Vill ha barnförfritt och ändå anmäler de att barnen kommer
  • Marjasinus
    Victoria skrev 2013-05-27 13:52:55 följande:
    Då har hon svarat och jag sitter nu med gråten i halsen och vill inget annat är att fanskapet ska fatta!! Hade jag fått ett medelande från bruden till det bröllopet jag är bjuden till att de "MER ÄN GÄRNA ÖNSKAR ETT BARNFRITT BRÖLLOP" hade jag på engång sagt att oj förlåt men nej våra barn kommer inte. 
    Men inte här! SÅ här svarade hon :'(

Halloj.Ja det blev ju jätte tokigt!!Men mina barn följer gärna med både o kyrkan och under middagen.Dom har båda väldigt stor erfarenhet av finare kalas😊😊.Så det kommer att gå jättebra.Ha d bäst.Kram NN 

Nu vill jag bara helt och hållet sätta barnen i ett enskilt rum med en korv tallrik och en läsk... VILL JU INTE HA DOM MED!! :'(
    Men du kan ju inte utgå ifrån att alla är som du för då hade inte gästen OSA:t med sina barn från första början.

Du bjöd in till den här situationen genom att dels ta det skriftligt istället för att ringa personen och dels uttrycka dig som du gjorde. Nu är uppförsbacken ännu brantare men du har ju fortfarande möjligheten att ta kontroll över situationen. Ring upp personen och stå för vad du tycker.

Sen finns det väl en ganska stor risk att du inte får någon i familjen som gäster och/eller att de surnar till. Så du får ju ställa dom scenariona mot varandra och fundera vad som är värst.

Men att hämnas är inte okej. 
  • Akjson

Vill inte göra situationen värre men det kan ju vara så att nån annan gäst tycker det är fel att dom har barnen med sig. Om andra gäster kämpat och ordnat barnvakt för att dom har tolkat detta som barnfritt och så plötsligt dyker dom upp med sina barn. Det kan du ju iof ta upp om du vill/vågar/orka ringa upp personen i fråga.
    Lycka till!!!!

• hedvig

Och där ser vi återigen vikten av att vara TYDLIG. Du skrev att du ordnar de om de vill ha med barnen och det vill de. Så nu får du ordna det. Alt säga som det är "jag försökte vara trevlig men nej, era barn får inte komma". Men då kan jag garantera dig att barnens föräldrar inte heller kommer....

• mirreth

Vi kommer ha ett barnfritt bröllop med av den enkla anledningen att det skulle komma ca 35 barn annars. Sambon tyckte det var "lite taskigt" att inte de fick följa med men när jag berättade att vi skulle ha en hel förskola drällandes överallt så höll han med Barn i alla ära men jag har lite svårt för vissa ibland, och det skäms jag inte för att säga! Sedan kan jag tycka att vissa av våra vänner är värda en dag/kväll utan barn som klänger på de. Våra barn kommer men vi kommer inte ha problem med de 11 och 12 år gamla och självständiga. Sedan kommer ett par kusiner till dom i åldern 12 och 15. Thats it!

Vi var tydliga med att det var barnfritt och har någon frågat extra har jag berättat hur många det sammanlagt skulle bli och då har de förstått, sedan kan man ju se det som en kostnadsfråga också

• Victoria
    Akjson skrev 2013-05-27 14:55:26 följande:

Vill inte göra situationen värre men det kan ju vara så att nån annan gäst tycker det är fel att dom har barnen med sig. Om andra gäster kämpat och ordnat barnvakt för att dom har tolkat detta som barnfritt och så plötsligt dyker dom upp med sina barn. Det kan du ju iof ta upp om du vill/vågar/orka ringa upp personen i fråga.
    Lycka till!!!!

Det där detta jag kommer skriva nu, var så ledsen för ett tag sedan men det har nu mer gått över i ren ilska. Är så trött på att andra försöker förstöra och inte följa det jävla reglerna jag satt upp för MITT bröllop. det är jag som lagt ut 170 000 kr för att jag och min blivande ska få vårt drömbröllop utan någon annans barn...

Därför kommer jag nu ta tjuren vid hornen och säga som det är och lägga till några vita lögner, passar det inte så behöver de inte komma heller. För vet ni vad, egentligen bryr jag mig inte just nu om ifall hon kommer eller inte!!
    Men så här kommer jag skriva:
    Hej!
    Nu har det blivit så pga av att du skrev din anmälan på facebook om att barnen skulle komma att flera av våra gäster med barn har hört av sig till oss och varit rejält upprörda över att vi sollat ut och låter vissa barn komma. Därför ber jag dig nu vänligt men bestämt att lämna barnen hemma under festen och hänvisar till de tidiga informationen som kommit ut tidigare ang. bröllopet.
    Jag ber om ursäkt om detta låter veligt från oss men vi måste även visa en öppen hänsy till våra övriga gäster.
    Kram Victoria.

NU bedömer ni ut texten och låter mig veta vad jag borde/inte skriva innan jag skickar iväg detta!!
    Puss på er alla som hjälper mig här i tråden! 
  • Chicita
    Victoria skrev 2013-05-27 20:34:10 följande:
    Vad händer om hon blir upprörd och pratar med några av dom andra som har barn och märker att ingen alls har blivit arg över att "vissa barn sållas ut"? Då avslöjas din vita lögn och du hamnar i en ännu sämre sits.

Ta tjuren vid hornen och erkänn att du gjorde fel.

Hej
    Jag ber så hemskt mycket om ursäkt, jag försökte vara finkänslig när jag skrev att vi skulle lösa det om dom kom med. Och jag trodde att du skulle förstå vad jag menade.
    Vi vill inte ha några barn med på bröllopet alls.
    Inga undantag.
    Jag förstår om barnen blir besvikna. Men just den här dagen vill vi fira med våra vuxna vänner - utan barn.
    Vi kan kompromissa och låta dom komma till kyrkan om dom ställt in sig på att få vara med. Men på middagen finns inte plats för dom. 
    Genom att skriva namn på kuvertet så tyckte vi att vi var tydliga med vilka som var inbjudna. Men vi får ta på oss att vi tydligen inte var så tydliga när ni inte förstod vad vi menade.
    Ni är varmt välkomna, men barnen får inte följa med er på middagen.
    Hoppas ni kommer ändå. 
  • kouki
    Victoria skrev 2013-05-27 20:34:10 följande:
    NU bedömer ni ut texten och låter mig veta vad jag borde/inte skriva innan jag skickar iväg detta!!
    Puss på er alla som hjälper mig här i tråden! 
    Lyssna på Chicita, dra inga vita lögner. Var rak och framför att det är ERT önskemål, annars kommer det lätt slå tillbaka mot er, igen. 
  • Victoria
    Chicita skrev 2013-05-27 20:48:14 följande:
    Vad händer om hon blir upprörd och pratar med några av dom andra som har barn och märker att ingen alls har blivit arg över att "vissa barn sållas ut"? Då avslöjas din vita lögn och du hamnar i en ännu sämre sits.

Ta tjuren vid hornen och erkänn att du gjorde fel.

Hej
    Jag ber så hemskt mycket om ursäkt, jag försökte vara finkänslig när jag skrev att vi skulle lösa det om dom kom med. Och jag trodde att du skulle förstå vad jag menade.
    Vi vill inte ha några barn med på bröllopet alls.
    Inga undantag.
    Jag förstår om barnen blir besvikna. Men just den här dagen vill vi fira med våra vuxna vänner - utan barn.
    Vi kan kompromissa och låta dom komma till kyrkan om dom ställt in sig på att få vara med. Men på middagen finns inte plats för dom. 
    Genom att skriva namn på kuvertet så tyckte vi att vi var tydliga med vilka som var inbjudna. Men vi får ta på oss att vi tydligen inte var så tydliga när ni inte förstod vad vi menade.
    Ni är varmt välkomna, men barnen får inte följa med er på middagen.
    Hoppas ni kommer ändå. 
    Tack, tack, tack!!! Hjärta
  • Chicita

Lycka till Glad
    Jag håller tummarna för att det inte blir några sura miner.

• passionsblomman

Ljug inte för folk-vad ia lalsindar ska det göra saken bättre på för vis tänker du?

Vad är det som är så svårt med att helt enkelt säga vad du menar och mena det du säger?
    Gör du så här i stport i livet, så förstår jag om du hamnar i lägen där du jkänner att andra styr ditt liv-du kan inte vara så här mesig och tro att det ska gå att tolka dig rätt. eller att andra inte ska ta alla de olika budskap du förmedlar på alla upptänkliga vis-antagligen på sådana som passar dem själva.

Säg till kvinnan att du varit för mesigt otydlig ännu en gång-och gör det på telefon! Erkänn för henne att du är rädd att verka otrevlig (eller vad det nu är du är rädd för) och att det uppenbart lett till att du blivit missförstådd. Tala om att er avsikt är att ha bröllopsfest helt utan barn och att du hoppas hon kommer att kunna ordna barnavakt. Och sedan är det punkt! Om hon tänker komma eller ej är sedan upp till henne. Du behöver inte hitta lösningar, dra förklaringar eller något annat. "Vi hoppas att alla ordnar med barnvakt just den här kvällen. Punkt." Inga sura miner, inget känslosvall. Bara fakta.
    Men lägg inget av detta på henne-för du är faktiskt inte rättmätigt förbannad på henne, du borde vara irriterad på dig själv, som målat in dig själv i ett hörn på det här sättet. Ta dig nu ur det utan att trampa i mer färg än du behöver!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Vill ha barnförfritt och ändå anmäler de att barnen kommer