• hedvig

Vill ha barnförfritt och ändå anmäler de att barnen kommer

Tycker nog inte du behöver vara så snäll och be om ursäkt. Det är bättre att vara RAK och tydlig och skriva; "Vi var förmodligen lite otydliga i inbjudan men bröllopet är barnfritt.".

När du uttryckligen skriver att ni "fixar" det om de vill ha barnen med ändå så kan du ju hoppa upp och sätta dig på att de kommer ha med barnen ändå. Så det enda som skapats är ju en olägenhet för dem OCH er men situationen blir den samma.

• hedvig

Och där ser vi återigen vikten av att vara TYDLIG. Du skrev att du ordnar de om de vill ha med barnen och det vill de. Så nu får du ordna det. Alt säga som det är "jag försökte vara trevlig men nej, era barn får inte komma". Men då kan jag garantera dig att barnens föräldrar inte heller kommer....

• hedvig

Säger samma...att inte vara ärlig är det som satt dig i situationen från början. Så säg som det är och förklara hur ni ska ha det utan att vara otrevlig. Om det inte uttryckligen står "BARNFRITT" finns det alltid utrymme för fritolkning från gästernas sida.

• hedvig
    Marjasinus skrev 2013-05-27 22:35:44 följande:
    Du vinner ingenting på att ljuga sådär. Dessutom så är den lögnen så genomskinlig för det är helt orimligt att du skulle fått massa reaktioner på det där på så kort tid.

Att ta obekväma beslut är en del av att vara vuxen så det är bara att lära sig. Jag tycker dock fortfarande att du borde ringa personen och inte sköta det skriftligt. Om du är angelägen att undvika sura miner d v s
    Instämmer. Alltid bättre att ta det muntligt, för som TS förhoppningsvis insett finns det alltid utrymme för tolkning i det skrivna ordet.
  • hedvig

På de flesta inbjudningar vi fått har det stått våra namn alt. "Familjen x" på inbjudningskortet. Väldigt smidigt. Och uttryckligen BARNFRITT lite längre ner om det har varit så. Förstår inte varför allt måste lindas in i puttenutt och fina ord? Skriv vad ärendet gäller, vilka som är bjudna, vart de ska, när de ska dit och vilken klädsel de förväntas bära och så är det klart.

Jag får ofta känslan av att många bröllop här inne är som en välrecenserad pjäs och brudparet skickar ut ett mindre manus till sina gäster (även kallat inbjudan) med diverse instruktioner och förklaringar...

Svar på tråden Vill ha barnförfritt och ändå anmäler de att barnen kommer