Vill ha barnförfritt och ändå anmäler de att barnen kommer
Om man vill ha barnfritt så är det nog bra att skriva det uttryckligen eftersom att det annars är kutym att barnen är medbjudna även om dom inte är nämnda vid namn. (såna där gamla etikettregler där barnen liksom "ingår i konceptet" )
Dessutom slänger många kuverten. Jag skulle nog inte ens reflekterat över att det bara hade stått mitt eller makens namn på kuvertet när vi öppnade det. Så om det inte stod på själva inbjudningskortet så hade jag nog bara antagit att det gällde hela familjen.
Inte för att vara elak på något sätt och försöka tränga mig med om jag inte var bjuden. Utan bara för att kuverten åker i brännbart-sorteringen direkt, för det är ju inbjudningskortet som är värt att spara.
Men för att lösa situationen så är det väl bäst att säga det du precis sa. Inbjudan gäller de som var nämnda vid namn på kuvertet. Och att bröllopet är barnfritt.
Man kan väl försöka formulera det lite fint typ: Vi har märkt att vi borde ha skrivit namn på de inbjudna även på själva inbjudningskortet och inte bara på kuvertet, för det har uppstått lite missförstånd.
Bröllopet är barnfritt även om det inte står uttryckligen på inbjudningskortet. Vi hoppas att det inte ställer till allt för mycket problem med att ordna barnvakter.