Inlägg från: jimmyojennifer |Visa alla inlägg
  • jimmyojennifer

Vill ha barnförfritt och ändå anmäler de att barnen kommer

Vi var övertydliga tror jag. Vi skrev

Välkommen

_____________ och sen skrev vi namnen på dom som var bjudna. Vi skrev även "Den här dagen vill vi fira med våra vuxna vänner" på inbjudan och på vår bröllopshemsida har vi förtydligat att vi älskar allas barn men att den här dagen får dom stanna hemma, även dom alldra minsta.

Vi har inte haft några problem men hade någon sagt något hade jag varit rak direkt och sagt att inga barn är bjudna. Ni är jätte välkomna men barnen får stanna hemma, vi kommer inte ta emot några barn på vår bröllopsfest. Det handlar om 1 dag av 365 och det handlar enbart om några få timmar den respekten tycker jag att folk kan visa.

Jag hade blivit arg om någon anmält att hela familjen kommer trots att vi skrivit att det är barnfritt för det är bara nonchalant!

Framtiden är den du själv skapar
  • jimmyojennifer

Jag har full förståelse för att alla ser på saker olika. Att alla tycker olika och att alla vill olika. Samma sak gäller barn vs barnfritt på bröllop. Vissa tycker att det är självklart att barnen är med, vissa vill inte ha barn, vissa tycker att just deras barn måste få vara med.

Men jag tycker att det känns så onödigt att man ska behöva linda in saker. Egentligen borde det räcka med att man skriver "barnfritt". Inget rim, eller tjusiga puttinutt ord utan bara helt enkelt "barnfritt" och folk borde med det förstå att är vi en familj på 5 varav barnen är 8, 10, 14 är dom inte bjudna utan det är bara föräldrarna. Man räknas väl ända som "barn" tills man fyller 18?

Står det "barnfritt" borde det vara underförstått att alla i hushållet under 18 inte är bjudna. Jag vet att jag låter hård men det är så tråkigt att det ska bli sura miner, missförstånd, stressade brudpar och risk för att trampa varandra på tårna så fort det kommer till den här frågan.

Alla allternativ måste få vara okej och gäster måste ha respekt för valen som gjorts av dom som bjuder till festen. Är man på något sätt osäker på vad som gäller kan man väl ringa upp och fråga, i snäll ton hur det ligger till, säger personen barnfritt, ja då får man svara okej, tack. Då ska vi försöka ordna med barnvakt så återkommer jag senare med ett besked.

Man är ju oftast vän eller släktning med personen som bjuder så ett snällt samtal kan väl inte vara så jobbigt?

Jag har aldrig hört någon ifrågasätta att barn inte är bjudna till en 30-års fest så varför är det alltid en diskussionfråga när det gäller bröllop?

Egentligen så känns det som att det aldrig handlar om ungarna i sig, utan som med allt annat i samhället finns det alltid folk som har svårt för att vi är av olika uppfattning och har svårt att visa respekt för att vissa tycker på ett annat sätt.
    Men framför allt tycker jag att det mest handlar om missförstånd. alla är så rädd att på något sätt såra varandra så man måste linda in allting man säger hela tiden, vilket i sin tur leder till missförstånd.

Hoppas det löser sig TS, var rak och ärlig.

• jimmyojennifer

"Den gyllene regeln för samlevnad är ömsesid tolerans i medvetandet om att vi aldrig kommer tänka lika och att vi ser sanningen ur olika synvinklar"

• jimmyojennifer

Precis =). Vad som är självklart för mig, behöver inte vara det för andra. Men om man är tydlig, ärlig och med trevlig ton brukar det mesta kunna lösa sig!

stormhelen skrev 2013-05-31 15:37:20 följande:

Så sant, så sant.

Det är därför det är så viktigt att vara extra tydlig med hur man tänker själv. =)

Svar på tråden Vill ha barnförfritt och ändå anmäler de att barnen kommer