• Marjasinus

Om du bara fick ge ett enda råd till några som planerar bröllop...

...vad skulle det vara?

---

Jag tvekar mellan:

"Ta inte ditt bröllop på för stort allvar, och om du ändå gör det - förvänta dig inte att alla andra ska göra det också."

eller:

"Försök föreställa dig eventuella problem som _kan_ uppstå och försök förebygga dom istället för att tvingas ta tag i dom när dom uppstår." 

eller kanske:

"Om det är något som är självklart för dig så innebär det inte automatiskt att det är självklart för någon annan. Man kan aldrig vara för tydlig mot sina gäster"

Eller är egentligen alla tre ovanstående råd samma sak? 

• Svar på tråden Om du bara fick ge ett enda råd till några som planerar bröllop...
  • Principisessan

Jag skulle nog säga att prioritera vad som är viktigt och slit inte ihjäl er.

Framförallt tänker jag med detta sagt på att man kanske inte måste ha precis allt man kan tänkas komma på i bröllopssammanhang. Inspirationen kommer inte helt sällan från stora amerikanska bröllop eller deras "DIY" bröllops som anses som små med "bara" 60-70 pers med mängder av blommor och detaljer. 

De flesta försöker ju göra saker själva inför sina bröllop ofta för att spara pengar, men sliter nästan halvt ihjäl sig med att fixa pyssel inför ett bröllop på 100 pers.  vill ha videoinspelning på vgseln och festen, 500 foton högupplöst, chom loy lyktor, ballonger, godisbuffé, stolsöverdrag, matchande rosetter, flera brudklänningar som inhandlas innan "the one" dyker upp, favors, solosång, bildspel, roliga festhäften och massa lekar. Kanske behöver man inte bli så besatt att man letar som en galning efter exakt rätt grön nyans att ha till allt från save the date kort till innerfodret på din tärnas väska.
    Kanske kan man bara slappna av, ta det som är viktigt. Se till att ha kul och om allt inte går exakt som planerat le och skita i det. För det sista man vill är ju att minnas bittert på det som gick fel.

Och sen är jag faktiskt benägen att hålla med Passionsblomman om att värdesätta andras tid också. Det är inte alltid helt enkelt när man fått ett kompispris eller gratis. Om man blir missnöjd så finns risken att man blir osams. Så kul är det inte att tro att någon är bättre på att fota än vad de i själva verket är.  

Alldeles för många kallar sig för fotografer, tom utan utbildning. Fotograf är man om man har det som yrke och är utbildad. Det finns de som menar på att de är fantastiskt duktiga på att sätta upp hår, sminka osv, men så är det också en stor skillnad på att sminka sig själv eller någon kompis, och på att på stadig basis göra bröllopsmake och håruppsättningar. I regel är ju de personerna som inte har en utbildning bra på att sminka/fixa sig själva. Inte vem som helst med vilken sorts hy/hår som helst. LIkaså gäller det ju hobbyfotografer. 
    Sen handlar det ju också om förståelsen över att man kanske inte vill jobba på ett bröllop man är gäst på. "du kan väl fota lite" kanske inte betyder att knäppa något kort utan att de ska ställa upp halva eller hela dagen. 

• TheD

Förstora inte bröllopet mer än vad det egentligen innebär... Ledsen att säga det men ett bröllop är "bara" ett bröllop. Punkt.

• Marjasinus

Fast det där var inte ett råd majja :)

• Principisessan
    Marjasinus skrev 2013-05-28 18:36:55 följande:
    Fast det där var inte ett råd majja :)
    jo, översta raden "Jag skulle nog säga att prioritera vad som är viktigt och slit inte ihjäl er." och så utvecklade jag mina tankar litet. Fick man inte det? :) 
  • Marjasinus
    majjja skrev 2013-05-28 19:12:52 följande:
    jo, översta raden "Jag skulle nog säga att prioritera vad som är viktigt och slit inte ihjäl er." och så utvecklade jag mina tankar litet. Fick man inte det? :) 
    Du tänker så :)
  • linnea ros
    Marjasinus skrev 2013-05-26 23:41:08 följande:
    ...vad skulle det vara?

---

Jag tvekar mellan:

"Ta inte ditt bröllop på för stort allvar, och om du ändå gör det - förvänta dig inte att alla andra ska göra det också."

eller:

"Försök föreställa dig eventuella problem som _kan_ uppstå och försök förebygga dom istället för att tvingas ta tag i dom när dom uppstår." 

eller kanske:

"Om det är något som är självklart för dig så innebär det inte automatiskt att det är självklart för någon annan. Man kan aldrig vara för tydlig mot sina gäster"

Eller är egentligen alla tre ovanstående råd samma sak? 
    Tycker du är helt rätt ute med:

Tror man får det så mkt roligare i slutändan då. :):)
  • FrökenCitron
    Marjasinus skrev 2013-05-26 23:41:08 följande:
    Vilket uppvaknade! Glad Jag röstar helt klart på detta! 

Det blir som när folk vill visa sina semesterbilder. Bilderna betyder allt för dem, men är ganska trist för oss andra att se och lyssna på.  (Fast några bilder är ju alltid kul att titta på)
  • Sailergirl

Jag skulle säga: Berätta inte för allt och alla att ni ska gifta er, förrän ni tänkt ut hur många ni vill bjuda och vilken lokal ni ska vara i.

Det som först kändes som en jättebra idé kanske inte alls känns lika aktuellt 6 månader senare.

• Sherlock

Åk utomlands och-eller gíft er hemligt Nu låter jag nog hemskt cyisk och tråkig kanske men jag hade mitt stora påskostade kyrkbröllop får 7 år sedan och det var ett år av stress över festlokaler, mat, kläder, musik, fotografer, oändligt långa dikutioner om vem ska man bjuda, planeringshysteri, pyssel (som inte vart så myisgt utan mer av en stress och press) osv osv. Visst vart det en fin dag och alla gäster hade trevligt osv men det känns ändå som man betalade ett högt pris för denna dag med tanke på hur mycket tid och energi man lade (ett helt år) på en dag. Rent ekonomiskt sett hade vi råd med bröllopet, men så här i efterhand kan man ju ifrågasätta om närmare 100,000 kr är så smart att lägga på EN dag. Minns inte hur mycket det kostade i slutändan.(Sedan vart det tyvärr skilmässa fyra år senare då han var en elak en...kanske är det därför jag är så cynisk )Den här gången blir det vi två utomlands.   

• boddan

De är ert bröllop och ni bestämmer precis hur ni vill göra och ha de. Var, hur, när.!!!!! De skall bara alla andra strunta i, och  finna sig i de ni väljer.

Svar på tråden Om du bara fick ge ett enda råd till några som planerar bröllop...