Jag skulle nog säga att prioritera vad som är viktigt och slit inte ihjäl er.
Framförallt tänker jag med detta sagt på att man kanske inte måste ha precis allt man kan tänkas komma på i bröllopssammanhang. Inspirationen kommer inte helt sällan från stora amerikanska bröllop eller deras "DIY" bröllops som anses som små med "bara" 60-70 pers med mängder av blommor och detaljer.
De flesta försöker ju göra saker själva inför sina bröllop ofta för att spara pengar, men sliter nästan halvt ihjäl sig med att fixa pyssel inför ett bröllop på 100 pers. vill ha videoinspelning på vgseln och festen, 500 foton högupplöst, chom loy lyktor, ballonger, godisbuffé, stolsöverdrag, matchande rosetter, flera brudklänningar som inhandlas innan "the one" dyker upp, favors, solosång, bildspel, roliga festhäften och massa lekar. Kanske behöver man inte bli så besatt att man letar som en galning efter exakt rätt grön nyans att ha till allt från save the date kort till innerfodret på din tärnas väska.
Kanske kan man bara slappna av, ta det som är viktigt. Se till att ha kul och om allt inte går exakt som planerat le och skita i det. För det sista man vill är ju att minnas bittert på det som gick fel.
Och sen är jag faktiskt benägen att hålla med Passionsblomman om att värdesätta andras tid också. Det är inte alltid helt enkelt när man fått ett kompispris eller gratis. Om man blir missnöjd så finns risken att man blir osams. Så kul är det inte att tro att någon är bättre på att fota än vad de i själva verket är.
Alldeles för många kallar sig för fotografer, tom utan utbildning. Fotograf är man om man har det som yrke och är utbildad. Det finns de som menar på att de är fantastiskt duktiga på att sätta upp hår, sminka osv, men så är det också en stor skillnad på att sminka sig själv eller någon kompis, och på att på stadig basis göra bröllopsmake och håruppsättningar. I regel är ju de personerna som inte har en utbildning bra på att sminka/fixa sig själva. Inte vem som helst med vilken sorts hy/hår som helst. LIkaså gäller det ju hobbyfotografer.
Sen handlar det ju också om förståelsen över att man kanske inte vill jobba på ett bröllop man är gäst på. "du kan väl fota lite" kanske inte betyder att knäppa något kort utan att de ska ställa upp halva eller hela dagen.