Varför bjuder ni folk ni inte vill ha där?
Nu har jag inte fått min beskärda del av "anmälningskrångel" än, eftersom vårt osa-datum är en månad bort. Dessutom delegerade vi hela "ta emot anmälningar"-grejen till våra mammor, så att vi slipper krångla med sånt (för övrigt bästa beslutet vi tagit under hela bröllopsplaneringen!).
Men vi har faktiskt bara ett enda par som är "artighetsinbjudna", och om de skulle krångla så skulle jag ändå göra allt för att få dem att känna att vi vill ha dem där. Eller ja, inte gå över glödande kol kanske, men jag skulle höra av mig om de var sena med svaret eller så.
Vi har satt vårt osa-datum i god tid innan cateringfirman måste ha antal gäster, så det är heller ingen panik om folk svarar sent. Därför känner jag inte att jag behöver ligga på via mail/telefon/internet etc. Jag brukar påminna om jag pratar om bröllopet med någon att "har du anmält dig?", men annars låter jag det bero.
Men jag tror att det kan hänga lite på att man vill känna sig "önskad". Att gästerna också ska tycka att det ska bli roligt och därför komma ihåg att anmäla sig själva, utan att man ska behöva ligga på. Man har som brudpar pysslat ihop inbjudningar, lagt ner pengar och tid på att fixa alla kort, adresser, kuvert, porton, och då önskar man nog att gästen i fråga ska kunna avsätta fem minuter av sin tid till att svara om man kommer eller inte. Eller?