• Marjasinus

Varför bjuder ni folk ni inte vill ha där?

Sommaren och bröllopssäsongen närmar sig och med den en hel del trådar här på BT om folk som inte svarar, svarar sent, krånglar på annat sätt m m och det som slår mig är att det finns en underton i många av de här inläggen som andas att man nästan är irriterad på gästerna och inte att brudparen gör det som står i deras makt för att få dom att komma. Hur kan det komma sig?

På vår inbjudningslista står inte ett enda namn som vi inte verkligen vill ha där. Det är 1 av 3 farbröder, 2 av 3 mostrar och 2 av 8 kusiner. Vi har inte skickat ut några artighetsinbjudningar för att vara släkten till lags men därför för vi ju allt för att få de som är bjudna att komma (spara datumet-kort, facebook/mail-påminnelser och även telefon). Men är vi ganska ensamma om sådant? Har ni andra känt er tvingade att bjuda massa folk ni inte egentligen vill ha där? Eller finns det andra anledningar till att man bara sitter och väntar på att folk ska svara?

• Svar på tråden Varför bjuder ni folk ni inte vill ha där?
  • Annica70

Vi har oxå bara bjudit dom vi verkligen vill ha med. vi har inte bjudit kusiner,fastrar farbröder mm för vi träffas inte så ofta annars. Då bjuder jag hellre mina vänner som jag verkligen umågs med än med den släkt jag aldrig träffar

• Alyllyra

Nu har jag inte fått min beskärda del av "anmälningskrångel" än, eftersom vårt osa-datum är en månad bort. Dessutom delegerade vi hela "ta emot anmälningar"-grejen till våra mammor, så att vi slipper krångla med sånt (för övrigt bästa beslutet vi tagit under hela bröllopsplaneringen!).

Men vi har faktiskt bara ett enda par som är "artighetsinbjudna", och om de skulle krångla så skulle jag ändå göra allt för att få dem att känna att vi vill ha dem där. Eller ja, inte gå över glödande kol kanske, men jag skulle höra av mig om de var sena med svaret eller så.

Vi har satt vårt osa-datum i god tid innan cateringfirman måste ha antal gäster, så det är heller ingen panik om folk svarar sent. Därför känner jag inte att jag behöver ligga på via mail/telefon/internet etc. Jag brukar påminna om jag pratar om bröllopet med någon att "har du anmält dig?", men annars låter jag det bero.

Men jag tror att det kan hänga lite på att man vill känna sig "önskad". Att gästerna också ska tycka att det ska bli roligt och därför komma ihåg att anmäla sig själva, utan att man ska behöva ligga på. Man har som brudpar pysslat ihop inbjudningar, lagt ner pengar och tid på att fixa alla kort, adresser, kuvert, porton, och då önskar man nog att gästen i fråga ska kunna avsätta fem minuter av sin tid till att svara om man kommer eller inte. Eller? 

• Marjasinus
    Alyllyra skrev 2013-05-29 14:46:53 följande:
    Men jag tror att det kan hänga lite på att man vill känna sig "önskad". Att gästerna också ska tycka att det ska bli roligt och därför komma ihåg att anmäla sig själva, utan att man ska behöva ligga på. Man har som brudpar pysslat ihop inbjudningar, lagt ner pengar och tid på att fixa alla kort, adresser, kuvert, porton, och då önskar man nog att gästen i fråga ska kunna avsätta fem minuter av sin tid till att svara om man kommer eller inte. Eller? 
    Intressant poäng, och troligtvis väldigt rätt för många. Men samtidigt måste man ju förstå att även om bröllopet är centrum av universum just nu i min värld så är det nog inte mer än en notering i kalendern för många av ens gäster fram tills typ veckan innan.
  • Vichy

Jag vill bara bjuda folk jag verkligen vill ha där, men redan nu är det över 100 pers... Stor släkt och många vänner.. Och då har vi inte ens kommit till artighetsinbjudningar... Min m2b har en hel del artighetfolk som han vill bjuda, efter som han vart på många bröllop. Men dom flesta av dom har varit utan mig... Och då känner jag spontant att om de inte är hans nära vänner som gifte sig innan jag kom in i bilden så finns det nog tyvärr inte plats för artighetsinbjudningar... om dom inte bara vill komma på vigseln...

• dellelgarin

Det är ju inte säkert man som par är överns om sådant, den ena kasnke inte alls vill ha vissa på sitt bröllop medans det är viktigt för den andra :)
    Allt är inte svart och vitt jämt =)

• PMB

Vi bjöd inte alls släkt (förutom närmsta familjen) för då hade det blivit alldeles för många och många sk artighetsinbjudningar. Visst fanns det någon släkting vi ville ha där men efter att ha hört hur fel det var när min blivandes bror gifte sig och de ville bjuda bara några av släkten (slutade med att de bjöd inga släktingar) så valde vi att skippa det och slippa tjat från föräldrar. Sen har vi nog bjudit en del personer som jag inte skulle kalla nära vänner eller favoriter i bekantskapskretsen men jag kan inte hjälpa att jag inte drar jämnt med våra vänners respektive alltid. Dock är det inget jag bekymrar mig om. De och vi kan vara trevliga mot varandra ändå (även om man kan irritera sig på vissa saker som att en försöktebjuda in andra som den tyckte borde vara bjudna) och det är inte så att vi kommer ha långa diskussioner med alla som kommer Flört 

Att man sitter och väntar på att folk ska svara tror jag är naturligt. Det är väldigt spännande att vänta på reaktionerna. Vi fick något svar direkt efter vi skickat inbjudningarna men sen droppade resten in efterhand. Min blivande skickade ut en påminnelse till de som inte svarat eftersom vi vet om att folk kan glömma bort det för att man har annat att tänka på och vissa är helt enkelt glömska om man inte påminner dem ofta. Glad Min syster skrev t.ex in bröllopet i sin kalender och kom sen på att man kanske skulle svara också för det är ju inte så att jag kunde titta i hennes kalender att hon skrivit in det eller läsa hennes tankar Flört

Jag visste att de flesta svarar i de sista dagarna och att det är jag och min blivande som mest ser fram emot vårt bröllop men det var ändå väldigt roligt och spännande (och ibland frustrerande) att kolla mailkorgen för att se om det inte kommit in något OSA så att jag kunde få uppdatera vår gästlista. 

• Marjasinus
    PMB skrev 2013-05-29 15:51:05 följande:
    Att man sitter och väntar på att folk ska svara tror jag är naturligt. Det är väldigt spännande att vänta på reaktionerna. Vi fick något svar direkt efter vi skickat inbjudningarna men sen droppade resten in efterhand. Min blivande skickade ut en påminnelse till de som inte svarat eftersom vi vet om att folk kan glömma bort det för att man har annat att tänka på och vissa är helt enkelt glömska om man inte påminner dem ofta. Glad Min syster skrev t.ex in bröllopet i sin kalender och kom sen på att man kanske skulle svara också för det är ju inte så att jag kunde titta i hennes kalender att hon skrivit in det eller läsa hennes tankar Flört

Jag visste att de flesta svarar i de sista dagarna och att det är jag och min blivande som mest ser fram emot vårt bröllop men det var ändå väldigt roligt och spännande (och ibland frustrerande) att kolla mailkorgen för att se om det inte kommit in något OSA så att jag kunde få uppdatera vår gästlista. 
    Man ska naturligtvis inte tjata hål i huvudet på sina gäster men det jag tänker på är trådar i stil med "det är 4 dagar kvar och 50% har inte OSA:t". Där blir jag lite förvånad. En liten påminnelse partre veckor innan sista svarsdatum närmar sig och sen att man riner runt lite till de som inte inkommit med svar.

Sen visst, jag kan tycka att det är jäkligt oartigt att missa att svara innan det datum man satt ut, men på något sätt är min vilja att gästerna verkligen så stor att jag inte skulle bli sur över det heller... 
  • Marjasinus
    dellelgarin skrev 2013-05-29 15:30:11 följande:

Det är ju inte säkert man som par är överns om sådant, den ena kasnke inte alls vill ha vissa på sitt bröllop medans det är viktigt för den andra :)
    Allt är inte svart och vitt jämt =)

Nej jag har förstått det och det beror ju väldigt mycket på vad man har för traditioner i familjen o s v :) Men man blir ju nyfiken på vad det är som gör att folk beter sig på olika sätt... 
  • PMB
    Marjasinus skrev 2013-05-29 16:03:23 följande:
    Man ska naturligtvis inte tjata hål i huvudet på sina gäster men det jag tänker på är trådar i stil med "det är 4 dagar kvar och 50% har inte OSA:t". Där blir jag lite förvånad. En liten påminnelse partre veckor innan sista svarsdatum närmar sig och sen att man riner runt lite till de som inte inkommit med svar.

Sen visst, jag kan tycka att det är jäkligt oartigt att missa att svara innan det datum man satt ut, men på något sätt är min vilja att gästerna verkligen så stor att jag inte skulle bli sur över det heller... 
    Jag tror de flesta drabbas av en släng bröllopssjuka och kanske inte ser allt väldigt rationellt (och det är klart att man får lov att känna saker). Men har man skrivit ut ett OSA-datum så får man räkna med att många svarar det datumet (även om man inte vill det för självklart vill man att alla ska svara direkt så man sätta sig och planera bordsplacering eller något annat så snart som möjligt Glad ) På det sättet var jag exakt likadan även om jag samtidigt förstår att jag inte kan förvänta mig att mina gäster ska prioritera inbjudan när de säkert har annat att göra. 

Men jag håller med, det är inget konstigt att ringa runt eller maila till folk och höra om de tänkt komma. Men det kanske inte är lika självklart för alla. 
  • mirran2

Sitter själv i det dilemmat, umgås i princip inte alls med mina syskon (som är äldre än mig, trots att jag har vuxna barn så ser de mig som "liten" ännu) Däremot umgås vi så ofta med blivande mannens syskon. Ena stunden vill jag inte bjuda mina syskon men i nästa så vill jag bara visa dem att, kolla Lillsyrran har klarat sig bra med..

Men vi har ett halvår på att bestämma oss för hur vi ska göra..
    Det är inget enkelt problem.. 

Svar på tråden Varför bjuder ni folk ni inte vill ha där?