• Marjasinus

Varför bjuder ni folk ni inte vill ha där?

Sommaren och bröllopssäsongen närmar sig och med den en hel del trådar här på BT om folk som inte svarar, svarar sent, krånglar på annat sätt m m och det som slår mig är att det finns en underton i många av de här inläggen som andas att man nästan är irriterad på gästerna och inte att brudparen gör det som står i deras makt för att få dom att komma. Hur kan det komma sig?

På vår inbjudningslista står inte ett enda namn som vi inte verkligen vill ha där. Det är 1 av 3 farbröder, 2 av 3 mostrar och 2 av 8 kusiner. Vi har inte skickat ut några artighetsinbjudningar för att vara släkten till lags men därför för vi ju allt för att få de som är bjudna att komma (spara datumet-kort, facebook/mail-påminnelser och även telefon). Men är vi ganska ensamma om sådant? Har ni andra känt er tvingade att bjuda massa folk ni inte egentligen vill ha där? Eller finns det andra anledningar till att man bara sitter och väntar på att folk ska svara?

• Svar på tråden Varför bjuder ni folk ni inte vill ha där?
  • Marjasinus
    Alyllyra skrev 2013-05-29 14:46:53 följande:
    Men jag tror att det kan hänga lite på att man vill känna sig "önskad". Att gästerna också ska tycka att det ska bli roligt och därför komma ihåg att anmäla sig själva, utan att man ska behöva ligga på. Man har som brudpar pysslat ihop inbjudningar, lagt ner pengar och tid på att fixa alla kort, adresser, kuvert, porton, och då önskar man nog att gästen i fråga ska kunna avsätta fem minuter av sin tid till att svara om man kommer eller inte. Eller? 
    Intressant poäng, och troligtvis väldigt rätt för många. Men samtidigt måste man ju förstå att även om bröllopet är centrum av universum just nu i min värld så är det nog inte mer än en notering i kalendern för många av ens gäster fram tills typ veckan innan.
  • Marjasinus
    PMB skrev 2013-05-29 15:51:05 följande:
    Att man sitter och väntar på att folk ska svara tror jag är naturligt. Det är väldigt spännande att vänta på reaktionerna. Vi fick något svar direkt efter vi skickat inbjudningarna men sen droppade resten in efterhand. Min blivande skickade ut en påminnelse till de som inte svarat eftersom vi vet om att folk kan glömma bort det för att man har annat att tänka på och vissa är helt enkelt glömska om man inte påminner dem ofta. Glad Min syster skrev t.ex in bröllopet i sin kalender och kom sen på att man kanske skulle svara också för det är ju inte så att jag kunde titta i hennes kalender att hon skrivit in det eller läsa hennes tankar Flört

Jag visste att de flesta svarar i de sista dagarna och att det är jag och min blivande som mest ser fram emot vårt bröllop men det var ändå väldigt roligt och spännande (och ibland frustrerande) att kolla mailkorgen för att se om det inte kommit in något OSA så att jag kunde få uppdatera vår gästlista. 
    Man ska naturligtvis inte tjata hål i huvudet på sina gäster men det jag tänker på är trådar i stil med "det är 4 dagar kvar och 50% har inte OSA:t". Där blir jag lite förvånad. En liten påminnelse partre veckor innan sista svarsdatum närmar sig och sen att man riner runt lite till de som inte inkommit med svar.

Sen visst, jag kan tycka att det är jäkligt oartigt att missa att svara innan det datum man satt ut, men på något sätt är min vilja att gästerna verkligen så stor att jag inte skulle bli sur över det heller... 
  • Marjasinus
    dellelgarin skrev 2013-05-29 15:30:11 följande:

Det är ju inte säkert man som par är överns om sådant, den ena kasnke inte alls vill ha vissa på sitt bröllop medans det är viktigt för den andra :)
    Allt är inte svart och vitt jämt =)

Nej jag har förstått det och det beror ju väldigt mycket på vad man har för traditioner i familjen o s v :) Men man blir ju nyfiken på vad det är som gör att folk beter sig på olika sätt... 
  • Marjasinus
    jenniferochaugust skrev 2013-05-30 09:58:51 följande:
    Det där med osa var jättejobbigt för oss. Vi gick in i bröllopsplaneringen otroligt naiva och känslosamma, vi hade ju aldrig planerat bröllop förut. I vår enfald fick vi ju för oss att alla skulle tycka att det var lika kul som vi att det blev bröllop. Så blev det ju naturligtvis inte och vi blev superbesvikna, men hey! Jag tycker att det är helt ok att bli känslosam och lite besviken, det är ändå mänskligt :) I många trådar här så svarar bröllopsgangsters ofta att man minsann inte ska få vara ledsen, men jag tycker tvärtom :) Det ger sig ju med tiden! Nu är vi glada igen haha!
    Jag kan säkert uppfattas åt det hållet ibland - men jag är nog mest lösningsorienterad. Tröst och medkänsla tycker jag blir så svårt i skrift. Sen är det ju så att dessa trådar läses av andra med liknande problem och därför vill man ju hitta lösningar på hur man kan undvika situationen som trådstartaren hamnat i.

Bröllop är ju en av de få gånger där man, om allt går väl, inte har en möjlighet att lära sig av sina misstag och göra det bättre nästa gång. Så man får försöka lära av andras misstag istället.
  • Marjasinus
    hedvig skrev 2013-05-30 10:22:45 följande:
    Om jag är bjuden som gäst till ett bröllop och bombarderas med save-the-date, vanlig inbjudan, sms, facebook-mail och diverse andra påminnelser skulle jag känna mig jagad och hetsad. Och det rimmar väl lite illa med dig "Ta inte ert bröllop på för stort allvar"-motto? :)
    Riktigt så illa var det inte :) Spara datumet-kort typ 1 år innan, inbjudningar 4 månader innan, påminnelsemail 4 veckor innan och sen telefon till de som inte svarat när OSA-datumet gick ut. Mer hade nog varit för mycket.

Hela idén med mottot "Ta inte ditt bröllop på för stort allvar" är ju mer att man inte ska bli besviken för att alla andra inte prioriterar ens bröllop lika högt som en sjäv, därav tillägget "om du gör det förvänta dig inte att alla andra gör det". Så jag tycker jag lever som jag lär. 
  • Marjasinus
    jenniferochaugust skrev 2013-05-30 10:31:27 följande:
    Men jag menar dock att man får även tillåta sig själv att bli lite besviken och ledsen. Det är inget skamligt i att man hoppades att ens bästa vän skulle ringa jätteglad tjutandes "ååååh vad roligt att ni ska gifta er". För det hoppas man ju. Det här med vett och etikett, vad man bör ha för förväntningar osv, det funkar liksom inte alltid irl! För oss är det här det viktigaste som hänt i våra liv so far och då blir det ju lite känslosamt... Men som sagt så ger det sig med tiden och forumet är en bra hjälp att komma ner på jorden. Ibland. :)
    Också väldigt sant :) Vi fick inte ens den typen av reaktioner när vi berättade att vi skulle ha barn. Det var tydligen ingen som blev förvånad över det heller... :)
  • Marjasinus
    Annamolly skrev 2013-05-30 23:34:44 följande:
    Jag forstar inte ditt resonemang. Om man blir irriterad for att gaster inte svarar, eller att de velar och inte kan bestamma sig, sa ar det val snarare ett tecken pa att man onskar att de skulle svara ja utan att man ska behova jaga eller overtala dem? Alltsa att man vill ha dem dar. Ifall man bjuder folk man inte vill ha med sa ar man val glad om de inte kommer? De som inte svarar efter OSA har gatt ut raknar vi som nej-svar.
    Övertala har jag aldrig sagt, det vore mig väldigt främmande.

Men om gästerna X och Y som jag väldigt gärna vill ha där inte har svarat när OSA datum närmar sig så tycker jag det ändå är rimligt att man tar kontakt och försöker kolla upp så de inte har glömt, att inbjudan verkligen kom fram eller om det är nån annan käpp i hjulet som man kan vara behjälplig med.

För mig känns det naturligt om det är folk man vill ha där, att man skulle bli sur och irriterad på att de dröjer med inbjudan är mig väldigt främmande. Vilket fick mig att ställa frågan om det är så att man har en massa folk inbjudna som man egentligen inte vill ha där eller vad det kan vara som föranleder den inställningen.
Svar på tråden Varför bjuder ni folk ni inte vill ha där?