• PMB

Varför bjuder ni folk ni inte vill ha där?

Vi bjöd inte alls släkt (förutom närmsta familjen) för då hade det blivit alldeles för många och många sk artighetsinbjudningar. Visst fanns det någon släkting vi ville ha där men efter att ha hört hur fel det var när min blivandes bror gifte sig och de ville bjuda bara några av släkten (slutade med att de bjöd inga släktingar) så valde vi att skippa det och slippa tjat från föräldrar. Sen har vi nog bjudit en del personer som jag inte skulle kalla nära vänner eller favoriter i bekantskapskretsen men jag kan inte hjälpa att jag inte drar jämnt med våra vänners respektive alltid. Dock är det inget jag bekymrar mig om. De och vi kan vara trevliga mot varandra ändå (även om man kan irritera sig på vissa saker som att en försöktebjuda in andra som den tyckte borde vara bjudna) och det är inte så att vi kommer ha långa diskussioner med alla som kommer Flört 

Att man sitter och väntar på att folk ska svara tror jag är naturligt. Det är väldigt spännande att vänta på reaktionerna. Vi fick något svar direkt efter vi skickat inbjudningarna men sen droppade resten in efterhand. Min blivande skickade ut en påminnelse till de som inte svarat eftersom vi vet om att folk kan glömma bort det för att man har annat att tänka på och vissa är helt enkelt glömska om man inte påminner dem ofta. Glad Min syster skrev t.ex in bröllopet i sin kalender och kom sen på att man kanske skulle svara också för det är ju inte så att jag kunde titta i hennes kalender att hon skrivit in det eller läsa hennes tankar Flört

Jag visste att de flesta svarar i de sista dagarna och att det är jag och min blivande som mest ser fram emot vårt bröllop men det var ändå väldigt roligt och spännande (och ibland frustrerande) att kolla mailkorgen för att se om det inte kommit in något OSA så att jag kunde få uppdatera vår gästlista. 

• PMB
    Marjasinus skrev 2013-05-29 16:03:23 följande:
    Man ska naturligtvis inte tjata hål i huvudet på sina gäster men det jag tänker på är trådar i stil med "det är 4 dagar kvar och 50% har inte OSA:t". Där blir jag lite förvånad. En liten påminnelse partre veckor innan sista svarsdatum närmar sig och sen att man riner runt lite till de som inte inkommit med svar.

Sen visst, jag kan tycka att det är jäkligt oartigt att missa att svara innan det datum man satt ut, men på något sätt är min vilja att gästerna verkligen så stor att jag inte skulle bli sur över det heller... 
    Jag tror de flesta drabbas av en släng bröllopssjuka och kanske inte ser allt väldigt rationellt (och det är klart att man får lov att känna saker). Men har man skrivit ut ett OSA-datum så får man räkna med att många svarar det datumet (även om man inte vill det för självklart vill man att alla ska svara direkt så man sätta sig och planera bordsplacering eller något annat så snart som möjligt Glad ) På det sättet var jag exakt likadan även om jag samtidigt förstår att jag inte kan förvänta mig att mina gäster ska prioritera inbjudan när de säkert har annat att göra. 

Men jag håller med, det är inget konstigt att ringa runt eller maila till folk och höra om de tänkt komma. Men det kanske inte är lika självklart för alla. 
Svar på tråden Varför bjuder ni folk ni inte vill ha där?