Inlägg från: jenniferochaugust |Visa alla inlägg
  • jenniferochaugust

Varför bjuder ni folk ni inte vill ha där?

Och vi har bjudit massor "av artighet", eller alltså inte ens av artighet utan för att vi "måste" bjuda vissa släktingar. Men det är ändå helt okej för mig, jag tänker inte skapa familjefejder genom att inte bjuda "självskrivna" gäster. Det tråkiga är ju att på vår bröllopsmiddag är det ca 70% släkt och resten vänner. Men vi löste det så att vi bjuder in fler gäster till festen efter middagen så alla vi vill ska komma kan komma ändå :)
    Vi har alltså varken råd eller plats att bjuda alla på middagen tyvärr...

Det där med osa var jättejobbigt för oss. Vi gick in i bröllopsplaneringen otroligt naiva och känslosamma, vi hade ju aldrig planerat bröllop förut. I vår enfald fick vi ju för oss att alla skulle tycka att det var lika kul som vi att det blev bröllop. Så blev det ju naturligtvis inte och vi blev superbesvikna, men hey! Jag tycker att det är helt ok att bli känslosam och lite besviken, det är ändå mänskligt :) I många trådar här så svarar bröllopsgangsters ofta att man minsann inte ska få vara ledsen, men jag tycker tvärtom :) Det ger sig ju med tiden! Nu är vi glada igen haha!

• jenniferochaugust
    Marjasinus skrev 2013-05-30 10:20:40 följande:
    Jag kan säkert uppfattas åt det hållet ibland - men jag är nog mest lösningsorienterad. Tröst och medkänsla tycker jag blir så svårt i skrift. Sen är det ju så att dessa trådar läses av andra med liknande problem och därför vill man ju hitta lösningar på hur man kan undvika situationen som trådstartaren hamnat i.

Bröllop är ju en av de få gånger där man, om allt går väl, inte har en möjlighet att lära sig av sina misstag och göra det bättre nästa gång. Så man får försöka lära av andras misstag istället.
    Så sant!
    Men jag menar dock att man får även tillåta sig själv att bli lite besviken och ledsen. Det är inget skamligt i att man hoppades att ens bästa vän skulle ringa jätteglad tjutandes "ååååh vad roligt att ni ska gifta er". För det hoppas man ju. Det här med vett och etikett, vad man bör ha för förväntningar osv, det funkar liksom inte alltid irl! För oss är det här det viktigaste som hänt i våra liv so far och då blir det ju lite känslosamt... Men som sagt så ger det sig med tiden och forumet är en bra hjälp att komma ner på jorden. Ibland. :)
  • jenniferochaugust
    Alyllyra skrev 2013-05-30 10:05:08 följande:
    Oj, vem svarar så? Och hur blir man bröllopsgansgster föresten, det låter ju som ett ascoolt jobb Tungan ute

Klart att man får bli ledsen, sina känslor styr man inte över. Men det är skillnad på att bli ledsen över en situation som man kan påverka själv eller över en situation som man inte har någon kontroll över.
    Dvs. om man blir ledsen för att folk inte har svarat när det är två veckor kvar till sista datum, ja då kan man ju plocka upp telefonen eller datorn och påminna folk. Om man istället blir ledsen över gäster som inte kan respektera ens val som brudpar eller som tror att dagen handlar om dem, det är ju en helt annan sak och mycket förståeligt!
    Haha ja du, bröllopsgangster är nya bridezilla fast oftast efter sitt eget bröllop :)
    Då man kan säga till andra hur de bör känna och tänka. Att "ni är inte viktigast i världen för alla", "det är inte bara ERT bröllop, det är gästernas", "det är vett och etikett antt enligt Robbing ska...". Ja, du vet nog...
    Det är ibland som att det är lite skamligt att förvänta sig att andra blir glada för ens skull eller att man hoppas på att folk ska höra av sig långt innan osa. Det är som jag skrev tidigare - känslor, och där går itne alltid att styra över tyvärr :) Och när det gäller bröllop så vet vi ju alla hur mycket känslor det är inblandat.
  • jenniferochaugust
    Chicita skrev 2013-05-30 12:24:50 följande:
    Men här ligger din egen tolkning av vad andra säger till stor grund också.
    Oftast menar man mer "ta det lugnt, stressa inte. Få inte panik över småsaker utan fokusera på det som är viktigt". Eller "sätt dig in i gästens situation så är det lättare att förstå varför dom reagerar som dom gör".

Att förstå hur andra tänker kan göra att man inte stressar upp sig själv och hamnar i den där bergochdalbanan av känslor.
    Jag tror aldrig att jag har sett någon säga att man inte har rätt att känna på ett visst sätt. Känslorna är dina och du har rätt att känna precis hur som helst. Men är det värt att gå och kanske må dåligt för att man tycker att en gäst reagerar tokigt. När det kanske är man själv som är så uppe i bröllopsbubblan och därför inte kan sätta sig in i gästens situation.
    Om det hade varit en annan fest kanske man hade hanterat samma situation på ett helt annat sätt.
    Visst skulle alla svar här inne kunna vara "jaa du har heeelt rätt, alla är dumma i huvudet för att dom inte ställer upp på att komma i kyckingdräkt och dansa balongdansen för det är ju en jäääättebra idé" liksom.
    Men om alla svar bara håller med, tycker synd om och klappar medhårs så tror jag att många skulle bli väldigt besvikna på bröllopsdagen sen när bubblan spricker och man insåg att alla idéer inte var så bra och att man kanske skulle tänkt lite mer på gästerna  
    Det är väl klart att om man tex startar en tråd här och ber om råd eller ventilerar sina känslor så får man svar, tips och råd från personer med andra åsikter eller med andra sätt att se på saken. Och det är ju bra och något man bör förvänta sig på ett diskussionsforum. Men ibland tycker jag att man "bara" kan få känna som man känner helt enkelt. Trots att det ibland inte är logiskt. Och då kan man få stöttning även i det :)
    Men som jag skrev tidigare så kan forumet vara bra för att få oss känslosamma brudar att komma ner på jorden ibland...
Svar på tråden Varför bjuder ni folk ni inte vill ha där?