• Chicita

Varför bjuder ni folk ni inte vill ha där?

Vi bjöd in några få "av artighet". 
    Men det var mest för att det kändes så väldigt konstigt att inte bjuda några alls av makens släktingar på hans pappas sida när vi bjöd 70 personer på hans mammas sida (som vi umgås med flera gånger per år och tycker om). Så det blev hans pappas syskon, men inga kusiner på den sidan...
    En liten kompromiss alltså.

Nu var det ingen av dessa som vi tycker illa om. Vi träffar dom bara väldigt väldigt sällan. Några hade jag inte träffat alls innan bröllopet.

Däremot skulle jag aldrig kunna tänka mig att bjuda in någon som jag absolut inte ville ha med. 

• Chicita
    jenniferochaugust skrev 2013-05-30 10:34:33 följande:
    Haha ja du, bröllopsgangster är nya bridezilla fast oftast efter sitt eget bröllop :)
    Då man kan säga till andra hur de bör känna och tänka. Att "ni är inte viktigast i världen för alla", "det är inte bara ERT bröllop, det är gästernas", "det är vett och etikett antt enligt Robbing ska...". Ja, du vet nog...
    Det är ibland som att det är lite skamligt att förvänta sig att andra blir glada för ens skull eller att man hoppas på att folk ska höra av sig långt innan osa. Det är som jag skrev tidigare - känslor, och där går itne alltid att styra över tyvärr :) Och när det gäller bröllop så vet vi ju alla hur mycket känslor det är inblandat.
    Men här ligger din egen tolkning av vad andra säger till stor grund också.
    Oftast menar man mer "ta det lugnt, stressa inte. Få inte panik över småsaker utan fokusera på det som är viktigt". Eller "sätt dig in i gästens situation så är det lättare att förstå varför dom reagerar som dom gör".

Att förstå hur andra tänker kan göra att man inte stressar upp sig själv och hamnar i den där bergochdalbanan av känslor.
    Jag tror aldrig att jag har sett någon säga att man inte har rätt att känna på ett visst sätt. Känslorna är dina och du har rätt att känna precis hur som helst. Men är det värt att gå och kanske må dåligt för att man tycker att en gäst reagerar tokigt. När det kanske är man själv som är så uppe i bröllopsbubblan och därför inte kan sätta sig in i gästens situation.
    Om det hade varit en annan fest kanske man hade hanterat samma situation på ett helt annat sätt.
    Visst skulle alla svar här inne kunna vara "jaa du har heeelt rätt, alla är dumma i huvudet för att dom inte ställer upp på att komma i kyckingdräkt och dansa balongdansen för det är ju en jäääättebra idé" liksom.
    Men om alla svar bara håller med, tycker synd om och klappar medhårs så tror jag att många skulle bli väldigt besvikna på bröllopsdagen sen när bubblan spricker och man insåg att alla idéer inte var så bra och att man kanske skulle tänkt lite mer på gästerna  
  • Chicita
    jenniferochaugust skrev 2013-05-30 13:06:16 följande:
    Det är väl klart att om man tex startar en tråd här och ber om råd eller ventilerar sina känslor så får man svar, tips och råd från personer med andra åsikter eller med andra sätt att se på saken. Och det är ju bra och något man bör förvänta sig på ett diskussionsforum. Men ibland tycker jag att man "bara" kan få känna som man känner helt enkelt. Trots att det ibland inte är logiskt. Och då kan man få stöttning även i det :)
    Men som jag skrev tidigare så kan forumet vara bra för att få oss känslosamma brudar att komma ner på jorden ibland...
    Men det är ju helt omöjligt för någon att veta om inte personen skriver "jag vill bara gnälla av mig" eller något liknande Tungan ute
    Det finns inga tankeläsare här, så om man skriver något som verkar vara en situation där man vill ha råd, tips osv så får man ju det - även om det inte är "stryka medhårs"-råd varje gång då.
    Som sagt ens egna känslor har man ju alltid rätt att känna. Oavsett om dom är logiska eller ens passande egentligen. Som där någon var upprörd för att dennes sjuka mormor/farmor inte orkade ta taxi 50 mil enkel resa från vårdhemmet till bröllopsorten - då tycker jag nog att man får lov att "komma ner på jorden" som du säger Flört Att vara ledsen för att man inte får ha sin mormor/farmor där är helt förståeligt. Men att den personen inte kan förstå att denna sjuka gamla människa faktiskt inte struntar i bröllopet för att jävlas - utan för att det faktiskt inte vore bra för denne... tja då kan man behöva sticka hål på bröllopsbubblan och fråga vad sjutton dom använder för att tänka med Flört
  • Chicita
    jenniferochaugust skrev 2013-05-30 13:06:16 följande:
    Jo förresten...
    Ett tips/ tillägg till föregående inlägg.

Trådar där man får svara anonymt brukar oftare spåra ur med dumma / elaka kommentarer när någon är lite ledsen (även om situationen som personen är ledsen för kanske verkar "fjantig" för utomstående).
    Det är inte alls lika stor chans att någon säger "men ryck upp dig, sluta fjanta" om dom måste göra det i sitt eget namn.
    Det finns alltid fega människor som gömmer sig bakom anonymitet. Vissa kan svara elakt då också bara för att dom kanske själva mår lite dåligt, och då mår man ju bättre genom att kliva på någon annan (?!). (korkat nog) 
    Men däremot tror jag inte att någon av oss "veteraner" använder anonymiteten så särskilt ofta.
    Jag har bara gjort det två gånger, Och då har det varit för att skydda någon annans identitet.
Svar på tråden Varför bjuder ni folk ni inte vill ha där?