Varför bjuder ni folk ni inte vill ha där?
Vi kommer självklart bara bjuda dem vi vill ska komma och jag tänkte likadant förra gången jag gifte mig för 17 år sen så då föll en stor del av både min och dåvarande makens släkt bort. Inget svårt val alls, faktiskt.
Idag känner jag att det är svårare att avgränsa: var går gränsen för vännerna? Jag har vänner som jag känner som väldigt nära även om vi inte träffas särskilt ofta numera. Och jag har nya vänner som jag lärt känna på senare år som inte har hunnit bli veteraner i mitt liv ännu. Men det är kära bekymmer, det kommer att lösa sig!
Men jag tycker att det är rent ut sagt oförskämt att inte svara på en inbjudan! Även om mitt bröllop bara är en notering i Kalles kalender, så hör det till artigheterna att åtminstone svara. Precis som någon skrev, ta sig fem minuter (om ens det) och lämna ett svar: ja tack eller nej tack. Och jag tycker att det gäller alla slags inbjudningar: till barnkalas, 40-årsfest eller BBQ-party. Du har blivit bjuden, varför ska värdparet jaga dig?
Sen om man som brudpar blir stressad över att 50% av gästerna inte har hört av sig när det är två veckor kvar till sista svarsdatum, då har man kanske satt datumet för sent....
Jag har märkt en tydlig trend under senare år: att det antas att man som gäst ska komma om de inte hör av sig och uttryckligen säger att de inte ska komma. Vilket är ett oskick, enligt mig. Jag vill ju veta att inbjudan faktiskt har kommit fram och att den inbjudne förstår vad hen är bjuden till, sas. Därför skriver jag nuförtiden på barnens inbjudningar till barnkalas "svara om du kan komma eller inte senast X/X".