Varför bjuder ni folk ni inte vill ha där?
Vi slapp funderingar kring detta då vi reste bort på tu man hand. De flesta bröllop jag varit på har dock haft inbjudna gäster som brudparet inte själva valt men däremot har deras föräldrar vill ha dessa gäster där. Vid min förra vigsel däremot så bjöd vi nog en del släkt som vi inte alls umgicks med mest för att det skulle kännas rättvist på något sätt. Ville inte bjuda en av två kusiner när de är bröder etc. Jag kommer dock ihåg att det förvånade mig att de tackade ja då de faktiskt kändes lite som främlingar.
När det gäller o.s.a. så är det oftast så att de flesta inbjudna gäster svarar de sista dagarna på en inbjudan. Ett tips är att sätta o.s.a. med god marginal så stressen inte behöver komma. Kommer det en skriftlig inbjudan ska det ges svar skriftligt om det inte hänvisas till något annat svarsalternativ i inbjudan såklart. Det är oartigt och respektlöst att inte svara senast sista o.s.a dagen men det är ingen idé att ödsla energi på att irritera sig på de som svarar sent. Många vill vänta in i det sista för att vara säkra på om de verkligen måsta tacka nej eller att de kan tacka ja och slippa ge ett sent återbud istället.