Inlägg från: filibustern |Visa alla inlägg
  • filibustern

Min som kommer inte ..mitt hjärta går sönder

Annica70 skrev 2013-05-29 14:52:27 följande:

Jag har en pojk på 17 år som har haft det vädligt svårt i skolan hela skoltiden. Han har ADHD och har alltid varit mobbad. Kanske inte så att dom har sagt så mycket utan tvärtom. dom behandlar honom som luft och ingen som vill vara med honom. Han bor hos sin pappa eftersom han inte fixar att bo varannan vecka. Detta har han gjort nu i ca 6 år. Bara att låta honom bo där och inte få träffa honom så ofta som jag kan och vill gör ont. Men jag måste tänka på hans bästa. Pga av detta så har han jättedålig självkänsla och dåligt självförtroende och vågar inte ta för sig.

När min m2b bestämde oss för att gifta oss så pratade vi med våra barn och det var inga sura miner. ( Ska tillägga att vi har 2 barn var på varsitt håll, inga gemensamma).

Men nu har det kommit fram att han inte vill komma på vårt bröllop. Och anledningen är inte att han inte vill att vi ska gifta oss utan han är så osäker och rädd när han ska behöva vara i större folksamlingar med människor han inte känner så väl. Han klarar inte ens av att komma på själva vigseln.

Jag hade ju velat ha med honom på alla kort. ville ha kort på oss och barnen men känns inte så roligt att bara ta på 3 av barnen. Detta gör mig så oerhört ledsen och är något som jag gråter över. Och kommer förmodligen att göra det på bröllopsdagen oxå eftersom jag kommer att saknar honom då.

Vet att det inte är lätt för er att svara men behövde skriva av mig lite...

min fästman har adhd/asbergers och hade väldigt svårt i skolan när han var yngre och i tidigare tonåren. blev mobbad och så. kan förstå din son att han inte vill vara i folksamlingar, för ingen har ju brytt sig om honom förut (behandlat honom som luft) och det kan vara en osäkerhet kring hur man ska bete sig i en folksamling. det kan min karl ha svårt för idag. han vet inte riktigt hur han ska bete sig, vad det syns som, och har svårt att läsa folks uttryck. (tur jag kan läsa de flesta som en öppen bok då :P) 

har ni många gäster? har han någon. bland gäster eller inte, som han kan ty sig till och känna sig trygg med som kan gå med honom och vid hans sida hela dagen? 
  • filibustern
    Annica70 skrev 2013-05-29 15:09:47 följande:

Mina föräldrar och hans syster mm är där och dom träffar han ofta men det hjälper inte. Vi är 30 gäster och alla på min sida är ingen fara utan det är min sambos släkt. Han har träffat en del men inte alla och det är nog det som stjälper honom..

Det sista året har han bara gått 3 dagar i skolan och praktiserat dom andra på ett byggföretag. Och det har gått kanon. så bra som han trivs där och som han lever upp dom dagarna han är där är helt otroligt att se. Det som värmer mitt hjärta är att han trivs så bra med att arbeta. Ev kommer han att få en lärlingsplats där.

att trivas på ett arbete stärker även självförtroendet. att känna att man gör något nyttigt och bidrar! mycket bra.sen att han kanske inte har en utbildning på papper gör honom ju inte ointelligent.  
    30 personer låter inte mycket, men de e klart.. han kanske tycker det, och att typ hälften är okända skrämmer ju också. han vet ju inte hur de kommer se på honom, av erfarenhet kanske han tror att dom kommer tycka han är konstig och undviker honom (fast du och andra självklart vet att det är en befängd tanke), och det spelar ingen roll att ni VET att det inte kommer bli så för det är det han kanske TROR och därför blir osäker.

mycket svår situation ja..  svårt att ge råd. och jag vet inte om jag har rätt, men jag kan tänka mig det. dels av erfarenhet och dels från vad jag läst.

bor sambons släkt långt ifrån? kanske att träffa dom några gånger innan bröllopet (inte alla på en gång dock) kanske skulle hjälpa? 
Svar på tråden Min som kommer inte ..mitt hjärta går sönder