Inlägg från: Allis |Visa alla inlägg
  • Allis

Min som kommer inte ..mitt hjärta går sönder

Jag möter i jobbet ungdomar och unga vuxna som har alla möjliga diagnoser och på alla år kan jag inte komma på en enda som inte kunnat ta ut svängarna lite, lite. Med det menas inte att målet ska vara att han absolut ska delta på allt, en liten förmiddagsfotografering av er allihop är mer rimligt. Sover han över ibland? Frukost, brunch, kul foton när man käkar fil  och har papiljotter i håret hemma i köket och sen kan pappa komma och hämta efteråt.

Om du lägger din egen ribba på vad du hoppas på och förväntar dig ganska långt ner med dina mått så blir du dels inte så bottenlöst besviken, dels lite glad över att det som du hoppades skulle funka (frukostfoton t.ex.) faktiskt funkar.

Jag är fullt medveten om att barn som har den här typen av diagnoser behöver fasta rutiner men det stärker honom också att våga ta ut svängarna litegrand. En av mina gick från att vägra sitta med andra och fika öht till att prata på en konferens (!!!!!!!!!) så visst är det möjligt men det tar låååååång tid och just den långa startsträckan kanske ni inte har fram till själva bröllopet?

Sen kan jag bli så in i HELVETE förbannad på att det fortfarande får förekomma mobbing på skolor och det borde vara spöstraff på de skolor som inte på allvar tar itu med det men det är en lite annan fråga. På den positiva fronten kan man väl säga att han har många år på sig att bygga upp självförtroendet igen och hamnar han på rätt ställe med rätt arbetskompisar så är det mycket vunnet.

• Allis

Så bara för att berätta hur bra det kan gå, i dag var jag på studentutsläpp på en större skola där fem av "mina" ungar går. Det var knökfullt med folk vid ingången och de skulle inte bara springa ut utan upp på en scen också och vet du, allihop fixade det! Det kan jag lova dig hade varit stört omöjligt för ett par år sedan, möjligtvis att två av dem hade gjort det men aldrig hela bunten.

Så visst kan saker fungera, men man får jobba på det länge och att din pojke redan bestämt sig för att stanna på dagen tycker jag är helt otroligt bra :)

Svar på tråden Min som kommer inte ..mitt hjärta går sönder