Hur mycket är rimligt att betala en ungdom som serverar?
Om personen är så ung som 15-19, så håller jag med Stealmystyle. Det är reda pengar i näven och så mycket som en tusenlapp skulle man få jobba väldigt länge för att få ut om man skulle göra det på en vanlig arbetsplats.
Min sambo arbetar i krogbranschen i dörr (extra) och jag kan ju säga att han åker fasen inte hem med en tusenlapp i förtjänst fast han är över 40. Det är inte svartjobb, kan jag tillägga.
Jag håller helt med Chicita om att lön ska stå i relation till insatsen, inte till budgeten.
Men, jag tycker också det är rätt viktigt att unga som börjar jobba extra, inser vad för pengar det handlar om när man håller på med serviceyrken. Det är liksom en björntjänst att drämma till med summor som inte står i proportion till vad de framöver kommer att kunna förvänta sig.
Ger ni dem mellan 80-100 kr/timme så tycker jag de borde nappa. Bestäm i förväg om det ska vara ett fast pris, eller om klockan ska få ticka på. För, det kan nog lätt dra iväg mot den där tusenlappen som Chicita pratar om helt bara för att det ofta tar längre tid än man tror. Särskilt om de som jobbar inte är så vana.