• daniiel

Inredningshjälp, barnrum! (långt OT inlägg)

Helluu alla blivande brudar och äkta makar. Som vissa av er vet, långt ifrån alla, så har jag och min familj just flyttat till en ny lägenhet. Vi har en dotter som i år blir hela 7år gammal och det är nu hennes rum jag skulle vilja ha lite hjälp med. Jag kommer börja med att visa lite bilder, kika gärna på dom och läs texten nedanför också sen ;)

Hastigt ihopkastad planlösning på hennes rum. Fönstret är brevid sängen och dörren in till rummet på korta väggen mitt emot. I dagsläget har hon ingen matta, men förslag på runda fina mattor mottages tacksamt :) Hon har alltså i nuläget en säng, en byrå/skåp med en tv på och en expedithylla i sitt rum.

Såhär ser tapeten ut som hon valt, hoppas det syns lite av mönstret.

Och tapeten är ungefär dom här färgerna, svårt att få exakt i paint :P Den lila är nog lite dovare i verkligheten kan jag säga.

Hon har alltså en säng, en liknande denna, fast hennes är mer beige i färgen.

Hon har en Expedit, från Ikea i vitt, med korgar med leksaker i. Den ser ju lite stel och tråkig ut, så förslag på hur vi kan fixa till den, så den passar in i rummet, mottages väldigt tacksamt :D

Hon har också en sån här lampa, i guld, men sänghimmeln i bakgrunden har hon inte kvar.

Samt en spegel, målad i samma guldfärg som lampan, och den ser ut såhär rusta.se/romantic-spegel-p95501257.aspx

Och givetvis har hon något rosa, en kroklist från Nordal. Jättefin. Funderar på att köpa en till, men i vilken färg? En till i rosa? Eller någon annan färg?

Ja, jag skulle alltså väldigt gärna ta emot tips, förslag och hjälp med detta:

- Matta

- Pimpa expedithyllan

- Färger som passar till rummet

- Gardiner

- Sänglampa

Hur man gör det lite barnsligare, men inte för barnsligt. Inga barnmotiv och figurer, men ändå lite roligare. Jag har tex tänkt sy nya kuddfodral till "soffkuddarna" till sängen, men vilka färger? Bara en färg? Enfärgat eller mönstrat?

• Svar på tråden Inredningshjälp, barnrum! (långt OT inlägg)
  • snowstars

Runda mattor finns väl på Rusta, kanske? I alla fall om man vill ha lurviga. Jag köpte en på IKEA när vi var där men ska man inte dit så är ju inte det ett alternativ. Ellos och Jotex brukar ha. Hittade den här när jag letade lite snabbt nu, men den kanske är lite för "vuxen"? http://www.ellos.se/jotex/jolie-rose-matta-o-80-cm/369052?N=1z141vxZ1z141ll&Nao=3&Ns=RankValue5|1 Skule passa med färgerna tycker jag (om jag nu har uppfattat dom rätt) När jag bodde i stan åkte jag alltid på ÖoB om jag ville ha en matta, de hade jättemycket fint. JYSK kanske också kan tänkas ha?

I övrigt är jag väl inte rätt person att uttala mig om ett barnrum då jag inte har barn själv och det var länge sen jag var sju år Men jag tycker att mycket färg är det som gör det till ett barnrum. Gör gärna kuddarna i starka färger, blanda rosa och lila och grönt/turkost/blått/annan valfri färg. Mönstrat kan vara lika kul som enfärgat. En vit hylla kan vara vit om innehållet är färgat.

Hoppas du får fler som hjälper dig göra fint till dottern

• Chicita

På ikea finns det insatser för Expedit-hyllan med färgglada luckor och lådor.
    Det finns också plastbackar i roliga färger som passar i hyllan, samt trälådor som man ju kan måla själv Glad 
    Jag har också för mig att det finns "lådor" i tyg på ikea som passar i hyllan.

Det här är en billig (liten) matta från ikea. Det kan vara snyggt att lägga 3 runda mattor i en grupp istället för en stor
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50222763/

Det här är väl fel lila, men den finns i många flera färger också (rusta)
    http://rusta.se/matta-ayla-lila-133-cm-p45202728.aspx

Brorsdottern fick en Expedithylla som vi ställde i några rosa och några blå plastbackar i och så tror jag det blev en insats med skåplucka också.
    Vi har inte satt in sakerna symmetriskt i hyllan sen, utan dom står lite "random" så att det bildas ett roligt mönster.

Du kan knyta satinband i lampskärmen om du vill, så får du in lite mer färg (blanda lite av rummets färger och tillsätt andra i samma skala (kanske turkos)...

jag har många idéer... men vi börjar väl där och ser om det är något som passar Flört

• daniiel

Har kikat lite på Rusta, på mattor alltså, men jag vet inte om jag vill lägga in en ryamatta. Dels för att vi har hund och det fastnar mkt hår i den, och dels för att mattan sitter hon leker med barbie på och jag gissar att det lätt kan försvinna en och en annan sko i lurvet då tex, som sedan jag trampar på och får ont :P haha

Den på Jotex var fin tycker jag, men lite för liten tror jag. Ska dock kika mer på Jotex, glömt av den sidan :P Vi har kikat på den här rusta.se/matta-gloria-gron-140-cm-p45202759.aspx då jag tycker den var fin färg, men lite väl dyr tycker jag nog. Ja, plus det där med lurvet :P

Haha jag har själv lite svårt för starka och klara färger. Jag har gärna färg, men lite dovare färger. Jag funderar på om turkost, lila, grönt och rosa kan vara en färgkombination att satsa på? Blått går bort, då varken jag eller dottern tycker om det. Och eftersom vi bor i Skellefteå och ingen av oss i familjen är ett dugg intresserade av hockey, så försöker vi undvika svart och gult så gott det går ;)

Expedithyllan är ju som sagt vit och i den står 8st vita korgar :P Jag tycker det ser ut som en vit klump därför och vitt passar inte riktigt in. Allt annat som är ljust, är mer beige/ivory. Funderar därför på om man kunde göra något med expediten så den blir mindre.. vit :P

• daniiel

Det är ju just det att vi har ingen resa till Ikea inplanerad det närmsta året åtminstone :P Även om det är billigt där, så blir det dyrt när man måste köra typ 25mil enkelt väg, tyvärr.

Och min dotter är inte någon som uppskattar det typiskt "barnsliga", utan jag skulle nog säga att hon har en mer vuxen smak. När det gäller det mesta. Både inredning, kläder, mat osv. Hon är lite sådär "lillgammal", till min stora lycka haha

Vi har ju vita korgar i expedithyllan, man kanske skulle kunna spraya dom i någon färg? Eller i några färger? Det är ju som sagt 8st korgar, så kanske 4 färger och 2 korgar i varje färg?

Lampan ska vara som den är, det har jag fått strikta order om. Jag hade tänkt att vi skulle köpa en ny, men icket. Hon gillar att den är liten och enkelt och ser ut som en prinsesskrona haha

• Chicita

haha ja då låter vi bli lampan Tungan ute

Men det där med färgade lådor eller korgar i hyllan är rätt bra, det blir lite fräschare / ungdomligare men utan att skrika barnrum (så länge man håller sig ifrån dom där riktigt barnsliga färgerna)
    Jag skulle nog satsat på 2 färger och sen behållt några korgar vita. På så sätt blir det lite mer sobert och vuxet, speciellt om du väljer pasteller... (lite shabby chic men med färg för att förklara lite mer vilken bild jag får i huvudet) 

Jag tänkte också på samma matta som snowstars, men tänkte att om ni kanske ändå skulle till ikea (man vet ju aldrig Flört ) så hade det varit bäst att leta efter alla saker på samma ställe...

• daniiel

Ja, jag tänkte mer att om man behåller hyllan vit, så kanske man ska ha mer färg på korgarna och med pastellfärger, så kanske det inte blir lika "pang", även om alla korgarna är målade.

Trots att jag inte tycker om starka och klara färger, så är jag fullkomligt allergisk mot vitt ;) Jag försöker dock komma ihåg att det inte är mitt rum i första hand och låter dottern vara med på ett hörn :) Tur att hon oftast (dock inte alltid) har vad jag tycker är bra smak :P

Ja, givetvis, blir det en tripp till Ikea, så är det ju väldigt praktiskt att kunna inhandla allt där :) Speciellt om man har långt, då vill man åka dit med en lång shoppinglista. Förut hade dom ju flera fina runda mattor, men nu har dom ju nästan inget alls. Ikea blir bara sämre och sämre.

• Chicita

Tja det beror väl på vad man är ute efter. Någon annan tycker säkert att ikea bara blir bättre och bättre Flört

Låt dottern välja färg på lådorna i hyllan.
    Säg att det måste vara minst 2 färger (max 4?) och att minst 6(?) lådor måste målas. Ta ut några färger på en färgkarta först som du tycker skulle passa.
    Då blir hon ju lite mer involverad också  Glad

• söt nöt

Ni skulle kunna tapetsera hyllan i någon fin tapet. Om det får plant så hade jag lagt den ner på "sidan" Så kan man måla ovansidan i en avvikande färg ch ställa lite fina leksare, legobyggen osv ovanpå. Då kan man byta ut sakerna ovanpå lite då och då. 

Svar på tråden Inredningshjälp, barnrum! (långt OT inlägg)