Inlägg från: daniiel |Visa alla inlägg
  • daniiel

Inredningshjälp, barnrum! (långt OT inlägg)

Helluu alla blivande brudar och äkta makar. Som vissa av er vet, långt ifrån alla, så har jag och min familj just flyttat till en ny lägenhet. Vi har en dotter som i år blir hela 7år gammal och det är nu hennes rum jag skulle vilja ha lite hjälp med. Jag kommer börja med att visa lite bilder, kika gärna på dom och läs texten nedanför också sen ;)

Hastigt ihopkastad planlösning på hennes rum. Fönstret är brevid sängen och dörren in till rummet på korta väggen mitt emot. I dagsläget har hon ingen matta, men förslag på runda fina mattor mottages tacksamt :) Hon har alltså i nuläget en säng, en byrå/skåp med en tv på och en expedithylla i sitt rum.

Såhär ser tapeten ut som hon valt, hoppas det syns lite av mönstret.

Och tapeten är ungefär dom här färgerna, svårt att få exakt i paint :P Den lila är nog lite dovare i verkligheten kan jag säga.

Hon har alltså en säng, en liknande denna, fast hennes är mer beige i färgen.

Hon har en Expedit, från Ikea i vitt, med korgar med leksaker i. Den ser ju lite stel och tråkig ut, så förslag på hur vi kan fixa till den, så den passar in i rummet, mottages väldigt tacksamt :D

Hon har också en sån här lampa, i guld, men sänghimmeln i bakgrunden har hon inte kvar.

Samt en spegel, målad i samma guldfärg som lampan, och den ser ut såhär rusta.se/romantic-spegel-p95501257.aspx

Och givetvis har hon något rosa, en kroklist från Nordal. Jättefin. Funderar på att köpa en till, men i vilken färg? En till i rosa? Eller någon annan färg?

Ja, jag skulle alltså väldigt gärna ta emot tips, förslag och hjälp med detta:

- Matta

- Pimpa expedithyllan

- Färger som passar till rummet

- Gardiner

- Sänglampa

Hur man gör det lite barnsligare, men inte för barnsligt. Inga barnmotiv och figurer, men ändå lite roligare. Jag har tex tänkt sy nya kuddfodral till "soffkuddarna" till sängen, men vilka färger? Bara en färg? Enfärgat eller mönstrat?

• Svar på tråden Inredningshjälp, barnrum! (långt OT inlägg)
  • daniiel

Har kikat lite på Rusta, på mattor alltså, men jag vet inte om jag vill lägga in en ryamatta. Dels för att vi har hund och det fastnar mkt hår i den, och dels för att mattan sitter hon leker med barbie på och jag gissar att det lätt kan försvinna en och en annan sko i lurvet då tex, som sedan jag trampar på och får ont :P haha

Den på Jotex var fin tycker jag, men lite för liten tror jag. Ska dock kika mer på Jotex, glömt av den sidan :P Vi har kikat på den här rusta.se/matta-gloria-gron-140-cm-p45202759.aspx då jag tycker den var fin färg, men lite väl dyr tycker jag nog. Ja, plus det där med lurvet :P

Haha jag har själv lite svårt för starka och klara färger. Jag har gärna färg, men lite dovare färger. Jag funderar på om turkost, lila, grönt och rosa kan vara en färgkombination att satsa på? Blått går bort, då varken jag eller dottern tycker om det. Och eftersom vi bor i Skellefteå och ingen av oss i familjen är ett dugg intresserade av hockey, så försöker vi undvika svart och gult så gott det går ;)

Expedithyllan är ju som sagt vit och i den står 8st vita korgar :P Jag tycker det ser ut som en vit klump därför och vitt passar inte riktigt in. Allt annat som är ljust, är mer beige/ivory. Funderar därför på om man kunde göra något med expediten så den blir mindre.. vit :P

• daniiel

Det är ju just det att vi har ingen resa till Ikea inplanerad det närmsta året åtminstone :P Även om det är billigt där, så blir det dyrt när man måste köra typ 25mil enkelt väg, tyvärr.

Och min dotter är inte någon som uppskattar det typiskt "barnsliga", utan jag skulle nog säga att hon har en mer vuxen smak. När det gäller det mesta. Både inredning, kläder, mat osv. Hon är lite sådär "lillgammal", till min stora lycka haha

Vi har ju vita korgar i expedithyllan, man kanske skulle kunna spraya dom i någon färg? Eller i några färger? Det är ju som sagt 8st korgar, så kanske 4 färger och 2 korgar i varje färg?

Lampan ska vara som den är, det har jag fått strikta order om. Jag hade tänkt att vi skulle köpa en ny, men icket. Hon gillar att den är liten och enkelt och ser ut som en prinsesskrona haha

• daniiel

Ja, jag tänkte mer att om man behåller hyllan vit, så kanske man ska ha mer färg på korgarna och med pastellfärger, så kanske det inte blir lika "pang", även om alla korgarna är målade.

Trots att jag inte tycker om starka och klara färger, så är jag fullkomligt allergisk mot vitt ;) Jag försöker dock komma ihåg att det inte är mitt rum i första hand och låter dottern vara med på ett hörn :) Tur att hon oftast (dock inte alltid) har vad jag tycker är bra smak :P

Ja, givetvis, blir det en tripp till Ikea, så är det ju väldigt praktiskt att kunna inhandla allt där :) Speciellt om man har långt, då vill man åka dit med en lång shoppinglista. Förut hade dom ju flera fina runda mattor, men nu har dom ju nästan inget alls. Ikea blir bara sämre och sämre.

• daniiel

Ja, givetvis, alla har ju olika tycke och smak. Jag tänkte mer på att Ikea blir sämre i den bemärkelsen att dom får mindre och mindre utbud och faktiskt högre priser. Vissa saker blir billigare, men resten blir dyrare. Och ja, personligen tycker jag ju också att dom får fulare och fular saker visserligen :P

Tyvärr ryms det inte alls att ha hyllan liggandes, utan den måste stå på högkant för att rymmas i rummet. Hon har ganska litet rum, väldigt begränsat med utrymme.

Om man tapetserar en möbel, ska man lacka den sen då också? Jag tänker att tapeten kanske slits snabbt annars, men det kanske inte är några problem? :)

Och då måste man ju hitta en passande tapet också :P

• daniiel
    SofiaMagdalena skrev 2013-06-07 18:30:21 följande:
    Kolla in senaste avsnittet av äntligen hemma. Där gör dem ett barnrum som blev jättefint! 
    Oj, nej.. det röda och rosa rummet som hon Karin gjorde? Inte alls våran stil öht! :P
  • daniiel
    söt nöt skrev 2013-06-07 19:30:54 följande:
    Jag tapetserade en möbel för ett tag sedan. Jag lackade inte. Det slits inte mer än på en vägg om man har den på utsidan. det man kan behöva göra är att först rolla på färstgrund så tapeten färster. Dom brukar ju vara ganska blanka så det kan glida lite om man inte har det.
    Chicita skrev 2013-06-07 19:51:57 följande:
    Självklart slits den inte mer än på en vägg om den sitter på sidorna av ett skåp. Då är den ju en vägg så att säga Flört
    Men om den ska vara ovanpå något - där man sen ska ställa saker (speciellt i ett barnrum där det flyttas och plockas och kladdas så det måste torkas) så kommer man behöva lacka. 

Och jag läste nog ditt inlägg lite snabbt.
    Jag tyckte du skrev att det var ovansidan (eller rättare sagt hela utsidan) som skulle tapetseras. 
    Nej, det är väl sant iofs, men det är lite som Chicita säger. Det kommer ju stå saker uppe på hyllan och det springs runt med kladdiga fingrar och plockar i hyllan osv. Det känns som att den behöver vara tålig då. Jag tror nog att jag kommer låta hyllan vara.

Hon har dock en liten skåp som tvn står på, med två dörrar med speglar på, och där skulle jag kunna sätta lite tapet. På speglarna i dörren, och måla resten av skåpet/byrån :)
    Marione skrev 2013-06-07 20:46:45 följande:
    Jag skulle ha tapetserat hyllan i samma tapet på utsidan. Hör med färgaffären om vad du ska ha för lack för så liten färgförändring som möjligt. Sen skulle jag spraymåla korgarna tex i guld. Kanske i två olika färger som matchar tapeten. Sen sist skulle jag försöka få samma nyans på gardin/kuddarna/matran för att hålla ihop det.   
    Tyvärr har jag inte tillräckligt av samma tapet och det finns inte mer att köpa. Mega-rea på dom sista rullarna var det. Har dock några snuttar kvar, så ska nog som sagt sätta det på den andra skåpen :)

Ja, och måla korgarna i någon/några fina färger :)
  • daniiel
    Johannaty skrev 2013-06-07 20:56:30 följande:
    La precis in bilder på bloggen på min dotters rum, kika för inspiration om du vill johannaty.se 
    Jag köpte en trasmatta från ikea, blev jätte bra.

Jättefint :) Påminner en hel del om ett rum vår dotter hade för ett par år sedan. Det är "barnsligt" och med färger, utan att det blir skrikigt och jobbigt. Det gillas verkligen! :)
  • daniiel
    Chicita skrev 2013-06-07 23:27:49 följande:
    Det viktigaste tycker jag är att den är riktningsbar och ger ett bra läsljus. 
    Utseendet är mindre viktigt om man vill läsa i sängen Flört 
    För mig är utseende väldigt viktigt. Om resten av rummet går i en stil, vissa färger osv och så avviker sänglampan, så får jag spunk! Därför har vi faktiskt aldrig haft en enda sänglampa hemma :P Nu börjar det dock behövas, då dottern vill höra nattsagor :)
  • daniiel

Hehe ja, det är ju dottern som helt själv, utan påverkan av någon vuxen, som har valt sin nuvarande tapet. Hon har, sedan hon var ca 2-3år, alltid valt sina tapeter/färg på väggarna själv :) Hon är dock inte ett sådant barn som gillar starka och skrikiga färger, till sin mors lycka. Hon är som sagt ganska "vuxen" och nästan lite "tråkig" i sin smak på så sätt.

För ca 2år sedan, när vi gjorde en snabbflytt, så valde hon en väldigt stark rosa (cerise/neon) med en lika stark grön och orange till sitt rum. Vi bodde bara på det ställer i ca 5 månader och när vi flyttade, så sa hon med en suck "Vilken tur mamma, för jag tyckte inte om mina färger längre!" och så valde hon en väldigt ljus rosa tapet med prinsesskronor i vitt och champange och den var mkt mer henne.

Jag tror att en olivgrön skulle kunna göra sig väldigt bra. Jag länkade till en matta ovan, tror jag, rund från Rusta som i verkligheten är lite dassig limegrön, nästan lite mot oliv och sage-hållet. Den skulle passa jättebra in i hennes rum :)

Gardiner fick jag av min mamma igår, i en lite ljunglila. Passade väldigt bra in i hennes rum :) Jag ska nog försöka sy överdrag på kuddarna i den ljunglila, samt en dov grön och en dov turkos och rosa.

Vi har nu på morgonen kikat på lite färger. Hon dras inte alls till pasteller eller dom starka, utan dom mer grådassiga eller vad man ska säga :P Meeeen.. nu har hon åtminstone fått vara med och tycka till själv och det är huvudsaken! :)

Svar på tråden Inredningshjälp, barnrum! (långt OT inlägg)