Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Inredningshjälp, barnrum! (långt OT inlägg)

På ikea finns det insatser för Expedit-hyllan med färgglada luckor och lådor.
    Det finns också plastbackar i roliga färger som passar i hyllan, samt trälådor som man ju kan måla själv Glad 
    Jag har också för mig att det finns "lådor" i tyg på ikea som passar i hyllan.

Det här är en billig (liten) matta från ikea. Det kan vara snyggt att lägga 3 runda mattor i en grupp istället för en stor
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50222763/

Det här är väl fel lila, men den finns i många flera färger också (rusta)
    http://rusta.se/matta-ayla-lila-133-cm-p45202728.aspx

Brorsdottern fick en Expedithylla som vi ställde i några rosa och några blå plastbackar i och så tror jag det blev en insats med skåplucka också.
    Vi har inte satt in sakerna symmetriskt i hyllan sen, utan dom står lite "random" så att det bildas ett roligt mönster.

Du kan knyta satinband i lampskärmen om du vill, så får du in lite mer färg (blanda lite av rummets färger och tillsätt andra i samma skala (kanske turkos)...

jag har många idéer... men vi börjar väl där och ser om det är något som passar Flört

• Chicita

haha ja då låter vi bli lampan Tungan ute

Men det där med färgade lådor eller korgar i hyllan är rätt bra, det blir lite fräschare / ungdomligare men utan att skrika barnrum (så länge man håller sig ifrån dom där riktigt barnsliga färgerna)
    Jag skulle nog satsat på 2 färger och sen behållt några korgar vita. På så sätt blir det lite mer sobert och vuxet, speciellt om du väljer pasteller... (lite shabby chic men med färg för att förklara lite mer vilken bild jag får i huvudet) 

Jag tänkte också på samma matta som snowstars, men tänkte att om ni kanske ändå skulle till ikea (man vet ju aldrig Flört ) så hade det varit bäst att leta efter alla saker på samma ställe...

• Chicita

Tja det beror väl på vad man är ute efter. Någon annan tycker säkert att ikea bara blir bättre och bättre Flört

Låt dottern välja färg på lådorna i hyllan.
    Säg att det måste vara minst 2 färger (max 4?) och att minst 6(?) lådor måste målas. Ta ut några färger på en färgkarta först som du tycker skulle passa.
    Då blir hon ju lite mer involverad också  Glad

• Chicita
    daniiel skrev 2013-06-07 15:58:22 följande:
    Om man tapetserar en möbel, ska man lacka den sen då också? Jag tänker att tapeten kanske slits snabbt annars, men det kanske inte är några problem? :)
    Ja, och alla tapeter tål inte att bli lackade. Färgen på tapeten ändras också när man lackar, så det får man ju också tänka på.

Det ska absolut vara vattenbaserad lack om man ska göra något sånt, för annars är det nästan säkert att tapeten inte blir så glad (så att säga Flört
  • Chicita
    söt nöt skrev 2013-06-07 19:30:54 följande:
    Jag tapetserade en möbel för ett tag sedan. Jag lackade inte. Det slits inte mer än på en vägg om man har den på utsidan. det man kan behöva göra är att först rolla på färstgrund så tapeten färster. Dom brukar ju vara ganska blanka så det kan glida lite om man inte har det. 
    Självklart slits den inte mer än på en vägg om den sitter på sidorna av ett skåp. Då är den ju en vägg så att säga Flört
    Men om den ska vara ovanpå något - där man sen ska ställa saker (speciellt i ett barnrum där det flyttas och plockas och kladdas så det måste torkas) så kommer man behöva lacka. 

Och jag läste nog ditt inlägg lite snabbt.
    Jag tyckte du skrev att det var ovansidan (eller rättare sagt hela utsidan) som skulle tapetseras. 
  • Chicita
    daniiel skrev 2013-06-07 22:33:27 följande:
    Någon som har bra tips på sänglampor? Vart hittar man såna till hyffsade priser? Hur ska en sån se ut? Jag känner mig totalt "lost" angående såna :P haha
    Det viktigaste tycker jag är att den är riktningsbar och ger ett bra läsljus. 
    Utseendet är mindre viktigt om man vill läsa i sängen Flört 
  • Chicita
    daniiel skrev 2013-06-07 23:39:18 följande:
    För mig är utseende väldigt viktigt. Om resten av rummet går i en stil, vissa färger osv och så avviker sänglampan, så får jag spunk! Därför har vi faktiskt aldrig haft en enda sänglampa hemma :P Nu börjar det dock behövas, då dottern vill höra nattsagor :)
    Det finns ju massor med sänglampor och vissa har skärmar som man kan byta ut så du kan få lite mer i rätt stil.
    Det viktigaste är att den är riktbar så att man kan rikta ljuskällan mot det man läser.
    En fast - platt lampa på väggen kanske är snygg, neutral och passar in (kanske inte hos dig men rent teoretiskt nu då Tungan ute ) men den är oerhört opraktisk när man ska läsa.
Svar på tråden Inredningshjälp, barnrum! (långt OT inlägg)