• daniiel

Hur berättar man?

Först och främst, grattis till er! :)

Vi bara sa det "Vi har förlovat oss!" med ett leende på läpparna :) Givetvis blev våra familjer glada och sa "Grattis, vad roligt!", också med ett leende på läpparna. Mer än så var det dock inte.

Att förlova sig kan absolut vara, och är, en stor sak (tycker jag). Störst är det ju dock för en själv. Och inte för att vara "sån", men med tanke på hur snabbt folk förlovar sig idag till höger och vänster (nu menar jag inte att ni gör det, utan rent generellt) och många gånger utan ens ens en tanke på bröllop och äktenskap, så tycker jag förlovningen har förlorat lite av sin "storhet" och mening. Eller hur man nu säga säga.

Ett stort grattis till er återigen!, men försök att inte göra någon väldigt stor sak av det och förvänta er inte mer än tex ett grattis och ett leende. Huvudsaken är ju egentligen er, din och din blivandes, lycka och glädje :)

• daniiel
    Chicita skrev 2013-06-07 13:41:38 följande:
    Eller tja det var väl mest när vi skulle gifta oss kom jag på nu Tungan ute
    Förlovningen tror jag inte att vi sa så mycket om. Vi satte på oss ringarna och så fick alla upptäcka det på egen hand Flört
    Lite så var det för oss också. Vi sa det bara till våra föräldrar och min mormor. Och det var nog bara lite apropå, inbakat i något annat samtal/sammanhang.

Sedan hade vi ju inte ens ringar, så måga visste nog inte om att vi var förlovade :P Det råder lite delade meningar också angående vår förlovning, när vi blev förlovade, för vi hade ju egentligen redan innan vi köpte ringarna (köpte, men använde dom aldrig) länge pratat om att vi absolut skulle gifta oss. När vi sedan hade ringar, så blev det dock lite enklare att berätta för föräldrarna. Vi brukar säga att det var vår officiella förlovning, ifall någon frågar.

Nu bodde vi ju tillsammans och hade barn, så trots vår unga ålder (20,21 vid officiella förlovningen), kom det nog inte som någon större överraskning för någon av dom.
  • daniiel
    Erika261 skrev 2013-06-07 13:43:14 följande:
    Tack för svaret och gratulationen! Skrattande Vet många som tagit lätt på detta med förlovning, men vi gör detta för livet. Vi har bröllop i åtanke om några år och vi vill leva hela våra liv ihop, är ju lite det som är meningen med en förlovning Flört Det här är så stort och är väl därför jag är så nervös! 
    Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter och nu har jag en liten aning om vad som väntar! Det är det med att inte veta vad som väntar som är jobbigast! Men nu kanske jag kommer vara mer förberedd på att det kanske inte alltid blir någon överväldigande glädje. Återigen, tack för gratulationen och ditt inlägg!!
    Hehe nej, precis. Jag menade inte att just ni tar lätt på det, men att det allmänt i samhället är många som gör det. Att förlova sig verkar för vissa vara som att köpa mjölk. Nej, inte riktigt, men du förstår :P

Och det är ju exakt det, att för er är det en stor och viktig händelse i era liv, men det är ju i era liv. Ingen annans. Därför ska man inte förvänta sig att andra tycker det är lika stort och roligt som man själv tycker. Som Rosorochkärlek skrev ovan här "Det är farligt att ha en stor och romantisk dröm om att man skall tillkännage sin förlovning och alla skall bli jätteglada och hämta champagnen och allt skall vara helt fantastiskt, för så funkar det sällan i verkligheten, det blir mer ett "Oj, jaha, grattis då", oavsett ålder och annat. Var beredd på det. Det är jättestort för er, men kanske inte så stort för någon annan. "

Och med det menar vi inte att du och din blivande inte ska tycka att det är en stor sak, att ni inte ska fira och vara väldigt glada och lyckliga, utan mer att ni ska ha i åtanke att det inte nödvändigtvis blir så uppsjasat bland andra som man kanske ibland kan föreställa sig ;)
  • daniiel
    Chicita skrev 2013-06-07 13:59:12 följande:
    Precis...
    Det är nog nästan bara på film som det blir sådär överdrivet hysteriskt.
    Som angående så mycket annat.. romantiska Hollywoodfilmer ställer till det för verkligheten ibland ;)
Svar på tråden Hur berättar man?