Hur berättar man?
Om jag vore du så skulle jag hinta om det innan.
Det låter på ditt inlägg som att det finns stor risk att era familjer inte kommer att dela glädjen och för att minska risken att det blir ett fiasko kan det vara bra att tänka på några saker:
Om era familjer inte är glada så är det antagligen för att de är oroliga. Om du tror att de är mot en förlovning på grund av er ålder så fundera lite på varför de känner så. Kanske de själva inte var så mogna vid 21, kanske de är rädda att ni skall binda er till varandra på ett sådant sätt att ni går miste om en massa annat i livet, att ni genast skall skaffa barn utan att ha utbildning och jobb, att ni rusar in i något utan att ha tänkt er för och att ni fortfarande är så unga att ni inte vet om det kommer att hålla eller inte (man förändras trots allt väldigt mycket mellan ca 15-25).
Bara ni vet att detta är rätt för er, men för att er familj inte skall behöva oroa sig och för att det inte skall bli ett dåligt minne av allting så kan det vara bra att försöka se det ur deras synvinkel. Fundera på deras argument och om det kan ligga något i dem och hur ni gör för att inte hamna i någon av de fällorna.
Jag tror också det är en väldigt bra idé att hinta om det innan. Det är farligt att ha en stor och romantisk dröm om att man skall tillkännage sin förlovning och alla skall bli jätteglada och hämta champagnen och allt skall vara helt fantastiskt, för så funkar det sällan i verkligheten, det blir mer ett "Oj, jaha, grattis då", oavsett ålder och annat. Var beredd på det. Det är jättestort för er, men kanske inte så stort för någon annan.
Kanske det är bättre att berätta det lite enklare, lite i förbigående och sedan istället bjuda in till en förlovningsmiddag eller något liknande där man firar ordentligt?
Av det du skriver tror jag att du riskerar att det blir ett tråkigt minne istället för ett glatt minne om du bara överraskar familjerna, men det är förstås bara så jag tolkar det du har skrivit och det kanske inte alls är så det är.