• afturelding

Djur undanbedes?

Hej på er!

Jag vet inte riktigt var jag ska börja det här, men är det bara vi som har konstiga släktingar eller är detta vanligt?

Min svärfar + fru har två stora boxrar. Båda två är unghundar, men bra fostrade. De blir dock lätt överenergiska, som unghundar brukar bli. Frun i huset är helt bestämd på att dessa två hundar ska vara med på vårat bröllop om två veckor, även fast möjlighet till hundvakt finns. 

Jag trodde det var underförstått att man inte tar med husdjur på bröllop. Speciellt om man kan ordna så att någon tittar till dem under dagen. Och jag trodde definitivt att det var kotym att tala om att man tänkte ta dem med sig i så fall? Vi har nämligen fått veta detta på omvägar, och det är såhär hela tiden. De talar aldrig om att de tar med hundarna.

Till saken hör också att vi har både allergiker och hundrädda bland gästerna. Och är det sol så kan inte hundarna vara i bilen heller, och denna människa verkar tro att det är en rättighet att låta hundarna hälsa på alla människor så jag målar upp ett mardrömsscenario där hundarna river sönder/dregglar ner gästernas finkläder.

Vi ska sålart be dem ha hundarna i närheten av bilen hela tiden, men jag blir så frustrerad över att de inte talat om för oss att dem ska följa med. Det är bara tur att vi fått reda på det, så att vi kan ringa runt till de hundrädda gästerna och förvarna. (Det är något vi måste göra, då ett par av de hundrädda har sådan fobi att de behöver medicin vid eventuell panikattack).

Jag trodde, i min enfaldihet, att man inte behöver skriva i inbjudan att djur inte är välkomna. Är det något man brukar göra? 

• Svar på tråden Djur undanbedes?
  • Chicita

Jag skulle nog helt enkelt kontaktat dom och sagt att ni hört att dom hade tänkt ta med hundarna. Men att det finns allergiker där och att dom alltså inte kan ha hundarna med. (ingen större idé att nämna dom hundrädda misstänker jag, för deras hundar är ju såååå snälla och ingen kan vara rädd för dom...?)

Alltså bara konstatera det helt enkelt.
    Om dom ändå tar med hundarna så får ni vänligt men bestämt avvisa hundarna från lokalen och tala om (igen) att dom inte får vara där och hänvisa till att ni redan har sagt det.

Ingen får ju en allergireaktion pga att ett barn är närvarande, men man kan få det för att en hund är där.  

• PiaB

Jag har faktiskt aldrig hört talas om att man tar med djur på bröllop, för att svara på din fråga om det är normalt. Har själv haft hund och skulle aldrig kommit på tanken. Men alla är olika

Jag skulle göra som Chicita redan föreslagit och tala om att då måste de vara utomhus hela tiden pga. allergier. Hade det varit när min äldsta dotter var liten så hade vi inte kunnat komma då hon reagerade på folk som nyss rört sina djur. Så känsliga kanske inte dina gäster är, men det är en tanke.

• afturelding

Ja, jag ska be min blivande tala med dem. Men denna kvinna är mycket speciell, och vi tror båda två att det kommer resultera i att dem tar med hundarna, men ställer bilen en bit ifrån. Och det kan dem ju göra, för då stör det inte oss eller resten av gästerna. Men, de kommer ju behöva rastas också, och då kan det hända att hundarna kommer i närheten av resten av oss, om man är lite tankspridd.

Jag vet inte, de har inte varit så positiva angående bröllopet från första början, och detta känns som en ursäkt för att de ska kunna åka hem tidigt.  Det är så mycket som är irriterande och förvirrande med det är så jag känner mig helt vimmelkantig. Det har varit något varje månad sen inbjudningarna kom ut i februari, det börjar liksom rinna över nu.

• Helipa

Det här känner jag igen. 
    Jag kommer från en djurfri familj och vi har aldrig haft hund. Dock kommer m2b från en familj där det alltid har funnits hundar och dessa ses som familjemedlemmar. Vi har själva en hund sedan 9 år tillbaka (m2b hade den när vi träffades).
    Min svärmor tar med sig sin hund överallt, till jobbet, när hon är barnvakt, på middag, osv. men inte till restauranger och bio och sånt såklart.
    Jag tycker att det är lite jobbigt eftersom jag egentligen inte är en hundmänniska, men eftersom hon när som helst ställer upp och tar hand om vår hund så säger jag ingenting om det.

Vi ska ha bröllopet i en trädgård hos en nära familjemedlem till m2b, alltså där hundar alltid är välkomna. Alla våra potentiella hundvakter är på bröllopet och likaså alla potentiella hundvakter till svärföräldrarnas hund är på bröllopet. Det här är verkligen ett dilemma för oss, vi vet inte riktigt hur vi ska göra, dock lutar det nu åt att vi kommer lämna in vår hund på hundpensionat över helgen. Dock fasar jag lite för att svärmor ska ta med sin hund till bröllopet för att hon tycker att det är en självklarhet, trots att vi har poängterat att vi inte vill ha hundar där. 

Kutymn är nog att man inte behöver poängtera att djur är välkomna, men å andra sidan så är för många hunden lika självklar i familjen som barnen och huruvida barn är välkomna tvistas det ju om konstant.

Mitt råd är att prata med svärfar och säga att hundarna inte är välkomna och att ni självklart vill värna om alla gästers välmående och att det inte fungerar att ha hundarna där, det är trots allt inte hundarna som ni har bjudit. Erbjud att hjälpa till att ordna hundvakt och säg bara att ni hoppas att de har förståelse för det. Ni behöver egentligen inte säga att ni har hört att de ska ha med sig dem, utan säg bara att ni var inte säkra på ifall de visste att inga djur är välkomna. 
    Lycka till!

• Chicita

När en kompis gifte sig så hade hennes svärföräldrar med sig hunden.
    Dom missade stora delar av middagen och  när första dansen skulle dansas fick vi springa och leta efter "svärmor" så att hon inte skulle missa det.
    Och dom var ändå positiva till bröllopet och hade hjälpt till så mycket dom bara kunde. Men dom hade ingen hundvakt...

Så det kan ju vara ett argument.
    "Vi kan inte anpassa dagen efter när ni rastar hundarna, om ni är ute och går under första dansen, eller något annat som ni kanske ville vara med på så är det så. Och då missar ni det" 

• afturelding
    Chicita skrev 2013-06-13 12:04:21 följande:
    När en kompis gifte sig så hade hennes svärföräldrar med sig hunden.
    Dom missade stora delar av middagen och  när första dansen skulle dansas fick vi springa och leta efter "svärmor" så att hon inte skulle missa det.
    Och dom var ändå positiva till bröllopet och hade hjälpt till så mycket dom bara kunde. Men dom hade ingen hundvakt...

Så det kan ju vara ett argument.
    "Vi kan inte anpassa dagen efter när ni rastar hundarna, om ni är ute och går under första dansen, eller något annat som ni kanske ville vara med på så är det så. Och då missar ni det" 
    Ja, det var en bra poäng! Det ska jag säga. Det känns faktiskt lite som att en del av ansvaret läggs på oss för att vi ska få det att fungera, men vi ska absolut avsäga oss det. Det är ju inte vi som har hund.
    Helipa skrev 2013-06-13 12:02:43 följande:
    Mitt råd är att prata med svärfar och säga att hundarna inte är välkomna och att ni självklart vill värna om alla gästers välmående och att det inte fungerar att ha hundarna där, det är trots allt inte hundarna som ni har bjudit. Erbjud att hjälpa till att ordna hundvakt och säg bara att ni hoppas att de har förståelse för det. Ni behöver egentligen inte säga att ni har hört att de ska ha med sig dem, utan säg bara att ni var inte säkra på ifall de visste att inga djur är välkomna. 
    Lycka till!
    Ja, min familj har också hundar, men dem ska vara på pensionat. De hade också hundarna på pensionat när de själva gifte sig. Jag tycker att det är något man får ta när man har hund och inte hittar hundvakt, även fast de är familjemedlemmar.

Dessvärre kan vi inte hjälpa dem hitta hundvakt, eftersom att vi bor 15 mil bort. Men nu när du talade om pensionat så kan vi ju faktiskt nämna pensionatet som mina föräldrar ska ha sina hundar på. 
  • Helipa
    afturelding skrev 2013-06-13 12:13:45 följande:
    Ja, det var en bra poäng! Det ska jag säga. Det känns faktiskt lite som att en del av ansvaret läggs på oss för att vi ska få det att fungera, men vi ska absolut avsäga oss det. Det är ju inte vi som har hund.
    Helipa skrev 2013-06-13 12:02:43 följande:
    Lycka till!
    Ja, min familj har också hundar, men dem ska vara på pensionat. De hade också hundarna på pensionat när de själva gifte sig. Jag tycker att det är något man får ta när man har hund och inte hittar hundvakt, även fast de är familjemedlemmar.

Dessvärre kan vi inte hjälpa dem hitta hundvakt, eftersom att vi bor 15 mil bort. Men nu när du talade om pensionat så kan vi ju faktiskt nämna pensionatet som mina föräldrar ska ha sina hundar på. 
    Det låter som en bra plan att tipsa om pensionatet! 

Jag håller med dig, jag tycker också att man ska ta ansvar för sin hund och att det är upp till hundägaren själv att ordna hundvakt. Fast å andra sidan så vet jag ju att många hundägare inte ser sina hundar som ett besvär och därför inte reflekterar över att det skulle vara ett problem. Mina svärföräldrar hade kunnat involvera hunden i brudföljet ifall de skulle gifta sig på nytt. Och vet jag om detta så kan jag ju lika gärna anpassa mig i hur jag lägger fram mina önskemål :) 
  • Sudditjuven

Att det finns allergiska på bröllopet borde vara en bra anledning för dem att lämna hundarna hemma, tycker jag. Och använder de hunderna som en ursäkt för att åka hem tidigare så är det deras problem, inte ert. Glad

• kouki

Man kan väl använda ursäkten att man måste åka hem och avlösa hundvakten istället, tänker jag spontant x) 

Men om ni har allergiska gäster så (ursäkta uttrycket) får de faktiskt ge fan i att ta med hundarna. Om det händer något kommer allt ligga på deras ansvar.  

• Clariza
    Hej! 

Jag är lite nyfiken på hur det gick för er på bröllopet, tog svärföräldrarna med sig sina hundar? Hur gick samtalet om ni tog upp det med dem innan?

Vi är själv i samma situation då jag starkt misstänker att min mamma tänker ta med sig sin hund till vårt bröllop. Vi kommer hålla till på landet och jag tror att hon tänker att det är gott om utrymme för hunden utomhus då. Jag hoppas såklart att hon lämnar hunden hos någon hundvakt men jag vill ändå vara förberedd på att jag kanske måste ta en diskussion. För mig är det självklart att djur stannar hemma och att endast de som fått inbjudan kommer till ett bröllop, men alla tänker ju inte lika dant.. :/ 
  • afturelding
    Clariza skrev 2013-09-02 13:50:33 följande:
    Hej! 

Jag är lite nyfiken på hur det gick för er på bröllopet, tog svärföräldrarna med sig sina hundar? Hur gick samtalet om ni tog upp det med dem innan?

Vi är själv i samma situation då jag starkt misstänker att min mamma tänker ta med sig sin hund till vårt bröllop. Vi kommer hålla till på landet och jag tror att hon tänker att det är gott om utrymme för hunden utomhus då. Jag hoppas såklart att hon lämnar hunden hos någon hundvakt men jag vill ändå vara förberedd på att jag kanske måste ta en diskussion. För mig är det självklart att djur stannar hemma och att endast de som fått inbjudan kommer till ett bröllop, men alla tänker ju inte lika dant.. :/ 
    Hej!
    Jo, hundarna togs med. Vi frågade hur de hade tänkt, och de hade en plan. Hundarna skulle hållas i bilen och de skulle få med sig  skynken att göra skugga med om det behövdes. De skulle också ha provisoriska grindar så att bakluckan kunde vara öppen.

Och det lät ju ändå okej, i teorin. Hundarna skulle ju hållas borta från andra gäster och de skulle inte störa oss på något vis.

Men, så var det det där med praktiken... Hundarna var förvisso utomus och kopplade, men de var med bland gästerna under minglet vid brudskålen. Sedan bäddade de åt sin valp på verandan när vi gick in och åt middag. "Matte" gick också omkring under middagen, dels ut till hunden, dels till sina (vuxna) barn som satt vid andra bordet, och dels upp till svärfar som satt vid honörsbordet (det är hans nya fru) och klagade över att valpen (9-12 veckor ungefär) inte kunde vara lugn där ute. Det var också "jobbigt" ha hundarna med, så de åkte nästan först av alla, vid 20-tiden.

Så, summa sumarum, vi skulle nog inte ha godtagit deras plan från början. 
  • Clariza

Tack för ditt svar! Tråkigt att det ändå blev bekymmer med hundarna, din erfarenhet har nog fått mig att tänka till och jag kommer ta upp frågan med hundägande gäster en bit innan bröllopet så att det inte blir några missförstånd. Det du berättar låter ungefär så som det brukar vara när vi har andra tillställningar där hundar får vara med. Det är något jag själv brukar bli stressad av och då tycker jag att man har rätt att säga till om att hundar inte är välkomna innan när det gäller ens egen bröllopsfest. Tack igen för ditt svar! :) 

Svar på tråden Djur undanbedes?