Djur undanbedes?
Det här känner jag igen.
Jag kommer från en djurfri familj och vi har aldrig haft hund. Dock kommer m2b från en familj där det alltid har funnits hundar och dessa ses som familjemedlemmar. Vi har själva en hund sedan 9 år tillbaka (m2b hade den när vi träffades).
Min svärmor tar med sig sin hund överallt, till jobbet, när hon är barnvakt, på middag, osv. men inte till restauranger och bio och sånt såklart.
Jag tycker att det är lite jobbigt eftersom jag egentligen inte är en hundmänniska, men eftersom hon när som helst ställer upp och tar hand om vår hund så säger jag ingenting om det.
Vi ska ha bröllopet i en trädgård hos en nära familjemedlem till m2b, alltså där hundar alltid är välkomna. Alla våra potentiella hundvakter är på bröllopet och likaså alla potentiella hundvakter till svärföräldrarnas hund är på bröllopet. Det här är verkligen ett dilemma för oss, vi vet inte riktigt hur vi ska göra, dock lutar det nu åt att vi kommer lämna in vår hund på hundpensionat över helgen. Dock fasar jag lite för att svärmor ska ta med sin hund till bröllopet för att hon tycker att det är en självklarhet, trots att vi har poängterat att vi inte vill ha hundar där.
Kutymn är nog att man inte behöver poängtera att djur är välkomna, men å andra sidan så är för många hunden lika självklar i familjen som barnen och huruvida barn är välkomna tvistas det ju om konstant.
Mitt råd är att prata med svärfar och säga att hundarna inte är välkomna och att ni självklart vill värna om alla gästers välmående och att det inte fungerar att ha hundarna där, det är trots allt inte hundarna som ni har bjudit. Erbjud att hjälpa till att ordna hundvakt och säg bara att ni hoppas att de har förståelse för det. Ni behöver egentligen inte säga att ni har hört att de ska ha med sig dem, utan säg bara att ni var inte säkra på ifall de visste att inga djur är välkomna.
Lycka till!