Enligt svensk sed och tradition, friar någon av parterna, man bestämmer (efter att ha fått ja) ett datum för förlovning, går ut på stan och väljer förlovningsringar-tillsammans. Sedan inväntar man att ringarna, med gravyr och allt, slka komma och att datumet ska ticka frm i almanackan. Man annonserar ofta i lokalpressen och firar sin dag på ett elelr annat sätt-antingen på tu man hand elelr med mer buller och bång inför släkten.
Hur man sedan faktiskt gör själv, det är ju helt upp till varje par, men bara för att ge en bild av hur det brukat vara för många svenska par. Hur den som friar beter sig är ju också frivilligt, men jag skulle drista mig till atts äga att den här "gå ner på kn-gerjen" inte är särskilt vanlig. Förlovningen här är mycket mer av ett gemensamt beslut hos oss än i många andra kulturer.
Själva bestämde vi oss, valde ringar och datum, slog till-fast vi hastigt bytte plats, då vi åkte förbi ett ställe som var sådär: "men HÄR måste vi ju förlova oss!" och när vi kom fram till min mamma (dit vi var på väg) hade vi med oss skumpa. Det råkade nämligen vara så att även min sambos föräldrar befann sig hos mamam just då, så vi tyckte det kunde vara kul att överraska dem med nyheten alla på en gång. Ja, det var väl det.