• sötnöten

Hur går en förlovning till?

Hopp i galopp! Jag är otroligt förvirrad :S

Jag och min m2b närmar oss förlovning men i stunden vet jag inte hur det ska gå till. Har hört att vissa kört på frieristilen: gå ner på knä och överraska. Medan andra har tillsammans planerat förlovningen. Jag vet verkligen inte hur det ska gå till och behöver lite hjälp. Det är ju absolut så att det känns rätt, men vet bara inte hur det ska gå till. Det är en helt annan värld ^^

Så... Hur har ni gjort och vad är era tips till mig?  Hade ni(/kommer ni att ha) ringar under förlovningen? Och var ni överrens om dessa tillsammans i så fall? 

• Svar på tråden Hur går en förlovning till?
  • Sandra380

Min m2b stod i köket och grejade. Ropade sedan in till mig i vardagsrummet och frågade om jag skulle ha kaffe. "Ja", ropar jag tillbaka och då säger han; "Kom och ta dig då". Vilken latsäck tänkte jag men när jag kom ut i köket hade han smugit fram fikabröd som han köpt och tänt ljus och sedan friade han :D Väldigt mycket "hemmamys" men ändå så romantiskt för mig :)

• Mysan80
    sötnöten skrev 2013-06-14 18:35:17 följande:
    Hopp i galopp! Jag är otroligt förvirrad :S

Jag och min m2b närmar oss förlovning men i stunden vet jag inte hur det ska gå till. Har hört att vissa kört på frieristilen: gå ner på knä och överraska. Medan andra har tillsammans planerat förlovningen. Jag vet verkligen inte hur det ska gå till och behöver lite hjälp. Det är ju absolut så att det känns rätt, men vet bara inte hur det ska gå till. Det är en helt annan värld ^^

Så... Hur har ni gjort och vad är era tips till mig?  Hade ni(/kommer ni att ha) ringar under förlovningen? Och var ni överrens om dessa tillsammans i så fall? 
    Jag och min sambo ska förlova oss i sommar. Vi har varit och kollat på ringar och beställt vilka vi vill ha  
    (handgjorda). Vi ska gravera in våra namn och gravera in datum senare när vi har förlovat oss. Han får välja hur, var och när han ska fria Spännande! Så det blir en blandning av planering och frieri!
  • sötnöten

Gud vad fina upplevelser! Jag sitter själv och ler åt alla era gulliga förlovningar! Jag önskar er ALL lycka i era förhållanden och äktenskap Skål

Jag har inte bestämt mig än men tror jag ska fråga när vi är i väg på roadtrip! Men ingen stress, det ska ju kännas helt rätt för stunden! Det är lite som Lenblo säger, har man inte tagit kål på varandra då så är det lugnt... ;) 

• Vichy

Vi bestämde ihop förra sommaren att vi ville förlova oss. Min m2b ville dock att frieriet skulle bli en överraskning. Så vi gick och beställde ringar ihop, så vi båda skulle få en vi tyckte om och som passde, och så ringde min m2b till dom när han bestämt datum som skulle stå i. Sen dröjde det några veckor och vi skulle fira vår 2 årsdag och vi skulle ut och äta. Han var lite suspekt när vi skulle iväg och han skulle nödvändigtvis ha med sig ryggsäcken till restaurangen... Jag tänkte inte så mycket mer på det efter som vi var sena till bussen till stan.... Sen skyndade vi pastill bordet och åt underbar trerätters! Och efter efterrätten fumlade han under bordet och jag fattade vad som höll på att hända! Han höll ett jättefint tal (som ingen av oss kommer ihåg ordagrant längre ;) ) och ställde frågan! Han gick aldrig ner på knä efter som det var trångt men vad gjorde väl det! Det bar lika vackert ändå! När vi lämnade restaurangen så sa han att vi inte skulle åka hem ikväll... Så tog vi en promenad och hamnade utanför Clarion hotel! Där hade han bokat rum och tid i deras bubbelpool! Vi var helt ensamma på relaxen! Efter det låg vi på rummet och ringde till våra närmaste och satt sen och tittade på alla gratulationer på fb! Vi var superlyckliga! Och morgonen därpå blev det hotellfrukost såklart!

• stormhelen

För mig kom vår förlovning som en överraskning. Min blivande har inte varit så speciellt intresserad av det där med giftermål tidigare. Jag lät saken bero eftersom han sa att han inte var redo riktigt än. Efter något år (efter att vi senast pratat om förlovning och sånt) så kom den stora frågan.

På vår fem års dag så hade vi bokat bord på resturangen vi träffades på (vilket vi alltid gör just det datumet). Under middagen plockar han fram ett paket (vi brukar växla en prisent med varandra). Jah öppnar omslagspappret och hittar en ask (som liksom är för stor för att innehålla en ring), jag var helt säker på att det skulle ligga ett armband, halsband eller örhängen i asken.

Men i asken låg det en svart samets påse. Jag öppnade påsen och såg att en ring låg i den.

Det tog min några sekunder att fatta VAD det var och VAD det antydde. Jag frågar då bara ".. är det så?...."

Han kom då helt av sig och svarar "....ehhh... JA!... Vad säger du, vill du gifta dig med mig?"

Svaret blev naturligtvis JAAAAAA!

Jag trodde vi var diskreta, men en vecka senare så var min svärmor på dejt på resturangen och berättade för sitt sällskap att hennes son hade friat på just den resturangen de var på. Servetrise som serverade dem hörde vad de sa, och berättade då att de satt vid exakt samma bord som vi satt på.

Haha, ibland är livet all bra roligt.

Min blivande behöver vänja sig vid tanken över stora livshändelser som förändrar livet då man tar ett nytt steg i livet/relationen osv. Han säger aldrig något som han verkligen inte menar till 100% och som han inte har tänkt igenom. Jag tror att han fick lite hjälp på traven när många av hans och våra vänner började gifta sig och skaffa barn. Det var nog det som fick igång tankegångarna på honom att det kanske började bli dags för barn och bröllop. (Barn har vi inte än men vi hade tänkt att försöka få barn efter bröllopet).

• Felician

Vi hade pratat endel om förlovning ett tag. Sedan satt vi i bilen på väg hem från Köpenhamn och då frågade han om jag kanske skulle kunna tänka mig att gifta mig med honom. Det blev såklart ett JA! Efter det gick vi ut på stan o bestämde våra ringar :) inhet märkvärdigt egentligen. Gå på magkänslan, allt behöver inte vara så pampigt och planerat :) huvudsaken är vad ni två känner!

• jeanettejohansson

Detta är bara VÅR åsikt och inte menat att förminska någons förlovning eller traditioner: Vi har aldrig förstått varför man separerar förlovningen och frieriet. Enligt oss så blir man förlovad automatiskt när man bestämmer sig för att man ska gifta sig. Att förlova sig har inget direkt egenvärde för oss om det inte efterföljs av direkta bröllopsplaner. Idag så förlovar sig varje 15åring efter en vecka ihop, vilket totalt tar bort betydelsen.Vi hade inte pratat om bröllop osv men vi hade köpt en stor gård ihop och visste att vi ville leva ihop. Så en dag så överraskade min sambo mig med blommor och champange och ett litet,litet paket. Medans jag öppnade paketet så gick han ner på knä och frågade om jag ville gifta mig med honom :)

• filibustern
    jeanettejohansson skrev 2013-07-21 11:18:15 följande:
    Detta är bara VÅR åsikt och inte menat att förminska någons förlovning eller traditioner: Vi har aldrig förstått varför man separerar förlovningen och frieriet. Enligt oss så blir man förlovad automatiskt när man bestämmer sig för att man ska gifta sig. Att förlova sig har inget direkt egenvärde för oss om det inte efterföljs av direkta bröllopsplaner. Idag så förlovar sig varje 15åring efter en vecka ihop, vilket totalt tar bort betydelsen.Vi hade inte pratat om bröllop osv men vi hade köpt en stor gård ihop och visste att vi ville leva ihop. Så en dag så överraskade min sambo mig med blommor och champange och ett litet,litet paket. Medans jag öppnade paketet så gick han ner på knä och frågade om jag ville gifta mig med honom :)
    ja tror mycket att det är att man friar som två gånger. ja, man säger med första frieriet att man ska gifta sig (i alla fall de flesta tänker så), men inte nu, på grund av olika orsaker. sen när man känner att tiden är inne så frågar man igen, och då den gången för att börja planera. det är väl så jag tänker :) 
  • ModighWestlund

Min sambo är en liten romantiker innerst inne.. vi träffades på ett bröllop där han var bestman åt sin bror som gifte sig med en klasskamrat till mig. Det var en romantisk kväll där vi dansade, promenerade i månskenet och kysstes utomhus under stjärnklar himmel.

Året senare var vi bjudna till hembygdsgården där bröllopsfesten ägt rum, för att fira deras ettåriga bröllopsdag. Men när vi kommer dit finns inte en människa på plats, förutom en tjej som går och sopar lite. Vi går fram till platsen där vår första kyss ägde rum och då säger sambon plötsligt att det inte är någon fest..

Vi sätter oss på en bänk och har plockar fram ett långt brev han skrivit.. läser sina innersta känslor och tankar för mig, som sitter där och gråter, han avslutar med "När orden inte räcker till..", faller ner på knä och plockar fram en antik ask med två ringar i och frågar om jag vill gifta mig med honom.
    Självklart svarar jag JA, gråter för fullt och slänger mig kring halsen på honom. Strax därpå kommer tjejen som stått och sopat, fram och börjar sjunga en av våra låtar - Smile med Sixx A:M. Vi håller om varandra och försöker dansa på darriga ben..

Resten av kvällen spenderas på restaurang och i hotellrum med badkar för största möjliga mys min käre blivande hade tänkt på allt! Och nu planeras det för bröllop om ett år..
    Jag hade inte den blekaste aning om att han tänkte fria! :-P

Ringarna var lånade attrapper från Smycka, då han kände att det var viktigt att välja ringar tillsammans, men ändå ha dem vid frieriet som symboler. Den antika asken hade han sökt efter länge i antikaffärer, då vi båda har en förkärlek för antikviteter.

• angelica aspegren

Vi hade bara pratat lite om att vi ville gifta oss och förlova oss men jag trodde inte att det skulle hända på ett bra tag. Men den 13/12-12 åkte vi för att kastrera vår fina hankatt och därefter lämnade min m2b min på skolan för jullunch.

Han hämtade mig vid 13 tiden och vi hämtade katten, körde hem och jag satt på golvet i köket bredvid vår katt och läste igenom papperna vi fick av vet.

(Jag hade märkt att min m2b varit lite konstig hela dagen)

Han kallade på mig och jag sa vänta jag ska bra läsa klart, när jag gjort det frågade jag vad det var och då sa han att han inte viste, jag frågade om han var ledsen och ställde mig upp för att krama om honom. Mitt i kramen går han ner på knä och tar fram en ring ask med 2 ringar och frågar om jag vill gifta mig med honom.

Jag började typ gråta och sa ja, det är klart.

Stackaren var så nervös att han skakade och var helt röd i ansiktet.

Vi ska gifta os 9/8-14 :)

Svar på tråden Hur går en förlovning till?