• Red Lion

Fria efter förlovning??

Ja en del gör så. Själv tycker jag det är märkligt. Att man är förlovad innebär ju att man "lovar att gifta sig" Detta blir man efter att den ena friat eller att man tillsammans bestämt sig för det. Men en del är ju också förlovade utan tanke på giftemål, vissa frågar "vill du förlova dig med mig?" istället för att fria o.sv. Alla gör lite hursom nu för tiden, verkar bli vanligare och vanligare. Lite krångligt blir det, folk blev förvånade och frågade "va, ska ni gifta er?" när vi skrev vigseldatumet på facebook t.ex. Eh, ja, vi är ju förlovade liksom? Det är inte en självklar fljd längre tydligen...

• Red Lion

Självklart gör man som man vill, en del tar förlovning som ett steg i förhållandet liksom. Men jag tycker att är man förlovad ska man inte fria, frågan är redan besvarad ju... 

Eller så kan man göra som en nära släkting till mig. Bestämma datum och plats för när han ska fria (och betälla ringar till detta) och sen låta honom utföra det... Jeez. 

• Red Lion
    jolm skrev 2013-06-21 11:26:34 följande:
    Haha! Gick han verkligen med på det? :O
    Ja. De bestämde väl det gemensamt tror jag (eller, hon kanske bestämde mest, som hon brukar göra i förhållandet och han är en toffel). Det här med att man så gärna vill att mannen ska fria tycker jag är omodernt och att man är instängd i traditionella tankar kring kön och könsrollsmönster. 
  • Red Lion
    Chicita skrev 2013-06-21 17:28:01 följande:
    Jag kan lägga till förresten att jag håller fullkomligt med om att ett frieri alltid betyder att man förlovar sig då (om man inte gjort det tidigare) man är liksom förlovade från den tidpunkt frieriet har skett oavsett om man byter ringar eller inte.
    Och jag tycker att en förlovning ska ha en högre betydelse än att bara byta ringar. Man bör i alla fall vara medveten om vad en förlovning är tänkt att innebära.

Därför är jag rätt anti dom här kampanjerna hos smyckesföretag (speciellt inför Alla Hjärtans Dag och Jul / Nyår) där dom har superrea på förlovningsringar. Har sett "köp hans för 299:- och få hennes på köpet".
    I och för sig är det väl en så tunn ring att den går sönder om man råkar nysa typ Tungan ute 
    Men det här gör ju att vilken tonåring som helst kan kila in och köpa två ringar för månadspengen och ändå ha pengar över till bio liksom.
    Det om något tar väl bort det speciella i att förlova sig (eller trolova även om det nu egentligen är en förlegad sed)?
    När förlovning är något man kan göra på en impuls, utan att det är juridiskt bindande så försvinner det speciella i det hela.
    Nu har jag i och för sig varit förlovad 2 ggr innan jag träffade min make. Men båda gångerna var efter fleråriga förhållanden där vi verkligen ville gå vidare med förhållandet även utåt. Ingen av gångerna har vi sagt att vi aldrig ska gifta oss. Men det har inte varit det primära just då... 
  • Red Lion
    WinterWonderland skrev 2013-06-22 10:31:49 följande:
    Som definition så är ju förlovning att man avser att gifta sig. Har man inte den avsikten så är det ju lite tvek om det är en förlovning även om det är ringar involverade.
    Om det sedan tar lite tid att komma till skott och man tar upp frågan igen som CoG så ser jag det inte riktigt som ett frieri utan mer att man vill starta upp processen.
    Men det är mkt möjligt att det bara är petemetriga jag som tycker så.
    Nej, jag håller med. :)
    Om man är fölovad länge och sen vill starta igång bröllopsplaneringen kan man ju fråga om just det. "Ska vi inte ta och gifta oss snart?" eller liknande. Inte fråga "vill du gifta dig med mig", det borde man ju redan veta då man är förlovad...
  • Red Lion
    daniiel skrev 2013-06-24 14:16:15 följande:
    Det absolut bästa inlägget i hela tråden tror jag. Mycket bra skrivet och jag håller med om varje ord.
    Jag med!
    Alyllyra skrev 2013-06-24 12:16:05 följande:
    Fast varför kalla det förlovning om man inte har "en tanke på giftermål"? Det verkar väl ännu dummare - folk i omgivningen kommer ju utgå från att man har bestämt sig för att gifta sig i framtiden. Själv tycker jag inte "ettårsregeln" är så viktig, men jag tycker faktiskt att begreppet "förlovning" kan få vara reserverat åt de som faktiskt har lovat något - inte bara "visa att vi hör ihop".

Man kan byta hur mycket ringar som helst utan att vara förlovade - och tvärtom naturligtvis. Min blivande svåger med fru bytte inga ringar alls men var ändå förlovade därför att de hade bestämt sig för att börja planera bröllop. Det är ju inte i ringen förlovningen sitter, utan i begreppet - att ha lovat varandra att "parrelationen avser leda till äktenskap".
    Detta var också mycket bra skrivet.
    Självklart är det inte förbjudet så visst får man göra som man vill som alla säger... Inte skadar det väl nån heller egentligen. Men, förlovning betyder en viss sak som redan nämnt, det kan man inte ändra på. Sen blir det också lite krångligt och jobbigt för de som behandlar begreppet på ett tradionellt sätt då alla gör på massa andra olika sätt. 

Svar på tråden Fria efter förlovning??