daniiel skrev 2013-06-24 14:16:15 följande:
Det absolut bästa inlägget i hela tråden tror jag. Mycket bra skrivet och jag håller med om varje ord.
Jag med!
Alyllyra skrev 2013-06-24 12:16:05 följande:
Fast varför kalla det förlovning om man inte har "en tanke på giftermål"? Det verkar väl ännu dummare - folk i omgivningen kommer ju utgå från att man har bestämt sig för att gifta sig i framtiden. Själv tycker jag inte "ettårsregeln" är så viktig, men jag tycker faktiskt att begreppet "förlovning" kan få vara reserverat åt de som faktiskt har lovat något - inte bara "visa att vi hör ihop".
Man kan byta hur mycket ringar som helst utan att vara förlovade - och tvärtom naturligtvis. Min blivande svåger med fru bytte inga ringar alls men var ändå förlovade därför att de hade bestämt sig för att börja planera bröllop. Det är ju inte i ringen förlovningen sitter, utan i begreppet - att ha lovat varandra att "parrelationen avser leda till äktenskap".
Detta var också mycket bra skrivet.
Självklart är det inte förbjudet så visst får man göra som man vill som alla säger... Inte skadar det väl nån heller egentligen. Men, förlovning betyder en viss sak som redan nämnt, det kan man inte ändra på. Sen blir det också lite krångligt och jobbigt för de som behandlar begreppet på ett tradionellt sätt då alla gör på massa andra olika sätt.