Sara 120707 skrev 2013-06-25 00:29:00 följande:
Väldigt intressant det här om 1 års regeln. Hade oxå(tydligen felaktigt) fått för mig att det var en svensk tradition som hörde ihop med prövotid och lysningen, för att upptäcka eventuella hinder för äktenskapet med tanke på hur långsamma kommunikationer var förr i tiden.
Går man bara något hundratal år eller två tillbaka i tiden så var det ju inte så stor kringflyttning och därför var det ju inga större problem att tillfråga kyrkoböckerna om man behövde få några svar därifrån.
Även om någon från Skåne skulle gifta sig med någon från Norrland så kunde dom få svar på kanske två månader eller kortare tid till och med beroende på hur kuriren färdades.
Om man tar Dalkarlsvandringen exempelvis (dom går från Mora i Dalarna till Gamla stan i Stockholm) så tar det 11 dagar för dom att
gå den sträckan.
Jag har hört gamla kullor prata om att det tog 4-6 dagar när dom var unga. Men då gick dom nog mer än 8-11 mil om dagen också
det var nog rask takt från tidig morgon till sen kväll och att försöka lifta med en hästskjuts så ofta dom kunde...
Att rida eller köra den sträckan brukar ta 3 dagar och då pressar dom inte hästarna så hårt.
En kurir som bytte häst flera gånger under vägsträckan kunde kanske avverka den på 2 dagar (eller mindre om dom lämnade över budkaveln / posten till en annan kurir på vägen så att man inte förlorar tid på att någon måste sova...
Men oftast kände ju föräldrarna varandra eller fästfolket var uppväxta mer eller mindre granngårds så det var nog inga större problem. Prästerna hade ju koll på församlingen på ett helt annat sätt än vad dom har i dag. Så dom visste nog rätt säkert om det fanns några hinder för vigseln.
Jag tror aldrig att det har funnits en tid då man behövt 1 år för att hinna få svar från myndigheter eller register. 2-3 månader på sin höjd om något krånglar...
De flesta tjejer hade ju det mesta till bröllopet klart redan också. Dom började ju väva, sy och brodera på innehållet i brudkistan så fort dom kunde hantera en vävstol. Och man var förberedd på ett annat sätt då när det gällde att rusta till kalas.
Uppfinningsrikedomen var stor, men man hade ju matförråd av en helt annan kaliber då. Så att "slänga ihop en fest" kunde man ju göra på några dagar. Att man sen uttömde hela förrådet var en helt annan sak som man ju inte pratade högt om
Hann man inte slakta innan festen så fick man ju göra det efteråt. Men det var ju rätt vanligt att dom offrade en ung tjur, ett lamm eller en spädgris till festen och det mättar ju rätt många...
Det skulle möjligtvis vara stadsfolket då som inte hade några sådana resurser. Men å andra sidan så hade väl dom lite bättre ställt och kunde betala för en fest någonstans om det behövdes (nu räknar jag inte fattighjonen och dom. Dom var nog inte så noga med att verkligen gifta sig heller)...
Det är lite pga det här som jag har undrat varför det där året är så viktigt nu. Jag har aldrig sett någon koppling till att en förlovning ska vara tidsbestämd, mer än på film eller i böcker...