• Pagnie

Fria efter förlovning??

ja alla gör ju olika med det där. och vissa gör så som du beskriver. att dom förlovar sig först och sen friar.

I min värld så är det helt fel och en förlovning ska egentligen innebära att man förlovar sig och börjar planera bröllop på en gång, helst gifta sig nästkommande år.
    Jag tycker att alla som går runt och förlovar sig och är förlovade i flera år förstör själva innebörden av vad förlovningen egentligen är. Det tar liksom bort den egentliga meningen med det. och helt plötsligt är alla förlovade men ska inte gifta sig än så då är det inte speciellt längre.

Men det är bara så jag tycker. Alla gör ju som dom vill men jag skulle aldrig i mitt liv göra så.

• Pagnie

en förlovning är för mig och enligt tradition något man gör innan man gifter sig mätt man bestämt att gifta sig. har man inga planer på att gifta är det ingen förlovning utan i sådana fall kan man kalla det löftesringar eller what lever men en förlovning är det inte.

• Pagnie
    CoG skrev 2013-06-22 12:31:48 följande:

Och pagine...
    Trådstartaren skrev om att fria efter en förlovning.
    Din blivande friade väl till dig på er förlovningsfest?
    Det borde väl vara i senaste laget för ett frieri då ni redan planerat förlovning och förlovningsfesten tillsammans?

nope han friade innan förlovningsfesten. så det gjorde han inte. frieri först och förlovningsfest sen. förlovningsfesten var inte ens tänkt från början utan det blev så eftersom att det är tradition i hans kultur.
  • Pagnie
    Csve skrev 2013-06-22 12:43:36 följande:
    Pagine: äsch skitsnack, klart det är en förlovning ändå. Så där kan man inte resonera.. Det är lika puckat som att säga att Om din karl inte säger att han älskar dig varje dag- så måste det ju betyda att han inte gör det längre.. Eller?!
    ni pratar ju alla om att man får tycka som man vill och så här tycker jag. menar man inte att gifta sig är det ingen förlovning.

"Förlovning är ett tillkännagivande av att en parrelation avser att leda till äktenskap eller registrerat partnerskap. Efter att ena partnern friat till den andre, och denne svarat ja, är paret förlovade fram till dess att vigseln eller registreringen har fullbordats. Av tradition växlar man vid förlovning förlovningsringar."

Det är vad jag får fram om jag söker på ordet förlovning så det är ju inte bara jag.

men åter till problemet. det kan ju inte vara skitsnack om det är MIN åsikt. säger inte att det är fakta utan det är min åsikt och vi fick ju ha egna åsikter och tycka som vi vill. så vad spelar det er för roll vad jag tycker? är ni säkra i er sak och vad ni tycker så spelar ju inte min åsikt någon roll.
    Jag tycker som sagt bara att alla som springer hejvilt och "förlovar" sig och inte menar att gifta sig förstör meningen i det hela och det fina i det. känns som att i dagens samhälle så betyder det typ inget längre.
    så jag menar bara att jag ALDRIG skulle förlova mig om jag inte skulle gifta mig nästkommande år. bara för att jag vill att det ska mena något och inte bara vara en växling av ringar för att visa att någon tillhör någon annan.

Men ni får enligt min mening tycka precis som ni vill för jag tänker inte säga åt folk att dom inte får göra det. det är deras ensak men alla har rätt till en åsikt i frågan då man inte pekar på specifika personer.
  • Pagnie
    Csve skrev 2013-06-22 12:43:36 följande:
    Pagine: äsch skitsnack, klart det är en förlovning ändå. Så där kan man inte resonera.. Det är lika puckat som att säga att Om din karl inte säger att han älskar dig varje dag- så måste det ju betyda att han inte gör det längre.. Eller?!
    och det där med att han säger att han älskar mig varje dag var ju en sjukt dålig jämförelse. men för mig är det som att säga att man är gift fast man inte skrivit på några papper och är det juridiskt.
    om min man inte skulle säga till mig att han älskar mig varje dag (vilket han nu ändå gör men...) så skulle jag fortfarande veta att han gjorde det.
  • Pagnie
    CoG skrev 2013-06-22 13:24:00 följande:
    Men man kan fria på förlovningsfesten än fast man redan bestämt att man ska förlova sig?
    han friade aldrig på förlovningsfesten. utan den firade bara vår förlovning som hade skett några månader innan.
  • Pagnie
    daniiel skrev 2013-06-22 15:24:20 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Antingen så friar någon så man blir förlovad eller så tar man ett gemensamt beslut om förlovning. Är man förlovad redan, så är ett frieri totalt onödigt och överflödigt.

Men det stod väl inget i det inlägget jag citerade om att fria på en förlovningsfest?
    nej cog fick för sig att min blivande friade på vår förlovningsfest som vi hade men så var icke fallet. han hade friat långt före detta och förlovningsfesten hade vi efteråt för att fira vår förlovning med familj och vänner, lite som ett litet bröllop med ca 50 gäster eller så. med mat och tårta, dans mat osv. Detta gör man i hans kultur och skedde då som sagt både festen och planeringen av den efter att han hade friat.
  • Pagnie
    daniiel skrev 2013-06-22 13:08:44 följande:
    Jag håller med till 100%. Förlovar man sig, så har man för lovat = lovat att gifta sig. Man kan inte fria efter man förlovat sig, för då är man ju redan förlovad! Vill man byta ringar, utan att ens att ha en tanke på att någon gång i framtiden gifta sig, ja, då kan man gott kalla det något annat. Jag tycker faktiskt det är jättetråkigt med förlovningar mellan människor som inte har en tänke på att ingå äktenskap. Sedan är jag dock inte av den åsikten att man måste gifta sig inom ett år efter förlovningen, eller ens två år. Kanske efter 10år? Men, det ska redan vid tiden då man ingick förlovningen ha funnits en tanke på, en önskan om och vilja att ingå äktenskap i framtiden.

Sedan får andra tycka att det är hur konstigt, förlegat osv som helst, men det är min åsikt!
    äntligen någon som inte hugger huvudet av mig. Som jag sagt tidigare alla har ju rätt till sin åsikt om det och alla borde respektera varandras åsikter.
  • Pagnie
    CoG skrev 2013-06-22 20:11:10 följande:
    Du skrev att han ville fria så därför gjorde han det när ni skulle ha er förlovningsfest.
    jag har inte fått för mig det, du har ju själv skrivit det i en annan tråd.
    det är väldigt konstigt att jag skrivit i sådana fall för vi hade förlovningsfesten i juni och i våra ringar står en helt annan månad. och jag tror nog jag har koll på det. så om jag skrivit det tidigare så måste jag varit full. för hur som så friade han en random dag när jag kom hem från jobbet. i vårt vardagsrum med levande ljus i hela lägenheten, blå rosenblad och massa annat sött. efter detta så gick vi och åt på restaurangen som vi hade vår första dejt. Och under förlovningsfesten så gick han inte ner på knä eller något sådant.
    Så hur som så är det så det gick till.
    Men du kanske vet bättre, vad vet jag
  • Pagnie

Men hur som så är det inte relevant för frågan. vi förlovade oss hur som förra året och gifter oss i år och det är så vi tycker att man borde göra.

Alla har ju sina egna sätt och sina egna tankar om hur allt borde göras. Du får tycka som du vill och jag får tycka som jag vill.

Jag tycker att man förlovar sig för att man ska gifta sig och man bör gifta sig nästkommande år, och jag tycker att man skaffar inte barn innan bröllopet och inte heller innan man har utbildning, eller att man inte bör gifta sig förän man vart tillsammans några år.

Det är så jag tycker. Men antagligen tycker du helt omvänt och det är också helt okej. för du får tycka som du vill och göra som du vill. Men uppenbarligen retar det här dig av någon konstig anledning. Men jag hoppas att du kan släppa det nu och bara vara nöjd med dina val och inte bry dig om vad andra tycker. man mår så mycket bättre om man slutar bry sig.

Men hur som så lämnar jag tråden nu och hoppas att ni får ett bra liv och ett fint bröllop.

Svar på tråden Fria efter förlovning??