• CoG

Fria efter förlovning??

Vi förlovade oss, det var ett gemensamt beslut.
    Men vi bestämde inte när det skulle bli bröllop, bara att vi skulle gifta oss inom 5 år iaf.

Så jag "friade" eller sparkade igång bröllopsplanerna förra året genom att på ett mysigt och romantiskt sätt fråga om han ville gifta sig med mig nästa sommar.

Och det är kanske det som in vän väntar på?
    Att han ska sparka igång brölloplaneringen.

• CoG

För oss tog det inte tid att komma till skott.
    Vi ser det helt enkelt inte som nödvändigt att gifta sig inom ett år efter förlovningen.
    Det ä så mycket trevligare att sprida ut de stora händelserna i livet.

Vi förlovade oss på 2årsdagen och fick vår son två veckor senare.
    Och jag frågade inte om han ville gifta sig, eftersom att jag redan visste att han ville göra det en dag.
    Utan jag frågade om han ville göra det just sommaren 2013.

Och nog måste det väl ändå få vara upp till var och en hur man sköter förlovningar och frierier och vad man kallar det hela, så länge ingen annan far illa av det?

Traditioner förändras, tider förändras och det är ju himla bra tycker jag.

• CoG
    Pagnie skrev 2013-06-22 11:43:27 följande:
    en förlovning är för mig och enligt tradition något man gör innan man gifter sig mätt man bestämt att gifta sig. har man inga planer på att gifta är det ingen förlovning utan i sådana fall kan man kalla det löftesringar eller what lever men en förlovning är det inte.

Man får tycka olika :)

Jag har en bekant/vän som varit förlovad sen hon var 20 och är 34 nu.
    Hennes kille vill inte gifta sig, så när hon fyllde 30 köpte hon sig en alliansring (som han fick betala och ge till henne) som hon bär på samma finger som förlovningsringen som en kompromiss.

Nu när jag ska gifta mig säger hon att det bara kostar pengar och att det bara tar slut om man gifter sig.
    Lite taskiga kommentarer från en (fd?) vän tycker jag.

speciellt då hon själv egentligen vill gifta sig.

• CoG

Och pagine...
    Trådstartaren skrev om att fria efter en förlovning.
    Din blivande friade väl till dig på er förlovningsfest?
    Det borde väl vara i senaste laget för ett frieri då ni redan planerat förlovning och förlovningsfesten tillsammans?

• CoG

Men man kan fria på förlovningsfesten än fast man redan bestämt att man ska förlova sig?

daniiel skrev 2013-06-22 13:08:44 följande:
    Jag håller med till 100%. Förlovar man sig, så har man för lovat = lovat att gifta sig. Man kan inte fria efter man förlovat sig, för då är man ju redan förlovad!
  • CoG
    Pagnie skrev 2013-06-22 19:03:58 följande:
    han friade aldrig på förlovningsfesten. utan den firade bara vår förlovning som hade skett några månader innan.
    Du skrev att han ville fria så därför gjorde han det när ni skulle ha er förlovningsfest.
    jag har inte fått för mig det, du har ju själv skrivit det i en annan tråd.
Svar på tråden Fria efter förlovning??