Inlägg från: Rosorochkärlek |Visa alla inlägg
  • Rosorochkärlek

Fria efter förlovning??

Grejen är ju den att förlovning faktiskt är ett begrepp. Man kan alltid hitta på egna betydelser av ord, men då är det något som bara står för en själv.

Betydelsen av ordet förlovning är att man har bestämt sig för att gifta sig med varandra.

Om någon vill hitta på en egen betydelse av det ordet så kan de förstås göra det, precis som jag kan kalla lila för blått och grönt för gult, men det ändrar inte ordets egentliga betydelse.

Har man bestämt sig för att gifta sig så har man förlovat sig. Det behövs inga ringa, inget knäfallande, inget datum bokat - har man bestämt sig så är man förlovad.

Om man friar efter man förlovat sig så betyder ju frieriet ingenting. Den som säger "nej" på ett frieri efter en förlovning slår ju upp förlovningen, och den som säger "ja" bekräftar bara vad som redan är bestämt. Klart det går, men det får inget värde alls. Det blir precis som att fria efter att man gift sig, med den skillnaden att giftermålet även är juridiskt bindande.

Visst förändrar tiderna sig, och visst finns det till och med de som faktiskt friar och gifter om sig med samma personer igen, men både förlovning och giftermål är ord som har en mening. De är inte fritt fram att tolka, med mindre än att man förklarar att man har hittat på en egen definition.

Vill man visa varandra trohet så kan man ju hitta på ett eget begrepp för det, men pratar man om förlovning så pratar man om att lova att gifta sig med varandra. Och på samma sätt så har den som lovat att gifta sig förlovat sig från den punkt då de lovade det.

rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
  • Rosorochkärlek
    Anneli256 skrev 2013-06-24 11:51:31 följande:
    Jag och många med mig vet säkert ursprungsbetydelsen av "förlovning" dvs att det är ett löfte om giftermål och att det ska ske inom ett år,  Men det finns lika många åsikter om detta säkert som förlovade par. Jag vet personer som varit förlovade i 25 -30 år, som ett tecken på deras kärlek till varandra. De har inte haft någon önskan om att gifta sig inte sett något behov av detta. De har förlovat sig med varandra som ett kärlekstecken, eller tecken på att det är just de två.Det är ung som de som väljer att vara särbo- under flera år kanske hela deras livstid. Vad ger andra rätten att döma eller säga att det är inte rätt. Det som känns rätt för individen och paret är väll ändå det som är det rätta. Jag vet par som initialt bott tillsammans, men blivit lyckligare efter att de valt att ha skilda bostäder- kärleken är fortfarande frodande. Kan bara konstatera  att alla är vi olika. Vi bestämde oss för att gifta oss, därefter bestämde vi datum för förlovning- ett par månader senare, därefter så friade min man till mig genom att gå ner på knä. Detta var helt i "fel ordning" inte alls som det "ska vara". Det innebär inte att  vi inte älskar varandra eller att vi inte kommer att ha ett lika bra liv med varandra som alla andra som gjort saker och ting som det "ska" vara. Hur vi väljer att visa kärleken, om vi tror på eller vill gifta oss, om vi väljer kyrkligt eller borgerligt är väll ändå upp till var och en.          
    PiaB skrev 2013-06-24 12:21:11 följande:
    Vi bestämde oss för att vi skulle förlova oss en nyårsafton. Vi hade inte pratat om att varken gifta oss eller inte. Vi bytte ringar i februari och det ärdet datumet vi firar, inte nyårsafton då det bestämdes. För oss var det ett sätt ta förhållandet till nästa fas. Sedan friade jag, vilket även det inte är ok enligt tradition, och han svarade ja. Nu har vi skjutit på bröllopsplanerna, och häromdagen frågade han om det skulle kännas konstigt om han friade till mig eftersom allt liksom är klart. Det tycker jag skulle vara jättemysigt! Så vi kommer bryta mot normen på alla sätt. Båda kommer att ha friat fast vi redan är förlovade. Det passar oss och det är vad som är viktigt för oss.
    Det är inget fel att göra på ett annat sätt, men det är fel att kalla det för något det inte är.

Alla är olika och alla har rätt att göra som de vill, men om man börjar hitta på egna betydelser för ord så blir det bara dumt.
    rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
Svar på tråden Fria efter förlovning??