• daniiel

Fria efter förlovning??

Pagnie skrev 2013-06-22 11:43:27 följande:
    Jag håller med till 100%. Förlovar man sig, så har man för lovat = lovat att gifta sig. Man kan inte fria efter man förlovat sig, för då är man ju redan förlovad! Vill man byta ringar, utan att ens att ha en tanke på att någon gång i framtiden gifta sig, ja, då kan man gott kalla det något annat. Jag tycker faktiskt det är jättetråkigt med förlovningar mellan människor som inte har en tänke på att ingå äktenskap. Sedan är jag dock inte av den åsikten att man måste gifta sig inom ett år efter förlovningen, eller ens två år. Kanske efter 10år? Men, det ska redan vid tiden då man ingick förlovningen ha funnits en tanke på, en önskan om och vilja att ingå äktenskap i framtiden.

Sedan får andra tycka att det är hur konstigt, förlegat osv som helst, men det är min åsikt!
  • daniiel
    Csve skrev 2013-06-22 12:43:36 följande:
    Pagine: äsch skitsnack, klart det är en förlovning ändå. Så där kan man inte resonera.. Det är lika puckat som att säga att Om din karl inte säger att han älskar dig varje dag- så måste det ju betyda att han inte gör det längre.. Eller?!
    Och nej, det är väl absolut inte samma sak? Hur kan du ens använda den liknelsen?
  • daniiel
    CoG skrev 2013-06-22 13:24:00 följande:
    Men man kan fria på förlovningsfesten än fast man redan bestämt att man ska förlova sig?
    Nej, det tycker jag inte. Antingen så friar någon så man blir förlovad eller så tar man ett gemensamt beslut om förlovning. Är man förlovad redan, så är ett frieri totalt onödigt och överflödigt.

Men det stod väl inget i det inlägget jag citerade om att fria på en förlovningsfest?
  • daniiel
    Rosorochkärlek skrev 2013-06-24 12:31:49 följande:
    Grejen är ju den att förlovning faktiskt är ett begrepp. Man kan alltid hitta på egna betydelser av ord, men då är det något som bara står för en själv.
    Det absolut bästa inlägget i hela tråden tror jag. Mycket bra skrivet och jag håller med om varje ord.
  • daniiel
    Chicita skrev 2013-06-24 12:30:51 följande:
    Det skulle vara intressant att veta varifrån det där med "inom ett år" kommer ifrån.
    Det kommer väl med Hollywwodfilmer, som så mycket annat. Tex brudöverlämning, kasta buketten, förbjudet med röd klänning som bröllopsgäst, "something old, something new" osv.
  • daniiel
    Chicita skrev 2013-06-24 17:05:49 följande:
    Men... det var inte meningen att sätta dit en arg gubbe Obestämd
    Jag måste råkat komma åt den iconen.
    Haha och jag som hann tänka "Nu är hon på krigsstigen!" ;)
    Chicita skrev 2013-06-24 17:04:42 följande:
    Synd bara att det framhålls som en Svensk tradition av många då.
    Det  förvirrar ju bara begreppen ännu mer. 
    Den här paniken med att man måste hinna inom ett år bidrar ju på sitt sätt lika mycket till att "förstöra innebörden av en förlovning" som att förlova sig utan att just då ha en tanke på äktenskap.
    Följer man gammal Svensk sed så är ju förlovningen alltså tänkt som en prövotid, som inte är tidsbestämd. Men som bör vara minst ett år och som kan brytas om det visar sig att man inte var kompatibla.
    Det är alltså inte ett tidsbestämt kontrakt Glad

Man bör veta vad begreppet förlovning innebär - även om man väljer att skjuta bröllopet på en avlägsen framtid. 
    Och jag säger fortfarande att det jag tror är värst för konceptet förlovning - är alla tonåringar som förlovar sig till höger och vänster bara för att det är "gulligt" och dom fick två ringar för under en månadspeng Tungan ute 
    Det håller jag med om. Jag tror dock inte att så många har koll på vad som är svenskt och inte, tyvärr. Det är ju inte direkt så man lär sig sånt här i skolan. Och jag håller också med om det, att det är synd att det finns den stressen och pressen på många, att man ska hinna gifta sig inom ett år.

Och givetvis är det så, det är på något sätt alldeles för enkelt att förlova sig, att säga att man är förlovad.

Det kanske börjar vara dags att införa lite fler skolämnen, med mer vikt på sån här historia och traditioner. Inte enbart om bröllop, även annat.
Svar på tråden Fria efter förlovning??