Chicita skrev 2013-06-24 17:05:49 följande:
Men... det var inte meningen att sätta dit en arg gubbe
Jag måste råkat komma åt den iconen.
Haha och jag som hann tänka "Nu är hon på krigsstigen!" ;)
Chicita skrev 2013-06-24 17:04:42 följande:
Synd bara att det framhålls som en Svensk tradition av många då.
Det förvirrar ju bara begreppen ännu mer.
Den här paniken med att man måste hinna inom ett år bidrar ju på sitt sätt lika mycket till att "förstöra innebörden av en förlovning" som att förlova sig utan att just då ha en tanke på äktenskap.
Följer man gammal Svensk sed så är ju förlovningen alltså tänkt som en prövotid, som inte är tidsbestämd. Men som bör vara minst ett år och som kan brytas om det visar sig att man inte var kompatibla.
Det är alltså inte ett tidsbestämt kontrakt
Man bör veta vad begreppet förlovning innebär - även om man väljer att skjuta bröllopet på en avlägsen framtid.
Och jag säger fortfarande att det jag tror är värst för konceptet förlovning - är alla tonåringar som förlovar sig till höger och vänster bara för att det är "gulligt" och dom fick två ringar för under en månadspeng
Det håller jag med om. Jag tror dock inte att så många har koll på vad som är svenskt och inte, tyvärr. Det är ju inte direkt så man lär sig sånt här i skolan. Och jag håller också med om det, att det är synd att det finns den stressen och pressen på många, att man ska hinna gifta sig inom ett år.
Och givetvis är det så, det är på något sätt alldeles för enkelt att förlova sig, att säga att man är förlovad.
Det kanske börjar vara dags att införa lite fler skolämnen, med mer vikt på sån här historia och traditioner. Inte enbart om bröllop, även annat.