• jolm

Fria efter förlovning??

Jag hörde en som var förlovad med en bekant prata om att hon ville gifta sig så fort han friade. Om de är förlovade har han väl redan friat? Jag förstår ingenting men när jag börjar fundera har jag hört det några gånger förut.

När man friar blir man förlovade och efter det gifter man sig i min värld. Men vissa säger att man är förlovade, sedan friar någon och efter det gifter man sig. Vad betyder förlovningen då om det inte är ett löfte om äktenskap?

• Svar på tråden Fria efter förlovning??
  • Pagnie
    daniiel skrev 2013-06-22 15:24:20 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Antingen så friar någon så man blir förlovad eller så tar man ett gemensamt beslut om förlovning. Är man förlovad redan, så är ett frieri totalt onödigt och överflödigt.

Men det stod väl inget i det inlägget jag citerade om att fria på en förlovningsfest?
    nej cog fick för sig att min blivande friade på vår förlovningsfest som vi hade men så var icke fallet. han hade friat långt före detta och förlovningsfesten hade vi efteråt för att fira vår förlovning med familj och vänner, lite som ett litet bröllop med ca 50 gäster eller så. med mat och tårta, dans mat osv. Detta gör man i hans kultur och skedde då som sagt både festen och planeringen av den efter att han hade friat.
  • Pagnie
    daniiel skrev 2013-06-22 13:08:44 följande:
    Jag håller med till 100%. Förlovar man sig, så har man för lovat = lovat att gifta sig. Man kan inte fria efter man förlovat sig, för då är man ju redan förlovad! Vill man byta ringar, utan att ens att ha en tanke på att någon gång i framtiden gifta sig, ja, då kan man gott kalla det något annat. Jag tycker faktiskt det är jättetråkigt med förlovningar mellan människor som inte har en tänke på att ingå äktenskap. Sedan är jag dock inte av den åsikten att man måste gifta sig inom ett år efter förlovningen, eller ens två år. Kanske efter 10år? Men, det ska redan vid tiden då man ingick förlovningen ha funnits en tanke på, en önskan om och vilja att ingå äktenskap i framtiden.

Sedan får andra tycka att det är hur konstigt, förlegat osv som helst, men det är min åsikt!
    äntligen någon som inte hugger huvudet av mig. Som jag sagt tidigare alla har ju rätt till sin åsikt om det och alla borde respektera varandras åsikter.
  • CoG
    Pagnie skrev 2013-06-22 19:03:58 följande:
    han friade aldrig på förlovningsfesten. utan den firade bara vår förlovning som hade skett några månader innan.
    Du skrev att han ville fria så därför gjorde han det när ni skulle ha er förlovningsfest.
    jag har inte fått för mig det, du har ju själv skrivit det i en annan tråd.
  • hedvig

Men varför ska detta vara ett så laddat ämne? Och vadå "jag förstår ingenting"? Har du levt under en sten de senaste 20åren? Tiderna förändras...

Om jag ska se till min egen åsikt och hur andra runt oss har gjort så har många förlovat sig unga (gemensamt utan frieri) och har därmed lovat varandra trohet och att det någon gång ska bli ett bröllop. Tio år senare har mannen i fråga "friat" och de har då gift sig inom ett år. Så förlovningen har varit ett löfte om bröllop och frieriet ett tecken på att nu är det dags.

• Pagnie
    CoG skrev 2013-06-22 20:11:10 följande:
    Du skrev att han ville fria så därför gjorde han det när ni skulle ha er förlovningsfest.
    jag har inte fått för mig det, du har ju själv skrivit det i en annan tråd.
    det är väldigt konstigt att jag skrivit i sådana fall för vi hade förlovningsfesten i juni och i våra ringar står en helt annan månad. och jag tror nog jag har koll på det. så om jag skrivit det tidigare så måste jag varit full. för hur som så friade han en random dag när jag kom hem från jobbet. i vårt vardagsrum med levande ljus i hela lägenheten, blå rosenblad och massa annat sött. efter detta så gick vi och åt på restaurangen som vi hade vår första dejt. Och under förlovningsfesten så gick han inte ner på knä eller något sådant.
    Så hur som så är det så det gick till.
    Men du kanske vet bättre, vad vet jag
  • Pagnie

Men hur som så är det inte relevant för frågan. vi förlovade oss hur som förra året och gifter oss i år och det är så vi tycker att man borde göra.

Alla har ju sina egna sätt och sina egna tankar om hur allt borde göras. Du får tycka som du vill och jag får tycka som jag vill.

Jag tycker att man förlovar sig för att man ska gifta sig och man bör gifta sig nästkommande år, och jag tycker att man skaffar inte barn innan bröllopet och inte heller innan man har utbildning, eller att man inte bör gifta sig förän man vart tillsammans några år.

Det är så jag tycker. Men antagligen tycker du helt omvänt och det är också helt okej. för du får tycka som du vill och göra som du vill. Men uppenbarligen retar det här dig av någon konstig anledning. Men jag hoppas att du kan släppa det nu och bara vara nöjd med dina val och inte bry dig om vad andra tycker. man mår så mycket bättre om man slutar bry sig.

Men hur som så lämnar jag tråden nu och hoppas att ni får ett bra liv och ett fint bröllop.

• Anneli256

Jag och många med mig vet säkert ursprungsbetydelsen av "förlovning" dvs att det är ett löfte om giftermål och att det ska ske inom ett år,  Men det finns lika många åsikter om detta säkert som förlovade par. Jag vet personer som varit förlovade i 25 -30 år, som ett tecken på deras kärlek till varandra. De har inte haft någon önskan om att gifta sig inte sett något behov av detta. De har förlovat sig med varandra som ett kärlekstecken, eller tecken på att det är just de två.Det är ung som de som väljer att vara särbo- under flera år kanske hela deras livstid. Vad ger andra rätten att döma eller säga att det är inte rätt. Det som känns rätt för individen och paret är väll ändå det som är det rätta. Jag vet par som initialt bott tillsammans, men blivit lyckligare efter att de valt att ha skilda bostäder- kärleken är fortfarande frodande. Kan bara konstatera  att alla är vi olika. Vi bestämde oss för att gifta oss, därefter bestämde vi datum för förlovning- ett par månader senare, därefter så friade min man till mig genom att gå ner på knä. Detta var helt i "fel ordning" inte alls som det "ska vara". Det innebär inte att  vi inte älskar varandra eller att vi inte kommer att ha ett lika bra liv med varandra som alla andra som gjort saker och ting som det "ska" vara. Hur vi väljer att visa kärleken, om vi tror på eller vill gifta oss, om vi väljer kyrkligt eller borgerligt är väll ändå upp till var och en.          

• Alyllyra

Fast varför kalla det förlovning om man inte har "en tanke på giftermål"? Det verkar väl ännu dummare - folk i omgivningen kommer ju utgå från att man har bestämt sig för att gifta sig i framtiden. Själv tycker jag inte "ettårsregeln" är så viktig, men jag tycker faktiskt att begreppet "förlovning" kan få vara reserverat åt de som faktiskt har lovat något - inte bara "visa att vi hör ihop".

Man kan byta hur mycket ringar som helst utan att vara förlovade - och tvärtom naturligtvis. Min blivande svåger med fru bytte inga ringar alls men var ändå förlovade därför att de hade bestämt sig för att börja planera bröllop. Det är ju inte i ringen förlovningen sitter, utan i begreppet - att ha lovat varandra att "parrelationen avser leda till äktenskap".

• PiaB

Vi bestämde oss för att vi skulle förlova oss en nyårsafton. Vi hade inte pratat om att varken gifta oss eller inte. Vi bytte ringar i februari och det ärdet datumet vi firar, inte nyårsafton då det bestämdes. För oss var det ett sätt ta förhållandet till nästa fas. Sedan friade jag, vilket även det inte är ok enligt tradition, och han svarade ja. Nu har vi skjutit på bröllopsplanerna, och häromdagen frågade han om det skulle kännas konstigt om han friade till mig eftersom allt liksom är klart. Det tycker jag skulle vara jättemysigt! Så vi kommer bryta mot normen på alla sätt. Båda kommer att ha friat fast vi redan är förlovade. Det passar oss och det är vad som är viktigt för oss.

• Chicita

Det skulle vara intressant att veta varifrån det där med "inom ett år" kommer ifrån. Vad jag vet (som är lite historieintresserad) så har det inte funnits någon sådan sed särskilt långt tillbaka i Sverige i alla fall.
    Däremot har det varit en Amerikansk sed sedan länge att bröllop ska stå inom 1 år från frieriet. Om dom inte gifter sig inom ett år så anses förlovningen uppslagen och kvinnan får behålla ringen som ett sorts skadestånd.
    (något som också den så kallade "etikettdoktorn" Mats Danielsson säger) 
    Det backas också upp på vissa andra vett och etikett-sidor som exempelvis: http://www.vettochetikett.se/foerlovningar (står inget om den amerikanska traditionen, men inte heller något om att det är svensk sed att gifta sig inom ett år).

Letar man på gamla sedvänjor så står det också att läsa att det var vanligt förr att vänta minst ett år eftersom det sågs som en sorts prövotid. Och i vissa fall (speciellt på landsbygden) så ingick det i denna prövotiden också att se om man kunde få barn ihop Tungan ute
    http://www.ne.se/rep/vigselsedernas-svenska-historia-n%C3%A4r-br%C3%B6llopsklockor-ringa

Svar på tråden Fria efter förlovning??